شمانیوز
شما نیوز

از سوی مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت اعلام شد:

صنعت لوازم خانگی خودکفا شد

جشن خودکفایی روز گذشته با حضور مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، استاندار اصفهان به همت گروه انتخاب برگزار شد.

صنعت لوازم خانگی خودکفا شد

سال گذشته در شرایط تحریم و شیوع ویروس کووید ۱۹ سپری شد که این شرایط توانست اقتصاد کشور را با مشکلات متعددی مواجه کند. این درحالی است که در صنعت لوازم خانگی شرایط به گونه ای دیگر بود و فعالان این صنعت توانستند با استفاده از فرصت های تحریم و خلا حضور برندهای بین المللی در این صنعت، طبق آمار رسمی وزارت صمت، از هدفگذاری تولید لوازم خانگی در سال ۱۳۹۹ نیز پیشروی کنند.

برخلاف انتظارت،‌صنعت لوازم خانگی سال گذشته رکورد زد

در همین راستا، کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی روزگذشته در جشن خودکفایی صنعت لوازم خانگی که به همت گروه انتخاب در اصفهان برگزار شد دراین باره توضیح داد: سال ۱۳۹۹ را می توان یکی از تاریخی ترین سال های مدیریتی نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

وی افزود: با شروع کرونا و اغاز پروتکل های بهداشتی تمام معادلات دچار تحول و مشکلات متعددی نیز ایجاد شد. در چنین شرایطی تحریم ها نیز اقتصاد کشور را در عرصه های مختلف تحت تاثیر قرار داده و منجر به مواجه با پیچیدگی های مختلفی در این سال شد.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، اما در این شرایط با باور به شعار جهش تولید، برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفت و مسیر حرکت بنگاه های تولیدی نیز مشخص شد و با توجه به اینکه زنجیره تولید لوازم خانگی با گردش مالی ۶ میلیارد دلاری، همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و هدف اصلی دولت بود، با تلاش تمام فعالان این عرصه رکورد تولید لوازم خانگی در کشور شکسته شد و در دوران تحریم و شرایطی که با خروج برندهای خارجی از کشور، پیش بینی تولید ۱۲ میلیون دستگاه و رشد ۳۰ درصدی در سال گذشته را داشتیم، با استفاده از ظرفیت های موجود و تلاش فعالان حوزه لوازم خانگی، در پایان سال به رشد ۷۱ درصدی در این حوزه دست یافتیم.

گردان با تاکید بر اینکه در ابتدا سال گذشته بسیاری معتقد بودند که با توجه به شرایط حاکم، رشد ۳۰ درصدی محقق نخواهد شد، گفت: برخلاف انتظارها ما شاهد فعالیت قابل تقدیر تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال گذشته بودیم. همچنین براساس برنامه های وزارت صمت در سال ۱۴۰۰، صادرات لوازم خانگی و افزایش کیفیت و خدمات تولیدگنندگان داخلی به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با اعلام اینکه برای اولین بار در تاریخ کشور عرضه اختصاصی ورق در حوزه لوازم خانگی شکل گرفت، اظهار کرد: ورق از جمله نیازهای اصلی تولید لوازم خانگی است که همواره مورد انتقاد و گلایه فعالان این حوزه بود و امروزه ۶۷ هزار تن ورق سرد تولید شرکت فولاد مبارکه به صنعت لوازم خانگی و خودرو براساس نیازهای این دو صنعت تخصیص یافته تا خللی در تولید لوازم خانگی در کشور ایجاد نشود.

گردان با اعلام اینکه ارز حاصل از صادرات نیز برای تمام تعرفه های صنعت لوازم خانگی اختصاص یافت و بیش از ۵۰ درصد تهاتر وزارت صمت با بنگاه های اقتصادی نیز در اختیار صنعت لوازم خانگی قرار گرفت، گفت: گروه انتخاب نیز توانست فعالیت چشمگیری را در این عرصه به ثمر برساند.

وی با تقدیری از همراهی مردم در این زمینه نیز توضیح داد: با ادامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی و مردم نیز همراهی قابل تقدیری داشتند زیرا با صبوری و پشتیبانی از تولید داخل از این صنعت حمایت کردند. در سال ۱۴۰۰ نیز با فرمایش مقام معظم رهبری و عمل به شعار سال، در ریل گذاری برای تولیدلوازم خانگی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

این مقام مسئول در وزارت صمت در پایان با تاکید بر اینکه کارگران در حوزه لوازم خانگی سربازان عرصه جبهه اقتصادی هستند و امید دارم تا در این مسیر اتفاقات خوبی را رقم بزنیم، دباره آمار وزارت صمت در زمینه عملکرد گروه انتخاب در سال گذشته، اظهارکرد: شرکت انتخاب در حوزه تولید لوازم خانگی سهم به سزایی داشت زیرا در تولید یخچال فریزر بالاترین تیراژ را به ثبت رساند و براساس آمار وزارت صمت گروه انتخاب از لحاظ تیراژ تولید یخچال فریزر و تلویزیون رتبه نخست و در زمینه تولید ماشین لباسشویی نیز رتبه دوم را کسب کرد. وزارت صمت با قدرت و بدون کوچکترین خللی در این مسیر حامی تمام تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

جهش رضایتمندی و کیفیت در سال ۱۴۰۰

همچنین محمدرضا دیانی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به همزمانی این مراسم با ۴۰ سالگی فعالیت گروه انتخاب و با تبریک آغاز سال نو و اعیاد شعبانیه، گفت: حدود ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار دو برند خارجی بود که با افزایش فشارها و تحریم، بازار لوازم خانگی کشور را ترک کردند. این درحالی است که اگر تلاش ها و زیرساخت های لازم در حوزه لوازم خانگی محیا نبود به طور حتم با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه می شدیم.

وی افزود: با تاکید مقام معظم رهبری بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی و اجرای این تصمیم از سوی دولت، گروه انتخاب توانست با استفاده از ظرفیت های موجود، خلا نبود این دو برند را جبران کند. سلیقه مردم ایران در زمینه لوازم خانگی سطح بالایی دارد و تامین این نیاز بسیار سخت بود که در بسیاری از صنایع محقق نشد اما گروه انتخاب توانست ضمن جبران خلا نبود این برندها، ذائقه بسیار بالای ایرانیان در زمینه کیفیت و تکنولوژی روز را اقناع کند که دو دستاور مهم این گروه در سال گذشته است.

مدیرعامل گروه انتخاب ادامه داد: در اوج تحریم ها و کرونا، گروه انتخاب رشد ۴ برابری در زمینه تولید لوازم خانگی و ۸ برابری در بخش قطعات را به ثبت رساند که موجب کاهش چشمگیر وابستگی خارجی و افزایش عمق ساخت داخل شد. در سال جاری نیز یکی از اهداف جهش جدی در تولید محصولات و قطعات است که براین اساس طبق برنامه ریزی انجام شده، ۵ محصول جدید به تولیدات گروه انتخاب اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین جهش رضایتمندی و کیفیت نیز از دیگر اهداف گروه در سال جدید خواهد بود و تصمیم بر این است تا مشتری مداری گروه نسبت به عملکرد قبل قابل قیاس نباشد و نه تنها در تولید بلکه در رضایت مشتریان و کیفیت خدمات نیز شاهد جهش چشمگیری در سال ۱۴۰۰ باشیم.

تولیدکنندگان سربازان جنگ اقتصادی

  عباس رضایی،استانداراصفهان نیز با ابراز خرسندی از تحقق این دستاورد مهم در صنعت لوازم خانگی، اظهار کرد: به عقیده من باید همواره از تولیدکنندگان در کشور به سبب اشتغالزایی آن ها قدران باشیم و بی شک تولیدکنندگان افتخار کشور و سربازان مقام معطم‌رهبری هستند.

وی افزود: مجموعه انتخاب جز افتخارات بزرگ اصفهان هستند که با تحقق قطع وابستگی، خودکفایی و اجرای منویات مقام معظم رهبری توانست اتفاقات خوبی را رقم بزند. این مجموعه در دوران تحریم و کرونا توانست نیروهای خود را از ۲ هزار و ۳۴۰ نفر به بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ نفر برساند که ما قدردان تلاش ها و ایستادگی این مجموعه هستیم.

استاندار اصفهان در ادامه پیشنهاد داد: در مرحله فعلی، باید از تمام تلاش ها و ظرفیت های موجود استفاده شود و در راستای بهبود کیفیت و افزایش خلاقیت دراین عرصه بیش از پیش تلاش شود. ما نیز به عنوان بخش دولتی پشتیبان شما هستیم تا دیدگاه ها و نگرش های مترقی را در مقام عمل اجرایی کنیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied