شمانیوز
شما نیوز

سهم ۹۹ درصدی بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: در چهارمین رویداد افتتاح طرح‌های این محدوده ها، بخش خصوصی در سرمایه گذاری سهمی ۹۹ درصدی داشته است.

سهم ۹۹ درصدی بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه

به گزارش شمانیوز ، «حمیدرضا مومنی» در شصت و هفتمین برنامه افتتاح «تدبیر و امید برای جهش تولید»، اظهار داشت: امروز ۹۴ پروژه به ارزش ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای سه هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که سهم بخش خصوصی در سرمایه گذاری این رویداد ۹۹ درصد است.

وی افزود: طی چهار رویداد افتتاح در مجموع تعداد ۲۵۷ پروژه با سرمایه گذاری بیش از ۳۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۶ هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه به بهره برداری رسیده است که ۹۱ درصد ارزش این طرح ها از سوی بخش خصوصی تامین شده است که سهم مناطق بر آماده سازی زیرساخت ها متمرکز بود.

مومنی با بیان اینکه اینکه مطابق قوانین بالادستی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تمرکز مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر تسهیل تولید و توسعه تجارت است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس طرح های قابل افتتاح شامل ۵۸ درصد این مناطق چندمنظوره، ۲۳ درصد قاب لجستیکی، ۱۸ درصد تخصصی و سه درصد نوآوری محور است.

وی با بیان اشاره به تاکیدات رییس جمهوری در خصوص توسعه زیرساخت های لجستیکی و استفاده از ظرفیت های ژئو اکونومیک کشور، تصریح کرد: در حال حاضر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دو خط راه آهن، پنج فرودگاه، ۹۹ اسکله، ۵۰ بارانداز، سه پایانه صادرات، هزار انبار مسقف و ۱۳۷ سردخانه و مخزن و سیلوی غلات فعال هستند که آماده نقش آفرینی به عنوان پشتیبان کشور در تامین کالاهای استراتژیک و مبادلات تجاری است.

وی تاکید کرد: با تمرکز بر سیاست های توسعه صادرات و مدیریت واردات تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی دو سال اخیر مثبت شد که یکی از دستاوردهای مهم و اساسی دولت دوازدهم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار سازمان های مناطق آزاد و دبیرخانه شورایعالی به منظور چابک سازی و بهبود فرآیندها از برنامه های سال ۱۴۰۰ است، خاطرنشان کرد: بهره گیری از مدل نوین تامین مالی جهت پروژه های کلیدی مناطق و افزایش توان مالی بخش خصوصی و استفاده آنها به عنوان لنگرهای توسعه اقتصادی از اصلی ترین رویکردهای دبیرخانه و سازمان های مناطق است.

وی افزود: در همین راستا شورای تامین مالی و سرمایه گذاری در کنار پنج شورای تخصصی دیگر تشکیل شد و ایجاد بورس بین الملل، صندوق پژوهش و فناوری جامع، صندوق سرمایه گذاری، بانک های خصوصی و آبشور و اصلاح اساسنامه شرکت های سرمایه گذاری مناطق جهت بهره مندی از بازارهای پولی و مالی و بازار سرمایه بر اساس قوانین موجود در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه با تشکیل کارگروه تخصصی اقدامات لازم تطبیق اهداف و ماموریت ها از طریق برنامه هفتم و اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد صورت گرفته است، تاکید کرد: یکی از اساسی ترین اقدامات سال جاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تحقق شعار سال با هدف پشتیبانی مالی و فرآیندی و مانع زدایی تولید خواهد بود به طوری که با حضور فعالان تمام مشکلات موجود توسعه اقتصادی مشخص شده است تا نهادهای مربوطه تا به فوریت در راستای رفع مشکلات گام برداریم.

به گزارش ایرنا امروز پنجشنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه، طرح هایی در استان های آذربایجان شرقی، خوزستان، هرمزگان، البرز و سیستان و بلوچستان با حضور ویدیوکنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح خواهد شد که مربوط به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، چابهار، اروند، ارس و مناطق ویژه اقتصادی پیام و سلفچگان است.

در منطقه آزاد تجاری ارس ۳۸ پروژه زیربنایی و صنعتی با ارزش سرمایه گذاری یک هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان و ۳.۷ میلیون دلار و اشتغالزایی برای ۴۹۸ نفر، در منطقه آزاد اروند نیز هشت طرح تولیدی و زیربنایی به ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان و ۱.۶ میلیون یورو، در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار ۳۱ پروژه تولیدی، تجاری و خدماتی با ارزش سرمایه گذاری یک هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان است و اشتغال ۶۵۷ نفر، در منطقه آزاد قشم نیز افتتاح ۱۰ طرح شیلاتی، بهداشتی، گردشگری و زیربنایی با ارزش سرمایه گذاری ۴۱۸ میلیارد تومان و ۲۱ میلیون دلار و اشتغال ۶۰۶ نفر، در مناطق ویژه اقتصادی پیام چهار طرح تولیدی و نیروگاهی با ارزش سرمایه گذاری ۱۹۵ میلیارد تومان و ۱.۵ میلیون دلار و هفت میلیون یورو برای اشتغال ۱۲۵ نفر اشتغال و در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان سه طرح تولیدی و نوآوری با حجم سرمایه گذاری ۹۵ میلیارد تومان و ۷۰۰ هزار یورو با اشتغالزایی ۱۶۵ نفر به بهره برداری می رسد.

 

 

منبع:روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied