شمانیوز
شما نیوز

وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد:

تامین 70 درصد تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در رشد تولید، به اجرای طرح‌های ملی در راستای توسعه اقتصادی کشور توسط وزارت صمت اشاره کرد و گفت: وزارت صمت تمام تلاش خود را در این زمینه و در راستای تحقق شعار سال انجام خواهد داد.


تامین 70 درصد تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور

علیرضا رزم‌حسینی در آیین بهره‌برداری از ۵ پروژه ملی صنعتی و معدنی که صبح امروز ۱۲ فروردین ماه، با دستور رئیس جمهور و به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، تعداد طرح‌های افتتاح شده در دولت یازدهم و دوازدهم را نسبت به دوره‌های قبل، قابل توجه دانست و گفت: امروز پنج پروژه ملی در زمینه‌های مختلف تولید شمش آلیاژی، مس کاتد، کاشی و سرامیک، خردایش و دانه‌بندی سنگ آهن و تکمیل زیرساخت‌های فاز اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به بهره‌برداری می‌رسد.

 

تولید شمش آلیاژی به روش ریخته‌گری پیوسته

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: طرح تکمیلی مجتمع صنعتی اسفراین در زمینه تولید شمش آلیاژی به روش ریخته‌گری پیوسته، گام بزرگی در تولید لوله های بدون درز که در صنایع نفتی و گازی مورد استفاده قرار می گیرد، خواهد بود.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به حضور بخش خصوصی در بخش مس اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت صنایع مس طارم که امروز در استان قزوین به بهره‌برداری خواهد رسید در زمینه تولید مس کاتد با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال فعالیت خواهد کرد؛ همچنین طرح مهم دیگری که امروز به دستور رئیس محترم جمهور افتتاح خواهد شد واحد خردایش شماره ۲ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر خواهد بود، همانطور که می‌دانیم مجتمع گل‌گهر دارای ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری زیادی است که خوشبختانه طرح‌های خوبی در این زمینه در حال اجراست.

 

تولید سالانه 400میلیون مترمربع کاشی

رزم‌حسینی در خصوص پروژه کاشی و سرامیک با بیان اینکه امروز کشور به صادرکننده این محصولات تبدیل شده است و اکثر کشورهای منطقه را پوشش داده است گفت: ۷۰ درصد از نیاز بازار کاشی و سرامیک در کشور عراق را ایران تامین می‌کند و امروز حدود ۱۵۰ کارخانه در این حوزه در کشور فعال هستند که سالانه ۴۰۰ میلیون مترمربع کاشی تولید می‌کنند.

 

تکمیل فاز اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار

وزیر صمت در توضیح پروژه تکمیل زیرساخت‌های فاز ۱ منطقه ویژه اقتصادی گرمسار گفت: سازمان ایدرو به منظور مهیا کردن زیر ساخت برای سرمایه‌گذاران و صنعتگران منطقه ویژه به مساحت ۹ هزار هکتار را در نظر گرفته است که امروز فاز اول این منطقه به بهره برداری خواهد رسید.

 

دستاوردهای انقلاب در بخش صنایع و معادن

رزم حسینی همچنین با اشاره به مناسبت تاریخی و مهم دوازدهم فروردین در تقویم جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای صنعتی و معدنی نظام را نسبت به پیش از انقلاب بسیار ارزشمند توصیف کرد و تاکید کرد: این دستاوردها باید به ملت شریف ایران اطلاع داده شود؛ کشور ما در گذشته وارد کننده بسیاری از محصولات مانند فولاد، سیمان و تجهیزات مختلف تولیدی بود اما امروز ما خوشبختانه رتبه یازدهم تولید فولاد و رتبه چهاردهم تولید آلومینیوم دنیا را داریم.

 

تامین 70 درصد تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور

وی با بیان اینکه در دوران پیش از انقلاب تولید مس کاتد در کشور صفر بود و امروز رتبه یازدهم جهانی را در این زمینه داریم تصریح کرد: خوشبختانه امروز در صنعت پتروشیمی سیمان و ماشین سازی رشد چشمگیری داشتیم؛ امروز نزدیک به ۷۰ درصد تجهیزات صنعت پتروشیمی، ۶۵ درصد تجهیزات صنایع فولاد و حدود ۹۰ درصد تجهیزات صنایع کاشی و سرامیک در داخل کشور ساخته می‌شود.

 

اجرای طرح‌های ملی در راستای توسعه اقتصادی کشور

وی با اشاره به اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، آن را یکی از افتخارات نظام توصیف کرد و افزود: در اسفند ماه سال گذشته، فاز اول طرح « اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر» با حضور ۵ شرکت برتر ،برای اجرای ۶۲ پروژه با سرمایه‌گذاری تقریبی ۱۵۲ هزار میلیارد تومان، اجرا شد و امیدواریم به زودی مراحل بعدی این طرح نیز اجرا شود.

رزم‌حسینی در ادامه ضمن تشکر از مقام معظم رهبری و توجه ایشان به بخش تولید، اذعان داشت: در نظرسنجی که وزارت صمت در روز اول سال، از نخبگان صنعتی انجام داد، ۶۵ درصد شرکت کنندگان ثبات اقتصادی را عامل مهمی در رونق تولید دانستند و ۵۵ درصد نیز ساختار اداری و موضوع صدور مجوزها را عنوان کردند؛ بنابراین فضای کسب و کار که مولفه‌های متعددی در آن موثر هستند باید مورد توجه قرار گیرد و وزارت صمت تمام تلاش خود را در این زمینه و در راستای تحقق شعار سال انجام خواهد داد.

 

تجارت بین المللی 73 میلیارد دلاری در سال 99

وزیر صمت در پایان ضمن امیدواری از رشد و رونق تولید در سال جاری گفت: در سال ۹۹، وزارت صمت نزدیک به ۷۳ میلیارد دلار تجارت بین‌المللی داشته است و تا امروز در حدود ۴۶ میلیون تن کالا از کشور صادر و یا به کشور وارد شده است و امیدواریم در سال جدید با همت همه مسئولان و تولیدکنندگان شاهد رشد و جهش در بخش تولید و اقتصاد کشور باشیم.

گفتنی است پنج طرح افتتاح شده با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال موجب اشتغالزایی مستقیم برای هزار و ۲۹۰ نفر شده است.

پ ریال موجب اشتغالزایی مستقیم برای هزار و ۲۹۰ نفر شده است.

 


شاتا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied