شمانیوز
شما نیوز

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر:

ارتقای صنعت آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر گفت: توسعه سالکو و ارتقای کمی و کیفی صنعت آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، امری منطقی و دارای توجیه اقتصادی است و در همین راستا با تعیین تکلیف اعتبار اسنادی (ال سی) ساخت نیروگاه غدیر لامرد تا پایان اردیبهشت عملیاتی می‌شود.

ارتقای صنعت آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است

امیر عباس حسینی در جریان بازدید از طرح‌های این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: از مهم‌ترین پیش نیازهای توسعه صنایع در این منطقه تامین برق پایدار است که از بدو امر مورد توجه مسئولان و دست‌اندرکاران ذیربط بوده است و با توجه به برنامه طرح افزایش ظرفیت تولید سالکو به ۶۰۰ هزار تن آلومینیوم در سال، اولویت اساسی، تامین منابع انرژی است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با اشاره به فراز و فرودهای گشایش اعتبار اسنادی برای تکمیل و توسعه نیروگاه برق در این منطقه تصریح کرد: همراستا با سایر تمهیدات و اقداماتی که برای سرعت‌ بخشی به عملیات اجرایی نیروگاه در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در حال پیگیری است، شرکت شانگ‌های الکتریک چین تا پایان ماه آینده (اردیبهشت) فرصت دارد که تکلیف تعلیق گشایش اعتبار اسنادی نیروگاه شرکت غدیر انرژی لامرد را مشخص کند و در غیر این صورت ساخت نیروگاه با اولین توربین کلاس F در لامرد با جدیت پیگیری و آغاز می‌شود.

حسینی در جریان این بازدید به تبیین جایگاه کم‌نظیر منطقه ویژه اقتصادی لامرد در صنعت ملی کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: این منطقه  با توجه به طراحی و پیش‌بینی تکمیل زنجیره آلومینیوم یکی از زنجیره‌های جذاب و متنوع و دارای ارزش افزوده بسیار بالا است و توسعه صنایع  پایین دست آلومینیوم  علاوه بر ایجاد وقفه در فرایند خام فروشی منجر به تامین نیازهای داخلی و ایجاد ظرفیت برای صادرات، در ایجاد اشتغال پایدار برای دانش آموختگان توانمند ایرانی نقش آفرین است.

توسعه سالکو در منطقه ویژه اقتصادی لامرد؛ امری منطقی است

مدیر شرکت سرمایه گذاری غدیر که ۵۱ درصد سهام سالکو مربوط به شرکت متبوعش است، بر این باور است که توسعه سالکو و ارتقای ارتقای کمی و کیفی صنعت آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد؛ امری منطقی و دارای توجیه اقتصادی است چون  بهره‌برداری از زیرساخت‌های مشترک نقش مهمی در  تکمیل چرخه تولید و کاهش هزینه‌ها دارد.

حمایت شرکت غدیر از سرمایه‌گذاری در آلوم شهر لامرد

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر از سیاست دیگر این مجموعه رونمایی کرد، بر این پایه به‌منظور رفع موانع فراروی بخش خصوصی و ارائه مشوق به متقاضیان سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست آلومینیوم (آلوم شهر منطقه ویژه اقتصادی لامرد)، سالکو متعهد شده است  تا شش ماه خوراک این صنایع را بدون اخذ وجه و به صورت اعتباری تامین نماید تا سرمایه در گردش شرکت‌های فعال  برای سایر نیازها هزینه شود.

حسینی تصریح کرد: برای رقابت‌پذیر بودن محصولات مجتمع آلومینیوم جنوب در کنار توجه به افزایش میزان تولید، برنامه‌ریزی‌ها به سمتی معطوف شده است تا شمش تولیدی سالکو از کیفیت بالایی برخوردار بوده و حفظ درجه خلوص و کیفیت محصولات همواره از اولویت‌ها خواهد بود.

حسین شبانی نژاد فرماندار لامرد نیز در جریان بازدید مدیران شرکت برق و انرژی غدیر از منطقه ویژه اقتصادی با اشاره به پیشینه پیگیری‌ها برای ساخت نیروگاه برق در منطقه ویژه اقتصادی لامرد  نیز بر ضرورت همگرایی هر چه بیشتر برای تحقق این مهم تاکید کرد.

دستور آغاز عملیات اجرایی  نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان فارس در اردیبهشت ماه ۹۴ توسط شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با سرمایه‌گذاری حدود ۵۵۰ میلیون یورو  (شامل هزینه های احداث نیروگاه، پست) صادر شد.

تامین مالی این پروژه نیز مشابه سایر پروژه‌های B.O.O و B.O.T از دو محل آورده سرمایه‌گذاران و وام با نسبت‌های حدود ۱۵ درصد آورده و ۸۵ درصد تسهیلات است. تسهیلات این پروژه از طریق اگزیم بانک چین پیش بینی شده بود که در سال ۹۷ با تلاش وزاری کلیدی دولت تدبیر و امید گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) این نیروگاه حاصل شد(کلیک کنید) اما به دلیل شدت گیری تحریم‌ها، اعتبار اسنادی (ال سی) این نیروگاه به حالت تعلیق درآمد که قرار است با رفع موانع، ساخت این نیروگاه در سال جاری (۱۴۰۰) عملیاتی شود.

 

ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied