شمانیوز
شما نیوز

راه‌اندازی کسب و کار با وام خود اشتغالی

ایجاد هرگونه تحول و تغییر و شروع هر فرآیند جدیدی با چالش‌های متعددی روبرو است. در همین راستا، شروع کسب و کاری جدید یک آغاز پر دردسر، سخت و پر از فراز و نشیب است. در واقع، یکی از مصداق‌های بارز و انکارناپذیر ضرب‌المثل «کار هر کس نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن» شروع کسب و کار جدید است...

راه‌اندازی کسب و کار با وام خود اشتغالی

ایجاد هرگونه تحول و تغییر و شروع هر فرآیند جدیدی با چالش‌های متعددی روبرو است. در همین راستا، شروع کسب و کاری جدید یک آغاز پر دردسر، سخت و پر از  فراز و نشیب است. در واقع، یکی از مصداق‌های بارز و انکارناپذیر ضرب‌المثل «کار هر کس نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن»  شروع کسب و کار جدید است. چرا که مواجهه با مشکلات و موانع موجود در راه‌اندازی این کسب و کار و پذیرش ریسک و خطر بازدهی مطلوب آن و در یک کلام به نتیجه رسیدن تمامی برنامه‌ریزی‌ها و نقشه‌ها، شجاعت مثال‌زدنی و همتی بالا می‌طلبد. اکنون می‌خواهیم با  یکی از اصلی‌ترین مسائل یعنی مشکلات مالی شروع یک کسب و کار جدید آشنا شویم و به بررسی راه‌حل‌های موجود برای مرتفع ساختن آن بپردازیم.

2

مراحل شروع یک کسب و کار جدید

کسب و کار تازه در اولین قدم نیاز به ایده دارد. پس از پرداخت کامل ایده، سنجش دقیق آن و مشورت با کارشناسان صاحب نظر در زمینه مربوطه، باید وارد مراحل بعدی کار مانند تعریف پروژه‌ای زمان‌بندی و مرحله‌بندی شده برای رسیدن به هدف شوید. این پروژه که حاصل تحقیق و پژوهش شما در حیطه ایده اولیه‌تان خواهد بود، شامل نکات دقیقی از مراحلی است که از شروع تا بهره برداری کسب و کارتان باید طی کنید. این مراحل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • میزان سرمایه مورد نیاز
  • راه‌های تأمین کل سرمایه و نقدینگی لازم
  • مشخص شدن کمبودهای موجود در سرمایه و نقدینگی و بررسی راه‌کارهای تأمین این کمبود
  • بودجه بندی
  • زمان‌بندی و مشخص شدن ددلاین‌های هر مرحله از کار
  • مذاکره با شرکای تجاری احتمالی
  • بررسی بازار هدف و مشتریان
  • بررسی راه‌های بازاریابی و شیوه‌های موثر تبلیغات در مورد کسب و کارتان
  • استخدام نیرو
  • تقسیم وظایف
  • روش‌های ارائه محصول و زمان ورود آن به بازار

البته این مراحل می‌تواند ترتیب متفاوتی داشته باشد و بر مراتب آن افزوده یا از آن کاسته شود. به این معنی که ممکن است با توجه به نوع کاری که در نظر دارید طی این پروژه به ثمر برسانید بخش‌هایی به این روند اضافه یا کم شود. اما تقریباً کلیات شروع و پیش‌برد هر کسب و کاری در همین چهارچوب قرار می‌گیرد.

 

اهمیت سرمایه در راه‌اندازی کسب و کاری جدید

با توجه به مراحلی که ذکر شد، می‌بینیم که مسائل مالی و جزئیات و کلیات مربوط به آن در شروع هر کسب و کاری در اولویت قرار دارند. بخش عمده مراحل اولیه، مربوط به بررسی سرمایه مورد نیاز برای شروع کار، سرمایه‌ای که در دست دارید و همچنین چگونگی تأمین کم و کسر این سرمایه است. در ادامه بودجه بندی و برنامه‌ریزی مالی را شامل می‌شود و زمان‌هایی که پروژه نیاز به تزریق نقدینگی دارد. به این ترتیب برای شروع کسب و کار، پس از پرداختن به یک ایده و تحقیق و پژوهش در مورد آن، تأمین سرمایه و نقدینگی می‌تواند مهم‌ترین چالش شروع یک کسب و کار جدید باید. بسیار پیش می‌آید که شخصی تصمیم به راه‌اندازی یک پروژه صنعتی، تجاری و تولیدی جهت  کارآفرینی و در کنار آن کسب درآمد برای خود می‌گیرد اما کمبود نقدینگی و سرمایه او را در ابتدای کار منصرف یا در میانه‌راه بازمی‌دارد. در این مواقع، استفاده از وام‌های مرتبط مانند وام خود اشتغالی یا وام کارآفرینی می‌تواند راه حل خوبی باشد.

3

وام خوداشتغالی چیست؟

وام خود اشتغالی که معمولاً توسط بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری با شرایطی خاص پرداخت می‌شوند، مخصوص افرادی است که قصد راه‌اندازی شغلی جدید دارند، مانند بانوانی که به دنبال طرح مشاغل خانگی و اجرای آن هستند. خوداشتغالی به معنای کارکردن به صورت شخصی و بدون کارفرما است. این نوع کسب و کار معمولاً از درآمد ثابت برخوردار نیست و بازده آن‌ها به شرایط محیط و کار و زمان عرضه محصول بستگی دارد. خود اشتغالی را می‌توان به نوعی اشتغال در مشاغل آزاد نیز دانست. این نوع کسب و کار می‌تواند در حوزه کارآفرینی نیز تعریف شد در صورتی که استخدام نیروی کار را نیز در بر داشته باشد. وام‌های خود اشتغالی معمولا با توجه به نوع کسب و کار و قرار گرفتن آن در حوزه کارآفرینی با مبلغ و شرایط بازپرداخت متفاوت ارائه می‌شوند. بانک سامان، وام خود اشتغالی را در میان وام‌های قرض‌الحسنه و بدون سود خود، جای داده است.

 

مشخصات تسهیلات خود اشتغالی

بانک سامان وام خود اشتغالی خود را به کارفرمایان یا مددجویان معرفی شده از سوی کمیته امداد پرداخت می‌کند. این وام قرض‌الحسنه در راستای حمایت مالی از طرح‌های کارآفرینی ارائه می‌شود. مبلغ این وام برای مددجویان تا سقف ۵۰ میلیون تومان و برای کارفرمایان تا سقف ۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. میزان دقیق پرداخت تسهیلات خود اشتغالی بانک سامان برای شخص براساس نتایج اعتبارسنجی از او که توسط بانک صورت می‌گیرد تا سقف در نظر گرفته شده مشخص می‌شود. بازپرداخت وام به صورت اقساط ماهیانه و حداکثر در زمان ۷ سال خواهد بود. اما بانک سامان به منظور تسهیل شرایط، دوره تنفس تسویه برای وام کارآفرینی خود در نظر گرفته است. به این ترتیب که می‌توان پرداخت اقساط را از یک سال پس از دریافت وام آغاز کرد. البته این یک سال، سقف دوره تنفس تسویه است.

 

شرایط دریافت وام کارآفرینی

بانک سامان برای دریافت این وام، شرایطی سهل‌الوصول را درنظر گرفته است. متقاضی جهت ثبت درخواست و دریافت این وام باید با معرفی‌نامه معتبر از سوی کمیته امداد امام خمینی به شعب بانک سامان در سراسر کشور مراجعه کند. طرح ارائه شده از سوی کارفرمایان باید حداقل ظرفیت اشتغال۴۰ نفر مددجو را در خود داشته باشد. از دیگر شرایط دریافت وام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه مدارکی مانند سپرده، گواهی سپرده، اوراق مشارکت دولتی و اوراق مشارکت بانک مرکزی یا سند ملکی توسط کارفرمایان متقاضی وام کارآفرینی در ازای وثیقه دریافت وام
  • ارائه یک برگه چک و حداقل یک ضامن از سوی مددجویان متقاضی وام خوداشتغالی
  • عدم سابقه چک برگشتی و مطالبات غیر جاری در سیستم بانکی کشور
  • عدم سابقه چک برگشتی و یا مطالبات غیر جاری از سوی ضامن یا ضامن‌ها
  • تایید نتیجه اعتبارسنجی که از سوی بانک از متقاضی صورت می‌گیرد.

در ادامه باید گفت، متقاضی باید طرح اشتغال خود را به کمیته امداد ارائه کرده و تأییدیه لازم را در ارتباط با آن دریافت کند. ارائه این گواهی تأییدیه و طرح نیز هنگام ثبت درخواست و دریافت وام لازم خواهد بود. وام کارآفرینی بانک سامان با طی مراحل اعتبارسنجی و ثبت مدارک مربوط، به سریع‌ترین حالت ممکن، سعی در کاهش هرگونه تأخیر در روند شروع کسب و کار متقاضیان دارد تا معضل تأمین سرمایه در اجرای این طرح‌های مفید و راه‌گشا به راحت‌ترین شکل ممکن مرتفع گردد.

 

نتیجه‌گیری

در دست داشتن سرمایه کافی و مورد نیاز در اجرای طرح‌های خود اشتغالی و راه‌اندازی کسب و کاری جدید، تا حدودی تضمین رسیدن آن طرح و کسب و کار به هدف و درآمدزایی است. در واقع طرح دقیق و کامل اجرای پروژه در یک سو و تامین نقدینگی در سوی دیگر مسیر موفقیت یک کسب و کار جدید قرار دارند و از یک درجه اهمیت برخوردار هستند. بنابراین تأمین کامل سرمایه مورد نیاز از راه‌های پیش رو در اولویت اجرای چنین طرح‌هایی است. درگیر بودن با کمبود نقدینگی در میانه کار می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیر و سنگینی را به طرح وارد کند. بنابراین دریافت تسهیلات خود اشتغالی می‌تواند تضمینی قطعی برای اجرای دقیق برنامه‌های شما و رسیدن‌تان به هدف در راه‌اندازی یک کسب و کار جدید باشد.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied