شمانیوز
شما نیوز

پروژه توسعه بندر چابهار توسط هندی ها به کجا رسید؟

تا پایان ماه مه یا اردیبهشت ماه، هند فعالیت کامل خودش در چابهار را آغاز خواهد کرد، تأسیسات هندی که در مجاورت دریایی عمان افتتاح می‌شود، هدفش تسهیل تجارت بیشتر بین آسیای جنوبی، آسیای مرکزی و خاورمیانه با دور زدن مسیر پاکستان است. منصوخ مانداویا، وزیر بنادر و حمل و نقل هند، اخیرا در مورد بندر چابهار ایران گفت: من بندر چابهار را به طور کاملا عملیاتی شده در ماه آوریل یا مه افتتاح خواهم کرد.

پروژه توسعه بندر چابهار توسط هندی ها به کجا رسید؟

آسیا تایمز در مورد آخرین روند توسعه بندر چابهار از سوی هندی ها نوشت: توافق نامه ای که نخست وزیر نارندرا مودی در سال 2016 در تهران امضا کرد، تاکنون به دلیل تحریم‌های اعمالی از سوی دولت دونالد ترامپ با چالش مواجه شده است.

پیمانکاران و مهندسان هندی با وجود معافیت‌ پروژه چابهار از تحریم‌های ترامپ، از ارائه ماشین آلات و خدمات ضروری به ایران سر باز زدند. این عدم تمایل هندی‌ها منجر به حدس و گمان‌هایی مبنی بر این شد که چین احتمالا این پروژه را از هند تحویل بگیرد.

در حال حاضر دهلی نو با تغییر دولت آمریکا و روی کارآمدن بایدن روند اجرای این پروژه را سرعت بخشیده و مانند برخی دیگر از کشورها به دنبال بازگشت آمریکا به برجام و گرم‌تر شدن روابط این دو کشور است.

منصوخ مانداویا، وزیر بنادر و حمل و نقل هند، اخیرا در مورد بندر چابهار ایران گفت: من بندر چابهار را به طور کاملا عملیاتی شده در ماه آوریل یا مه افتتاح خواهم کرد.

هند اکنون دو جرثقیل بزرگ مخصوص حمل بار را مستقر کرده و دو دستگاه دیگر را نیز در هفته‌های آینده و پیش از افتتاح طرح تحویل ایران خواهد داد.

دهلی نو در حال تاکید و ارتقا نقش بشردوستانه پروژه بندر چابهار است، این کشور در همین راستا خاطرنشان می‌کند که قصد دارد برای ارسال محموله‌های اضطراری گندم به افغانستان در زمان بحران کووید-19 و همچنین سموم دفع آفات به ایران برای مقابله با حمله ملخ‌ها از این بندر استفاده ‌کند.

 

روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied