شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز اثربخشی«قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی» را واکاوی کرد؛

قدم نخست برای پایان بلبشوی بازار مسکن

به باور بسیاری از کارشناسان قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی باید از سال‌ها پیش اجرا می‌شد اما هرچند با تأخیر به اجرا درآمده، ولی می‌تواند شروعی بر پایان کار مافیای مسکن یا حداقل مانع احتکار مسکن به شمار آید.

قدم نخست برای پایان بلبشوی بازار مسکن

به گزارش خبرنگار شمانیوز، قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی مدتی است که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و سازوکار آن برای اجرا مشخص شده و دولت موظف است که این قانون را اجرا و گزارش آن را در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهد. به باور بسیاری از کارشناسان این قانون باید از سال‌ها پیش اجرا می‌شد اما هرچند با تأخیر به اجرا درآمده، ولی می‌تواند شروعی بر پایان کار مافیای مسکن یا حداقل مانع احتکار مسکن به شمار آید.

آیا مسئولان در اجرای قانون دریافت مالی از خانه‌های خالی مصر هستند؟

جدیت برای اجرای این قانون به حدی است که دولت تمام سرپرستان خانوار را مکلف کرده تا اطلاعات ملکی و محل سکونت خود را در سامانه amlak.mrud.ir ثبت کنند؛ در غیر این‌صورت حتی ممکن است یارانه آنها قطع شود؛ بنابراین اگر بخواهیم جنبه مثبت اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه را در نظر بگیریم باید به ورود تعداد زیادی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه که تقریباً در یکسال یا دو سال گذشته ملک آنها خالی بوده است اشاره کنیم؛ چرا که در خوشبینانه‌ترین حالت، مالکان این واحدهای مسکونی برای در امان ماندن از اخذ مالیات اقدام به عرضه واحدهای خود به بازار اجاره خواهند کرد.

کمال علی پورخنکداری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی اجرای قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی را اقدامی مثبت و تأثیرگذار توصیف کرد و معتقد است که با اجرای این قانون اگر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ کاهش نیابد حداقل ثابت باقی خواهد ماند. صدیف بدری از دیگر نمایندگان مردم در مجلس این ادعای کمال علی پورخنکداری را تأیید می‌کند و می‌گوید: «تجربه نشان داده هر ساله با شروع فصل معاملات مسکن در خرداد ماه، شاهد افزایش قیمت خانه هستیم اما امسال با توجه به اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه و همچنین گزارش بانک مرکزی، قوانین حمایتی مجلس از بازار مسکن همانند مالیات بر خانه‌های خالی و جهش تولید و تأمین مسکن تأثیر مثبتی بر بازار ملک داشته و موجب کاهش قیمت مسکن شده است.»

الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، درباره تأثیرگذاری اجرای این قانون بر کاهش قیمت مسکن و تبدیل مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی می‌گوید: اگر این قانون را درست اجرا کنند، دقیقاً مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل خواهد شد. همچنین با اجرای صحیح این طرح شاهد انباشته شدن مسکن و ارائه آن به بازار خواهیم بود و به عبارت دیگر هیچ‌گاه شاهد خالی بودن خانه‌ها نخواهیم بود.

چالش‌های پیش روی اجرای قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی

پرواضح است که این قانون در ابتدای راه خود قرار دارد، پس ممکن است با برخی کم‌وکاستی‌ها همراه باشد، اما به طور کلی همه کارشناسان و نمایندگان مجلس و نیز مجریان نسبت به این قانون خوش‌بین هستند و ضمن نظارت بر نحوه صحیح اجرای آن، تلاش می‌کنند؛ ضعف‌ها و کم‌وکاستی‌های موجود در این قانون رفع شود.

همانطورکه گفته شد؛ در مسیر اجرای این قانون شاید ضعف‌ها و کم‌وکاستی‌هایی وجود داشته باشد. الهویردی دهقانی درباره وجود چالش‌های پیش روی این قانون تصریح می‌کند: یکی از این چالش‌ها مربوط به انبوه‌سازان دولتی و خصوصی است؛ زیرا ممکن است به هر بهانه‌ای تَن به اجرای این قانون ندهند و یا با ثبت واحدهای خالی به نزدیکان خود، قانون را دور بزنند. همچنین دومین چالش مربوط به عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها مربوطه مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک است. اما اگر این نهادها از یک سامانه واحد آنلاین بهره‌مند باشند و از آن تبعیت کنند و اطلاعات واحدهای مسکونی در خصوص تفکیک و پایان کار در این سامانه ثبت شود، می‌توان از بروز این چالش هم پیشگیری کرد.

براساس این گزارش؛ بازار مسکن هنوز نیازمند حمایت جدی مجلس و دولت است تا به یک ثبات و آرامش دایمی دست یابد. بسیار از اقشار ضعیف جامعه که تعداد آنها هم کم نیست از نوسانات بازار مسکن بسیار متضرر شده‌اند به‌گونه‌ای که به سختی توان اجاره یک واحد مسکونی معمولی را دارند چه برسد به اینکه بخواهند صاحب‌خانه شوند، به عبارتی با بلبشویی که در بازار مسکن حاکم شده، محاسبات بسیاری از کارمندان و کارگران و نیز زوجینی که تازه تشکیل زندگی داده‌اند را برهم ریخته است؛ بنابراین تمام امید آنها به مجلس و دولت است تا با اجرای قوانینی مانند قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی در کنار سایر اقدامات حمایتی مانع افسارگسیختگی قیمت مسکن شوند.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied