شمانیوز
شما نیوز

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران:

بورس کالا می تواند بازیگر نقش اول تحقق شعار سال باشد

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: باید بر این اصل تاکید شود که بدون رقابت و شفافیت نمی توان از تولید پشتیبانی کرد و موانع آن را برداشت؛ این اصل بر لزوم توسعه و تقویت بورس کالا و ابزارهای مالی تاکید می کند به گونه ای که بورس کالا می تواند در صورت حمایت های لازم و با شفاف سازی مبادلات و کشف قیمت کالاها، سهولت تامین مواد اولیه و تامین مالی بخش تولید به بازیگر نقش اول تحقق شعار سال مبدل شود.


بورس کالا می تواند بازیگر نقش اول تحقق شعار سال باشد

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ١٤٠٠ «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» اشاره کرد و گفت: شعار امسال تکمیل کننده شعار سال گذشته (جهش تولید) است که در صورت پشتیبانی برای تولید و رفع موانع موجود، می توان شاهد بهبود بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور بود.

وی اظهار داشت: همیشه برای تحقق شعار سال باید در ابتدا پیگیر چالش های موجود در کشور و رفع مشکلات ایجاد شده در زمینه تولید باشیم.

بهادرانی خاطرنشان کرد: رشد تولید و در پی آن رشد عرضه کالاها بر کاهش تورم و سهولت دسترسی مردم به کالاها و آرامش بازارها کمک می کند که در زمینه بازار سرمایه و سیستم بانکی کشور در تامین مالی و شفافیت حوزه تولید نقش ویژه ای دارند.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: وظیفه بورس جمع کردن سرمایه مردم و هدایت آن ها به سمت سرمایه گذاری در تولید است و باید تلاش شود تا بازار سرمایه بتواند در این حوزه به خوبی عمل کند.

او تاکید کرد: اکنون وضعیت کشور به گونه ای است که به دلیل وضعیت تحریم، کرونا و کسری بودجه نمی توان بر روی سرمایه گذاری دولت حساب ویژه ای باز کرد بلکه باید بیشتر به سرمایه های در اختیار مردم و هدایت پس انداز آن ها برای توسعه و سرمایه گذاری در بخش تولید و کسب بازده مناسب تمرکز کرد؛ این رویه باعث افزایش تولید در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: بورس در کنار بانک ها که به دنبال جذب سرمایه مردم و اختصاص آن ها به سرمایه گذاری هستند دو مسیر مکمل یکدیگر خواهند بود که زمینه جهش تولید را فراهم می کنند.

نقش مهم بورس کالا در تحقق شعار سال

بهادرانی در ادامه به اهمیت نقش بورس کالا در زمینه تحقق شعار سال جاری اشاره کرد و گفت: بورس کالا باعث نظم بازار کالا می شود، به طوریکه با تمرکز مبادلات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای در بورس، شاهد شفافیت و عدالت در حوزه بازار و تولید هستیم از این رو بورس کالا از ابزارهای کلیدی پشتیبانی از تولید به شمار می رود.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: انبارهای زیادی در کشور وجود دارد که دارای کالای زیادی هستند، این انبارها می توانند از طریق دریافت گواهی سپرده کالایی در بورس کالا از تولید پشتیبانی کرده و برای این بخش تامین مالی کند؛ ابزار گواهی سپرده بورس کالا دارای ظرفیت بزرگی برای صنعت کشور بوده که در دنیا نیز تجربه شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها از موجودی مواد اولیه و کالاهای تولیدی با بهره گیری از معاملات قبض انبار، قادر به دریافت اعتبار برای بخش تولید هستند و ما نیز باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: باید بر این اصل تاکید شود که بدون رقابت و شفافیت نمی توان از تولید پشتیبانی کرد و موانع آن را برداشت؛ این اصل بر لزوم توسعه و تقویت بورس کالا و ابزارهای مالی تاکید می کند به گونه ای که بورس کالا می تواند در صورت حمایت های لازم و با شفاف سازی مبادلات و کشف قیمت کالاها، سهولت تامین مواد اولیه و تامین مالی بخش تولید به بازیگر نقش اول تحقق شعار سال مبدل شود.

 

کالاخبر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied