شمانیوز
شما نیوز

انتقال تخفیفات بیمه به نفع خریدار است یا فروشنده؟

این روزها یکی از رایج ترین سوالات درخصوص انتقال تخفیفات بیمه این است که این انتقال تخفیفات به نفع خریدار است یا فروشنده ؟

انتقال تخفیفات بیمه به نفع خریدار است یا فروشنده؟

روابط عمومی بیمه حافظ در این یادداشت سعی بر این دارد تا برخی از رایج ترین سوالات هم وطنان عزیز را درخصوص انتقال تخفیفات بیمه پاسخ دهد.

اولین سوالی که در ذهن هم وطنان ایجاد می شود این است که این قانون به نفع خریدار است یا فروشنده ؟

انتقال تخفیفات بیمه به نفع خریدار است یا فروشنده؟

در راستای عدالت محوری قانون بیمه شخص ثالث یکی از مبانی عدالت محوری ماده 6 به عنوان انتقال تخفیفات هست. بحث این قانون به نفع خریدار و فروشنده نیست. نفع مالک است. یعنی کسی که تونسته با استفاده درست تخفیف عدم خسارت را به نحوه صحیح حفظ کند و این به نفع کسی هست که مالکی باشد خوش رفتار. رفتار در رانندگی و اجرای قانون و این مالک خوش رفتار توانسته این تخفیفات را برای خودش حفظ کند.

پس بحث فروشنده خریدار نیست بلکه بحث نفع مالک خوش رفتار در رانندگی می باشد که طبق ماده 6 توانسته تخفیف عدم خسارت را برای خودش حفظ کند و این دقیقا مصداق عدالت است.

راننده محور بودن انتقال تخفیفات بیمه به چه معناست؟

در خصوص راننده محور بودن این طرح اجازه بدهید با اشاره به یک مثال توضیح بدهیم: فرض کنید پدری ماشینی سال ها خودرویی دارد و صحیح رانندگی می کند و راننده ای محتاط و خوش رفتار می باشد و فرزند این پدر خوش رفتار این احتیاط ها را انجام نمی دهد و درهنگام رانندگی آسیب و خسارت به خودرو پدر وارد می کند. آیا این پدری که این همه سال شرایط تخفیف بیمه را حفظ کرده با یک بار رانندگی بی احتیاط فرزند باید تمام این حسن رفتار های رانندگی از بین برود؟ آیا این منطقی است ؟

یکی از الگوهای راننده محور بودن همین حفظ تخفیفات عدم خسارت متعلق به مالک خودرو می باشد و نباید به واسطه یک بار استفاده نادرست از بین برود. درنتیجه این حسن سابقه باید برای هر دو به صورت جداگانه محفوظ بماند عین عدالت است.

اما آیا این طرح به زودی اجرایی خواهد شد؟ در خصوص انجام سریع این قانون، بیمه مرکزی از حداکثر توانایی خود در اجرای این قانون استفاده می کند.و برای اجرای این طرح  فاصله زیادی با این قانون نمانده و درحال حاضر تنها به حرف اکتفا شده است و این بستر نیاز به همکاری و هماهنگی نیروانتظامی و اداره ثبت احوال در کنار بیمه مرکزی دارد.

اما آیا این طرح محدودیت هایی در خصوص انتقال دارد؟ آیا به هرفردی که بخواهیم می توانیم انتقال بدهیم؟

 ماده 6 یک قانون مادام العمر می باشد، یعنی این فرد تا زمانی که در قید حیات است می تواند از این قانون استفاده کند و حتی بعد از فوتش هم می تواند این تخفیفات را برای اولاد، فرزند و همسرش قابل استفاده باشد. ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 6 صراحتا محدودیت هایی لحاظ کرده، از جمله: انتقال این تخفیفات باید برای خود مالک باشد یا برای اولاد بلاواسطه.

نکته مهم دیگر این ماده این است که طبق بند " ت" ماده 8 این آیین نامه فقط در زمان تمدید می تواند قابل انتقال باشد و به نام خود فرد صادر شود.

انتقال تخفیفات شخص ثالث و تاثیر آن بر روی قیمت خودرو

این قانون جدید نیست و از سال 95 وجود داشته و آیین نامه اجرایی این تخفیفات از سال 97 اجرا  شده ولی بستر این مهم محیا نبوده است. حسن این قانون این است که دست دلالان را کوتاه می کند و و به عنوان مثال اگر خودرویی 8 ماه از زمان بیمه اش مانده بود، 500 هزارتومان گران تر به فروش می رفت ولی با این قانون دیگر چنین موضوعی وجود ندارد و قیمت خودروها با قیمت واقعی خود معامله خواهند شد زیرا که بیمه هرشخص صرفا برای خود مالک می باشد.

موضوع مهم دیگر این است که ، افرادی که خودرو صفر کیلومتر خریداری می کنند از همان درب کارخانه 5 درصد تخفیف دارد اما افرادی که به تازگی قصد خرید خودرو دارند، بدون تخفیف بیمه آن ها شروع خواهد شد.

اما مالکین بیش از یک خودرو تنها زمانی که گروه خودرویی مشابه باشد می توانند تخفیفات را انتقال بدهند. به فرض مثال شخصی که یک سواری پراید دارد، نمی تواند تخفیفات بیمه را به اتوبوس یا کامیون خود انتقال بدهد.

نکته دیگری که درمورد انتقال تخفیفات بیمه می باشد بدون هزینه بودن آن می باشد و شرکت های بیمه هیچگونه هزینه ای بابت این انتقال بیمه دریافت نخواهند کرد.

درصورتی که انتقال بیمه انجام نشود و فرد پیگیر انتقال بیمه خود نباشد یک تخلف محسوب می شود و باید الحاقیه زده شود و تخفیفات بیمه نامه ای که متعلق به مالک نمی باشد باید حذف گردد و برای مالک قبلی محفوظ بماند تا هر زمان که مالک قبلی درخواست نداده، این تخفیفات برای مالک قبلی محفوظ می ماند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied