شمانیوز
شما نیوز

معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران به فعالان اقتصادی لرستان

نشست تخصصی بانک توسعه صادرات ایران با فعالان اقتصادی و مشتریان لرستان با حضور رئیس کل اداره بازاریابی و رئیس شعبه خرم آباد و جمعی از کارشناسان حوزه های مختلف این بانک به صورت مجازی برگزار شد.

معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران به فعالان اقتصادی لرستان

علی اصغر گلکار، رئیس شعبه خرم آباد بانک توسعه صادرات ایران در ابتدای این نشست به تشریح آمار عملکردی این شعبه طی 11 ماه گذشته از سال 1399 پرداخت و گفت: شعبه خرم آباد در مدت یاد شده 37 فقره تسهیلات صادراتی به مبلغ یک هزار و 100 میلیارد ریال به مشتریان خود پرداخت کرده است؛ همچنین 170 میلیارد ریال ضمانتنامه ریالی، 176 میلیارد ریال اعتبار­اسنادی ریالی داخلی، 26 میلیون و 400 هزار دلار حواله ارزی صادره ، حدود 4 میلیون دلار بروات اسنادی وارداتی و بیش از 17 میلیون دلار فروش ارز داشته است.

درادامه این جلسه حسین حسینیان، رئیس اداره کل صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران گفت: بانک توسعه صادرات ایران علاوه بر خدمات مرسوم بانک ها به طور تخصصی تسهیلات صادراتی و انواع خدمات از جمله اعتبار اسنادی داخلی ریالی، ضمانت نامه­های ریالی و ارزی را به صادرکنندگان ارائه می کند.

حسینیان افزود: بانک توسعه صادرات ایران از ظرفیت کارگزاران برای کمک به صادرکنندگان استفاده می کند و همچنین خدمات مشاوره ای کارشناسان خود را از طریق شعب در اختیار مشتریان قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: این بانک تخصصی همواره در شرایط خاص به دنبال راهکارهایی که قابلیت اجرایی شدن دارند بوده تا بتواند چالش های پیش روی فعالان اقتصادی صادرات محور را برطرف سازد.

حسینیان خاطر نشان کرد: بانک توسعه صادرات ایران با امضای تفاهم نامه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری منابع مناسبی در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار می دهد.

محمدعلی مناف زاده عضو هیات مدیره شرکت صرافی بانک توسعه صادرات نیز ضمن اعلام اینکه صرافی توسعه صادرات، اولین صرافی بانکی مورد تایید بانک مرکزی در کشور است گفت: بعد از تحریم های بین المللی و محدودیت های ناشی از آن، صرافی ها نقش و کارکرد بازوی عملیاتی نقل و انتقالات بانک ها را بر عهده گرفتند.

در حال حاضر صرافی توسعه صادرات و صرافی بانک ملی وظیفه دریافت اسکناس صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی آنها را دارد.

مناف زاده افزود: کارگزاران صرافی بانک توسعه صادرات در کشورهای همسایه امکان دریافت نقدی ارز از خریداران کالاهای ایرانی را دارند و این ارز میتواند برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به صرافی فروخته شود

وی اعلام کرد: دریافت دینار عراقی و تبدیل آن به ارزهای جهان روا و انتقال آن به نقاط مختلف ، پرداخت وجوه حواله به صورت نقدی در کشور مقصد ، خرید ارزهای حاصل از صادرات ، خرید اسکناس از دیگر خدماتی است که صرافی توسعه صادرات به مشتریان ارائه می دهد.

به گفته عضو هیات مدیره شرکت صرافی توسعه صادرات دریافت حواله های ارزی، تبدیل حواله های ارز با منشاء به خارج از کشور (حواله های کارمزدی)، فروش ارز در سامانه نیما به وارد کنندگان و سایر متقاضیان ارز نیمایی و ارائه خدمات مشورتی در حوزه خدمات ارائه شده از دیگر خدمات صرافی بانک توسعه صادرات است.

جواد عباسی، معاون ارزی شعبه مرکزی نیز در این نشست تخصصی اعلام کرد، بانک توسعه صادرات ایران با استفاده از ابزارهای پرداخت بین المللی از راه های ممکن چالش صادرکنندگان برای نقل و انتقالات ارز را برطرف می سازد.

عباسی با اشاره به اینکه عمده مشکل صادرکنندگان، رفع تعهدارزی است، افزود: صادرکنندگان بر اساس مقررات موظفند، واحدهای تولیدی 70 درصد و واحدهای بازرگانی 80 درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما با ثبت کوتاژ صادراتی عرضه کنند . واردات در مقابل صادرات با سختگیری بانک مرکزی انجام میشود

تسویه نقدی هم با هماهنگی مدیریت مالی از طریق صرافی بانک امکان پذیر است

وی افزود: فیش های ثبت آماری که نیمایی هستند و تا دریافت اسناد حمل هنوز ارزی فروخته نشده یا تخصیص داده نشده را بانک با ابزار برات اسنادی بدون تعهد اقدام میکند و اسناد را ظهرنویسی میکند

عباسی درباره مزیت رقابتی در کشورهای اوراسیا گفت:اخیرا نرخ ترجیحی در بین کشورهای عضو اوراسیا مقرر شده و با قرارداد همکاری که با بانک RFC روسیه به امضا رسیده صادرکنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات خود را به حساب بانک توسعه صادرات نزد RFC واریزکنند و با همان منشا و از همان منطقه برای واردات دستور پرداخت صادرکنند.

به گفته معاون ارزی شعبه مرکزی بانک توسعه صادرات ایران، تاخیر در صدور فیش ثبت آماری از طرف بانک مرکزی چالش پیش روی بانک هاست، وی اعلام کرد: همکاران ما از طریق میز خدمتی که در بانک مرکزی دراختیار دارند سعی در حل موضوع و تسریع در انجام کار دارند.

نرگس نجف زاده، معاون ارزی اداره کل خزانه داری نیز نیز درباره نحوه تامین ارز گفت: تامین ارز از طرف بانک مرکزی با دو نرخ بانکی و بانکی نیمایی انجام میشود. نرخ بانکی جهت کالاهای اساسی و دارو و نرخ بانکی نیمایی به نرخ نیمایی است.

وی افزود: بانک توسعه صادرات با وجود تحریمها تمهیداتی اندیشیده تا بتواند از طریق کارگزاران پوششی به ویژه امارات و ترکیه خدمات کارگزاری انجام دهد. بانک آمادگی دارد ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان را با معرفی شماره حساب در خارج از کشور دریافت و به حساب مشتری نزد شعب واریزکند.

به گفته معاون ارزی اداره کل خزانه داری بانک توسعه صادرات ایران، بانک بابت تسویه تسهیلات ارزی مشتریان، وجوه مطالبه شده بابت ضمانتنامه های ارزی ، کارمزدهای ارزی مطالبه شده کارگزاران بابت نقل و انتقالات ارزی مشتریان فروش به نرخ نیمایی دارد.

نجف زاده اظهار داشت: خطوط ریفاینانس و فاینانس نزد میربیزنس بانک روسیه برای واردات از منطقه CIS و روسیه و با روبل روسیه و با هماهنگی بانک مورد نظر قابل استفاده است .

در ادامه این جلسه مجازی حسینیان در خصوص خدمات بانک توسعه صادرات به شرکت های دانش بنیان گفت: بر اساس مصوبه هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران بالغ بر 4 هزار میلیارد ریال با اولویت منابع صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده و چنانچه منابع صندوق نباشد در چارچوب تفاهم نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی از محل منابع بانک توسعه صادرات به مشتریان دانش بنیان با نرخ سود 12 درصد پرداخت می شود. صندوقهای پژوهش و فن آوری برای شرکتهای دانش بنیان ضمانتنامه برای پوشش تسهیلات دریافتی از بانک صادر میکنند.

حسینیان اضافه کرد: اعتبار سنجی شرکت های دانش بنیان توسط یک شرکت تخصصی بنام شرکت اعتبار سنجی اعتماد انجام می شود.

وی به تفاهم نامه های انجام شده بانک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و ستاد نانو اشاره کرد و گفت: نتیجه این تفاهم نامه ها به آمادگی بانک برای اعطای تسهیلات با نرخ پایین تر به شرکت های دانش بنیان بوده است.

 

روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied