شمانیوز
شما نیوز

چرا باید به جای بیت کوین اتریوم بخریم ؟

در این بسته خبری به مقایسه بیت کوین با اتریوم پرداختیم .

چرا باید به جای بیت کوین اتریوم بخریم ؟

به گزارش شمانیوز : مخاطبان سوالات زیادی در مورد خرید ارز های دیجیتال دارند . عده ای نسبت به خرید برخی ارزهای دیجیتال شک دارند و مطمین نیستند . در ادامه به بررسی دو ارز دیجیتال در مقایسه با هم می پردازیم . 

 

 

 

اتریوم بخریم یا نخریم؟ / آیا اتریوم از بیت کوین بهتر است؟

با نوسانات اخیر بازار ارزهای دیجیتال نیاز به تحلیل در این حوزه بیشتر شده است. هرچند تحلیل‌های منتشر شده در این حوزه عامل اصلی تصمیم‌گیری فعالان بازار نیست اما به تصمیم‌گیری بهتر آنها کمک می‌کند. در مقطع فعلی خرید اتریوم چقدر منطقی است؟

 

به گزارش تجارت‌نیوز، با نوسانات اخیر بازار ارزهای دیجیتال نیاز به تحلیل در این حوزه بیشتر شده است. هرچند تحلیل‌های منتشر شده در این حوزه عامل اصلی تصمیم‌گیری فعالان بازار نیست اما به تصمیم‌گیری بهتر آنها کمک می‌کند. در مقطع فعلی خرید اتریوم چقدر منطقی است؟

گروه مدیریت سرمایه فاینوست در تحلیلی درباره آینده این ارز دیجیتالی به این سوال پاسخ داده که خرید آن چقدر منطقی است؟

عرفان رحمانی، تحلیلگر گروه مدیریت سرمایه فاینوست در تحلیلی برای تجارت‌نیوز نوشته است:  اتریوم یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین و منبع باز است که برای ارز رمزنگاری شده خود، اتر استفاده می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند تا قراردادهای هوشمند و برنامه‌های توزیع شده (ppApps) بدون هیچ‌گونه خرابی، تقلب، کنترل یا دخالت شخص ثالث ساخته و اجرا شود.

نکته‌ای که وجود دارد هیچگونه نظارتی توسط نهاد یا سازمانی بر روی تراکنش‌های اتریوم انجام نمی‌شود.

ارزش بازار اتریوم در حال حاضر حدود ۲۶۳ میلیارد دلار است که بعد از بیت‌کوین در رتبه دوم بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

همچنین نماد اتریوم ETH است. اتریوم فقط یک پلتفرم نیست بلکه یک زبان برنامه‌نویسی است که روی یک بلاکچین اجرا می‌شود و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های توزیع شده را بسازند و منتشر کنند.

 

 

بهترین جایگزین بایننس برای ایرانیان

برنامه‌های کاربردی که بر روی اتریوم اجرا می‌شوند،روی یک توکن رمزنگاری شده به اسم اتر اجرا می‌شوند. در واقع اتر یک ارز رمزپایه است که در شبکه اتریوم از آن استفاده می‌شود. پس اگر قرار باشد در شبکه اتریوم تراکنشی انجام دهیم، باید از توکن اتر استفاده کنیم. به بیانی دیگر اتر مانند وسیله نقلیه‌ای برای حرکت در بستر اتریوم است و اغلب توسعه‌دهندگانی که به دنبال توسعه و اجرای برنامه‌های داخل اتریوم هستند، از آن استفاده می‌کنند.

اتر به طور گسترده برای دو منظور استفاده می‌شود: مانند سایر ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو معامله می‌شود و در داخل اتریوم برای اجرای برنامه‌ها و حتی کسب درآمد از آن استفاده می‌شود.

به گفته خود اتریوم از آن می‌توان برای کدگذاری، تمرکززدایی، امنیت و تجارت تقریباً در مورد هر چیزی استفاده کرد و یکی از پروژه‌های بزرگ آن، همکاری با ماکروسافت است.

در سال ۲۰۱۶ پس از آن که بیش از ۵۰ میلیون دلار وجوهی را که در DAO جمع شده بود،به سرقت رفت، اتریوم به دو بخش اتریوم و اتریوم کلاسیک دسته‌بندی شد. این جداسازی و دسته‌بندی اتریوم، برای محافظت در برابر حملات بعدی طراحی شده بود اتریوم را امن‌تر و غیرقابل هک شدن می‌کرد.

از اتریوم برای بسیاری از «عرضه‌های اولیه سکه» استفاده می‌شود و در امور مالی غیرمتمرکز که به اختصار به آن ایفای نیز گفته می‌شود، به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و می‌گیرد. باید توجه داشت که امروزه دلیل اصلی استفاده از بلاکچین اتریوم برای بسیاری از افراد، رمزارز بومی آن یعنی اتر است. توسعه‌دهندگان زیادی به دلیل پتانسیل بلندمدت و چشم‌انداز جاه‌طلبانه مورد نظر توسعه‌دهندگان اتریوم برای این پلتفرم، مبنی بر آنکه به کاربران خود کنترل بیشتری روی امور مالیشان بدهند، با این پلتفرم و رمزارز اتر کار می‌کنند. ایده جاه‌طلبانه نهفته در پس اتریوم موجب شده است تا از این پلتفرم گاهی با عنوان «کامپیوتر جهانی» نیز یاد شود.

هرچند همین ایده موجب شده است انتقادهایی نیز متوجه اتریوم و چنین پنداشته شود که پلتفرمی با این رویکرد و چشم‌انداز، به درستی کار نخواهد کرد. این در حالی است که با پیاده‌سازی موفق پلتفرم اتریوم و البته، گسترش همه‌‌گیری و استفاده عمومی از آن، همه روزه برنامه‌های کاربردی جدیدی منتشر می‌شوند که تفاوت زیادی با فیس‌بوک، گوگل و دیگر موارد مشابهی دارند که کاربران آن‌ها، آگاهانه یا ناآگاهانه، داده‌های خود را در اختیار این برنامه‌ها قرار می‌دهند.

به طور کلی، هدف توسعه‌دهندگان اتریوم این بوده و هست که از فناوری بلاک چین که در پس رمزارز «بیت‌ کوین» نیز قرار دارد برای حذف واسطه‌ها در فعالیت‌های گوناگون از امور مالی گرفته تا تولیدات نرم‌افزاری، شبکه‌های اجتماعی و دیگر موارد استفاده کنند. چند ویژگی بسیار مهم پلتفرم اتریوم در ادامه بیان شده‌اند و هر یک، به صورت مجزا شرح داده شده است.

 

 

بانکداری برای همه

همه افراد در سراسر جهان، به راحتی به خدمات مالی دسترسی ندارند. این در حالی است که تنها چیزی که کلیه افراد برای دسترسی به اتریوم و محصولات بومی بستر آن شامل رمزارز، وام دادن، قرض گرفتن پول و ذخیره‌سازی ارزش نیاز دارند، اتصال اینترنت است.

 

اینترنت خصوصی‌تر

افراد، ضمن دسترسی به پلتفرم اتریوم، نیازی به آن ندارند که همه اطلاعات شخصی خود را برای استفاده از یک برنامه کاربردی اتریوم، به سرویس‌دهنده ارائه کنند. اتریوم در حال ساخت اقتصادی بر پایه ارزش و نه بر مبنای نظارت است.

 

شبکه همتا به همتا

اتریوم به کاربر امکان انتقال پول و انجام توافق با دیگران را به صورت مستقیم می‌دهد. کاربر برای استفاده از قابلیت‌های اتریوم نیازی به آن ندارد که از طریق شرکت‌های واسطه اقدام کند و می‌تواند به طور مستقیم با افراد دیگر از سراسر جهان کار کند.

 

تضمین تجارت

اتریوم یک زمین بازی برابر برای نقش‌آفرینان فراهم می‌کند. مشتریان در پلتفرم اتریوم از تضمین امن و نهادینه‌شده به صورت داخلی و توکاری برخوردار می‌شوند که به آن‌ها این اطمینان را می‌دهد که تغییرات حساب مالی کاربر تنها در صورت موافقت خود او انجام می‌شود. بر همین اساس، کاربران برای داشتن کسب و کار، نیازی به نفوذ شرکت‌های بزرگ ندارند.

 

 

تفاوت بیت کوین و اتریوم

از سپتامبر ۲۰۱۹ ، اتریوم دومین ارز مجازی بزرگ در بازار بوده که در پشت سر بیت کوین قرار گرفته است. اتریوم بعد از بیت کوین،محبوب ترین ارز دیجیتال است. اتریوم و بیت کوین از بسیاری جهات به یکدیگر شبیه هستند: هر یک ارز دیجیتالی است که از طریق صرافی‌های آنلاین معامله می‌شود و در انواع مختلف کیف پول‌های کریپتو ذخیره می‌شود. هر دوی این توکن‌ها غیرمتمرکز هستند، به این معنی که توسط بانک مرکزی یا مقامات دیگر صادر یا تنظیم نشده‌اند. هر دو از فناوری دفتر توزیع شده معروف به بلاک چین استفاده می‌کنند. با این وجود، تمایزهای اساسی بسیاری نیز بین دو ارز رمزپایه محبوب با توجه به محدودیت بازار وجود دارد.

اگرچه بیت کوین اولین تلاش برای تهیه یک ارز آنلاین از این نوع نبود، اما در اولین تلاش خود موفق‌ترین بود و تقریباً برای همه ارزهای رمزپایه‌ای که طی دهه گذشته توسعه یافته‌اند به عنوان یک سلف شناخته می‌شود.

بیت‌ کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و متن‌باز است که اولین بار در دنیا از فناوری بلاک‌ چین استفاده کرده و در مقابل اتریوم یک پلتفرم متن‌باز مبتنی بر بلاک‌چین است که به توسعه‌دهندگان اجازه ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را می‌دهد و ارز دیجیتال اتریوم با نام اتر شناخته می‌شود.

بیت‌کوین با هدف جایگزینی پول و سیستم پرداخت آنلاین بدون واسطه ایجاد شد و تنها به عنوان یک پول جهت خرید و فروش کالا و خدمات استفاده می‌شود ولی اتریوم بیشتر به عنوان بستر اجرای قراردادهای هوشمند، راه‌اندازی توکن‌های جدید و برگزاری ICO ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخلاف بیت کوین که ۲۱ میلیون واحد از آن موجود و قابل استخراج است، اتریوم محدودیتی در این زمینه ندارد. اتریوم سرعت بسیار بالاتری را در تراکنش‌ها نسبت به بیت کوین داراست.  در نهایت می‌توان گفت BTC و ETH هر دو ارز دیجیتال هستند، اما هدف اصلی اتریوم این نیست که خود را به عنوان یک سیستم پولی جایگزین معرفی کند، بلکه هدف آن تسهیل و کسب درآمد از قرارداد هوشمند اتریوم و برنامه غیرمتمرکز (dapp) است.

 

بررسی تکنیکالی

همانطور که داخل نمودار مشاهده می‎‌کنید از تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰ داخل یک کانال صعودی قرار گرفته است که اکنون در حوالی خط میانی کانال صعودی قرار دارد. محدوده ۲۰۰۰ – ۲۰۸۰ دلار، حمایت خوبی است و اگر این محدوده را از دست بدهد می‌تواند تا حوالی ۱۸۳۵ دلار نیز کاهش پیدا کند. اتریوم در میان‌مدت هدف ۳۵۰۰ دلار را دارد و همچنین می‌تواند تا محدوده‌های ۵۰۰۰ دلار نیز رشد کند.

 

 

جمع‌بندی

با توجه به رشد کسب‌وکارها در سراسر جهان و با توجه به این که شرکت‌های بزرگ تمایل دارند در جهت سهولت کارهای خود گام بردارند، استفاده از بسترهایی مانند اتریوم می‌تواند فوق‌العاده برای شرکت‌ها مفید باشد. از نظر قیمتی‌ همانطور که در نمودار تکنیکال گفته شد می‌تواند هدف ۵۰۰۰ دلار را داشته باشد، هر چند که در بلندمدت قیمت ۱۰۰۰۰ دلار نیز شاید زیاد دور از ذهن نباشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied