شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با شمانیوز:

دست دولت‌ها مدام در جیب بانک مرکزی است/ عزل‌ونصب‌ها در بانک مرکزی ضابطه‌مند می‌شود

محمد علیپور گفت: به خاطر عدم استقلال بانک مرکزی رؤسای جمهور مدام دست در جیب بانک مرکزی می‌کنند و همیشه مقروض آن هستند.

دست دولت‌ها مدام در جیب بانک مرکزی است/ عزل‌ونصب‌ها در بانک مرکزی ضابطه‌مند می‌شود

محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، با بیان اینکه هیچگاه بانک مرکزی از استقلال برخوردار نبود، گفت: متأسفانه هر موقع آقای رئیس جمهور اراده کند، می‌تواند در بانک مرکزی عزل و نصب داشته باشد.

مکانیزم جدید برای انتخاب رئیس بانک مرکزی

وی افزود: کلیات استقلال بانک مرکزی که اخیراً در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، مکانیزمی را در نظر گرفته تا انتخاب رئیس بانک مرکزی و عزل و نصب‌ها با رعایت یک سری شرایط صورت پذیرد؛ یعنی اگر قرار است رئیس بانک مرکزی عزل شود باید یک دلیلی برای آن وجود داشته باشد یا اینکه اگر قرار است رئیس جدید منصوب شود باید از یک سری شرایط برخوردار باشد.

محمد علیپور :: خبرگزاری خانه ملت

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه تا به امروز خسارت‌های بسیاری به خاطر عدم استقلال بانک مرکزی متوجه کشور شده است و همچنین به خاطر این عدم استقلال، رؤسای جمهور مدام دست در جیب بانک مرکزی می‌کنند و همیشه مقروض آن هستند و طبیعتاً هم بخشی از این استقراض به طور کامل پرداخت نمی‌شود.

طرح استقلال بانک مرکزی 10 در دستور کارقرار داشت

علیپور با بیان این مطلب که طرح استقلال بانک مرکزی از مجلس نهم در دستورکار قرار داشته است، گفت: این طرح، طرحی است که 10 سال است روی آن کار شده و تمامی نقاط ضعف و قدرت آن هم مورد مداقه و بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف آن هم برطرف شده است و تصویب کلیات این طرح با رأی بالا نتیجه بررسی علمی و کارشناسی است.

 او معتقد است؛ اگر جزئیات این طرح در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد، قطعاً وقتی به صحن آورده شود با قوت بیشتری در خصوص آن صحبت خواهد شد.

براساس این گزارش؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز 26 اردیبهشت ماه مجلس با ۱۹۹ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی موافقت کردند.

سیدمهدی طغیانی درباره طرح مذکور، گفت: بیش از ۱۲ سال است که کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح استقلال بانک مرکزی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

وی متذکر شد: از سال ۵۱ تاکنون ارزش ریال همه ساله نسبت به سال قبل ضعیف‌تر شده است و همچنین بانک مرکزی به وظایف خود جهت حفظ ارزش پول ملی توجهی نکرده است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که در اداره بانک مرکزی داریم به دلیل ضعف در قانون است، تصریح کرد: در طرح مذکور تجارب دنیا در اداره بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و پیش بینی شده است که بانک مرکزی مستقل از دولت‌ها و پاسخگو باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این طرح اقتدار نظارتی بانک مرکزی را تقویت می‌کند و ابزار قانونی در اختیار بانک مرکزی می‌گذارد تا با بانک‌های متخلف برخورد کند.

وی گفت: در این طرح پیش بینی شده است که نظام بانکی در مسیر تولید قرار گیرد و همچنین سیاستگذاری پولی بانک مرکزی تقویت شود و به کنترل تورم و کاهش التهابات اقتصادی بینجامد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied