شمانیوز
شما نیوز

بهره برداری از 94 طرح سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، در شصت و هفتمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، فرمان افتتاح رسمی 94 پروژه عمرانی، تولیدی و زیرساختی را در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی سلفچگان، ارس، اروند، چابهار، قشم و پیام در استان البرز صادر کرد.

بهره برداری از 94 طرح سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار، برای اجرای این طرح‌ها در مجموع 6 هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری از آنها برای دو هزار و 943 نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می شود.

رئیس جمهور قبل از صدور فرمان افتتاح طرح های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، گفت: تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر برای تحول در مناطق آزاد و جذب سرمایه و اینکه امروز 94 پروژه در این مناطق افتتاح می شود بسیار خوشحال کننده است.

دکتر روحانی در هنگام افتتاح طرح های منطقه آزاد ارس در آذربایجان شرقی، اعلام داشت: منطقه آزاد ارس جزو مناطق بسیار فعال بوده و در همه این افتتاح‌ها نقش و سهم زیادی داشته است و امیدواریم باز هم تا پایان دولت افتتاح دیگری را در این منطقه شاهد باشیم.

رئیس جمهور به افتتاح طرح های گلخانه ای در این منطقه اشاره کرد و افزود: این منطقه که پیش از این اصلاً دارای گلخانه‌ای نبوده امروز دارای بزرگترین گلخانه مدرن با آخرین و جدیدترین تکنولوژی ها در سطح خاورمیانه است .

دکتر روحانی همچنین با اشاره به قرار داشتن منطقه آزاد ارس در مرز منطقه اوراسیا، گفت: در دولت تدبیر و امید برای اولین بار ایران وارد یک اتحادیه اقتصادی ـ تجاری (اوراسیا) با کشورهای همسایه شده است که بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم این اتحادیه باعث شود که منطقه آزاد ارس و مناطق غرب کشور از این توافق بهره‌برداری و استفاده کنند.

رئیس جمهور همچنین درخصوص افتتاح طرح های تولیدی و خدماتی در منطقه آزاد اروند نیز گفت: این منطقه آزاد، منطقه‌ای بود که در اولین سفر استانی در دولت یازدهم به مردم قول توسعه آن را دادیم و خوشحال هستیم که امروز این منطقه توسعه پیدا کرده و موجب یک حرکت اقتصادی خوب بویژه در خرمشهر و آبادان شده است.

دکتر روحانی با اشاره به موقعیت استراتژیک استان خوزستان و شهرهای خرمشهر، آبادان و شلمچه و ابراز امیدواری برای تحول بنیادین در این منطقه، افزود: با توافقی که با دولت عراق برای اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره به عمل آمده است، راه‌آهن ایران به عراق و سوریه و همچنین به مدیترانه وصل خواهد شد که بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این طرح ارزشمند را دولت در ماه‌های آخر به طور مداوم از لحاظ سیاسی و عملیاتی دنبال می‌کند، گفت: همه کارهای مقدماتی آن انجام گرفته و انشالله در دولت بعدی پیگیری خواهد شد و امیدوارم موجب یک تحرک بیشتر در استان خوزستان و منطقه آزاد اروند شود.

دکتر روحانی قبل از صدور فرمان افتتاح طرح های منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت این منطقه برای ارتباطات دریایی، ایران و جهان، گفت: چابهار قطب بسیار بزرگی برای بحث ترانزیت بین ایران و سایر کشورها، اعم از کشورهای شرق و شمال ایران، خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات مهم و تحولات بزرگ ایجاد شده در این دولت در منطقه چابهار، مکران و جاسک، افزود: چابهار استعداد بسیار زیادی دارد و با انجام بخش اعظمی از پروژه راه آهن این منطقه و تکمیل آن در پایان این دولت، از چابهار تا زاهدان و در نهایت از زاهدان تا منطقه خراسان و اتصال‌ آن به کشورهای آسیای مرکزی از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است.

دکتر روحانی با ابراز امیدواری به اینکه روز به روز شاهد آبادانی بیشتر استان عزیز سیستان و بلوچستان باشیم، گفت: از این به بعد، استان سیستان و بلوچستان دارای دو منطقه آزاد خواهد بود و علاوه بر چابهار، منطقه آزاد سیستان که جزو قول‌های من به مردم استان و مردم زابل بوده است، تحقق پیدا کرده و به زودی تشکیل مناطق آزاد جدید ابلاغ می شود و شاهد تحول بیشتری در استان عزیز سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

رئیس جمهور همچنین در آیین افتتاح طرح های منطقه آزاد قشم، با بیان اینکه این جزیره زیبا از هر نظر برای گردشگری و همچنین برای سرمایه‌گذاری، اقتصاد و مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: تولید آبزیان در این استان می تواند به رونق اقتصاد و افزایش تولید مواد غذایی کشور کمک کند.

دکتر روحانی افزود: در مورد مفید بودن گوشت آبزیان که دفعه قبل هم به گوشت دریا اشاره کردیم. بعضی‌ها خوش‌شان نیامد. همانی که قرآن از او به عنوان «لَحْمًا طَرِیًّا» استفاده می‌کند، این گوشت تازه‌ای که دارای آن همه خواص است منتها همه باید برای فراوانی این گوشت و قیمت متعادل آن تلاش کنیم. البته الان قیمت یک مقداری بالاست قیمت باید یک مقداری متعادل شود و بتوانیم این تولید را صنعتی کنیم و این می‌تواند برای کشور ما بسیار مفید باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی که در این جزیره انجام گرفته و انجام خواهد گرفت از نظر گردشگری هم بسیار مهم است.

دکتر روحانی قبل از صدور فرمان افتتاح طرح های منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز به طرح های بزرگی که در زمینه خطوط ارتباطی و راه آهن بین تهران و البرز، تهران و هشتگرد و همچنین راه شمال و ادامه اتوبان همت و کار بزرگی که بین آبیک و چرمشهر انجام گرفته و موجب تحولات بسیار خوب و زیربنایی برای منطقه البرز شده اشاره کرد و گفت: استان البرز از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان های البرز و تهران به هم متصل هستند و این استان سرریز جمعیت تهران است، اظهار داشت: در اتخاذ تصمیمات کرونایی هم نتوانستیم تهران و البرز را جدا کنیم و همیشه یک تصمیم واحد برای این 2 استان گرفتیم از بس بهم پیوسته، نزدیک و متصل هستند و به همین دلیل برای ما اهمیت البرز شبیه اهمیت پایتخت و تهران است.

دکتر روحانی افزود: خوشحالم که شاهد توسعه در این منطقه هستیم مخصوصاً در منطقه ویژه اقتصادی پیام که در دل خودش فرودگاه بزرگ را دارد و می‌تواند این منطقه را به سرعت پیش ببرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied