شمانیوز
شما نیوز

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد؛

بازار مسکن آرام است/ قیمت مسکن افزایش نمی یابد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اختصاص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن شهری روزهای خوبی در سال جاری برای ساماندهی بخش مسکن می توان متصور شد .

بازار مسکن آرام است/ قیمت مسکن افزایش نمی یابد

 

به گزارش شمانیوز ، با آغاز ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان بازار مسکن وارد یک بخش جدیدی از تاریخ خود شد. این اقدام دولت در کنار سایر اقدامات مثبت برای بخش مسکن توسط مجلس را باید به فال نیک گرفت.

اگر بخواهیم جنبه مثبت اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه را در نظر بگیریم باید به ورود تعداد زیادی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه که تقریبا در یکسال یا دو سال گذشته ملک آن ها خالی بوده است اشاره کنیم. چرا که در خوشبینانه ترین حالت، مالکان این واحدهای مسکونی برای در امان ماندن از اخذ مالیات اقدام به عرضه واحدهای خود به بازار اجاره خواهند کرد.

اما اقدام دیگری که مجلسی ها در بخش مسکن پیگیر آن بوده و آنرا به تصویب رسانده تبصره ( ۱۸) لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود که بر این اساس قرار است ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن اختصاص یابد. این اقدامات در نهایت منجر به بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد شد.

*قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ اگر کاهش نیابد ثابت باقی خواهد ماند

کمال علی پورخنکداری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار با تاکید بر اینکه اختصاص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن شهری نشان داد که روزهای خوبی در سال جاری برای ساماندهی بخش مسکن می توان متصور شد گفت: بازار مسکن در کنار آرام شدن بازارهای موازی روزهای با ثباتی را می گذراند و بدون شک قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ اگر کاهش نیابد ثابت باقی خواهد ماند و افزایش نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر چه اقدامات خوبی در بخش مسکن مثل اجرای اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه و اختصاص تسهیلات ساخت برای بخش مسکن می تواند مفید باشد اما برخی تورم ها در بازارهای موازی و نهاده های تولید مسکن(مصالح ساختمانی) شاید قیمت ها را دستخوش تغییر کند؟ گفت: ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که قیمت مسکن در سال های 97 و 98 و سپس در سال گذشته رشد شدیدی متاثر از سایر بازارها به خصوص بازار ارز پیدا کرد. این افزایش قیمت ها که باعث بالا رفتن تعداد اجاره نشینی در کشور نیز شد، قدرت خرید متقاضیان مسکن را به اندازه قابل ذکری کاهش داد.

وی خاطر نشان کرد: تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بهای تمام شده مسکن بر کسی پوشیده نیست، بنابراین کمیسیون عمران برای کنترل بازار مصالح ساختمانی، سیمان و فولاد تدابیری اندیشیده است تا با جلوگیری از جولان دلالان در بازار مصالح ساختمانی قیمت ها افزایش نیابد.

*بازار مسکن با این قیمت های نجومی دیگر کشش رشد ندارد

نایب رئیس کمیسیون عمران ادامه داد: بازار مسکن با این قیمت های نجومی دیگر کشش رشد ندارد. اما آنچه که می توان در خصوص وضعیت این روزهای بازار مسکن به آن اشاره کرد این است که بازار مسکن این روزها، روزهای آرامی را سپری می کند و اگر قیمت ها حتی کاهش نیابد بدون شک رشد هم نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که اختصاص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن شهری گویای این است که بخش عرضه مسکن در سال جاری مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: کمیسیون عمران مجلس از اواخر سال گذشته به دنبال راهکارهایی برای مدیریت بازار مسکن و تامین منابع مالی جدید و اعطای تسهیلات مناسب جهت ایجاد تعادل و ثبات در این بازار بود. به همین دلیل با تصویب تبصره ( ۱۸) لایحه بودجه ۱۴۰۰ تلاش کردیم گامی در مسیر بهبود وضعیت بازار مسکن برداریم.

پورخنکداری با تاکید بر اینکه اختصاص تسهیلات برای ساخت مسکن، ساماندهی بازار ملک و همچنین رونق دهی به ساخت و ساز و تولید مسکن می تواند در نهایت به نفع بخش تقاضا تمام شود اظهار داشت: با توجه به برنامه های دولت و طرح‌های مجلس، بازار مسکن در سال جاری به ثبات رسیده و حتی شاهد کاهش قیمت ملک خواهیم بود.

 

 

منبع:پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا

 


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied