شمانیوز
شما نیوز

مولوی در گفتگو با شمانیوز:

دامنه نوسان بورس را به قتلگاه سرمایه تبدیل کرده است

کارشناس بورس گفت: دامنه نوسان یک رویکرد من‌درآوردی است که بازار سرمایه را به قتلگاه سرمایه تبدیل کرده است.

دامنه نوسان بورس را به قتلگاه سرمایه تبدیل کرده است

پیمان مولوی، کارشناس و مدرس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، اظهار داشت: محدودیت دامنه نوسان در بازار بورس، یک رویکرد من‌درآوردی است که این رویکرد اشتباه بازار سرمایه و اقتصاد کشور را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است.

وی افزود: حدود دو دهه است که محدودیت دامنه نوسان به بازار سرمایه تحمیل شده و این مسئله سبب عدم تخلیه سریع را در پی داشته است یا اینکه با وجود محدودیت دامنه نوسان، چشم‌اندازی روشنی برای سرمایه‌گذار وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در دنیا روش‌های مختلفی برای نظارت بر بازار وجود دارد که مثلاً اگر مشکلی به وجود بیاید معاملات 15 دقیقه متوقف می‌شود ولی در ایران، دامنه نوسان به ابزاری برای ایجاد صف تبدیل شده است و بازار سرمایه را از بازاری که باید نقدشونده باشد به بازاری تبدیل کرده که در آن صف خرید یا صف فروش ایجاد می‌شود و هنرش ایجاد صف است.

مولوی با بیان اینکه در بازار سرمایه نباید چیزی به‌نام دامنه نوسان وجود داشته باشد، گفت: مشکل دامنه نوسان نیست، بلکه مشکل از اقتصاد دستوری است اقتصادی که در آن همه چیز را می‌خواهند به صورت دستوری کنترل کنند و به رئیس سازمان بورس فشار می‌آورند که به زور شاخص را مثبت نشان دهد؛ درصورتی‌که رئیس سازمان بورس مسئول مثبت نگاه داشتن شاخص نیست؛ بنابراین چنین مسائل باعث بروز مشکلات برای بازار سرمایه می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: روی بازار سهام ریسک‌های بسیاری مانند ریسک مذاکرات، ریسک قیمت دلار و ریسک انتخابات وجود دارد.

او ابراز امیدواری کرد که دامنه نوسان از بازار سرمایه برداشته شود و تأکید کرد: بازار سرمایه یک بازار توأم با ریسک است و باید به مکانیزم بازار تَن داد.

مولوی بیان داشت: خوبی بازار سرمایه در این یکی دو سال این بود که اثبات کرد نمی‌توان با قیمت‌گذاری دستوری انتظار افزایش قیمت سهام را داشت و من فکر می‌‎کنم یک دوره رنسانسی را در بازارها و اقتصاد ایران خواهیم داشت و داریم به سمت آن حرکت می‌کنیم.

او تصریح کرد: اگر دامنه نوسان در بازار سرمایه حذف نشود، این بازار به قتلگاه سرمایه تبدیل خواهد شد. اینکه مردم به سمت رمزارزها گرایش دارند به خاطرمزیت نقدشوندگی رمزارزها و عدم دخالت در آن است.

تحلیلگر بازار سرمایه نگاه بلندمدت به بازار سرمایه را سفسطه عنوان کرد و گفت: وقتی سرمایه مردم بلوکه شده و نمی‌توانند در لحظه آن را نقد کنند، نگاه بلندمدت معنا نخواهد داشت.

گفتگو از سعید امینی

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied