شمانیوز
شما نیوز

ابلاغ دستورالعمل دریافت غیرحضوری خدمات مربوط به مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی

دستور اداری ارائه خدمات برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان و تعهدنامه غیرحضوری بازماندگان فرزندان اناث بازمانده از سوی مهرداد قریب، معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی به تمامی واحدهای ستادی و استانی این سازمان ابلاغ شد.

ابلاغ دستورالعمل دریافت غیرحضوری خدمات مربوط به مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی

به گزارش شمانیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در اجرای بخشنامه تنقیح، تلخیص و تجمیع بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بازماندگان مورخ 01‌/08‌/1395 و در راستای توسعه‌ خدمات غیر‌حضوری و افزایش رضایتمندی مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان، شفاف سازی امور اجرایی، یکسان سازی رویه‌ها، بهینه سازی فرآیندها با رویکرد کاهش مراجعات و همچنین در اجرای بند های «1» و «2» مصوبه شماره 2 مورخ 04‌‌‌‌‌‌‌‌/04‌‌‌‌‌‌‌‌/1399 کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک کشور، موضوع ارائه درخواست خدمات غیر حضوری مستمری بازماندگان در قالب یک دستور اداری تبیین شد.
با عنایت به اینکه درخواست غیرحضوری برقراری مستمری بازماندگان، مستلزم دریافت برخط تاریخ فوت از سامانه استعلام هویت انفرادی سازمان ثبت احوال است و با توجه به لزوم ثبت افراد تبعی متوفی در سامانه نامنویسی متمرکز و فراهم آمدن امکان صحت سنجی اطلاعات هویتی در هنگام ارائه درخواست، بنابراین دریافت فیزیکی مدارک مندرج در بند 19 از فصل ششم بخشنامه تنقیح و تلخیص بازماندگان (به استثناء بند 8‌-19 – انحصار وراثت) از مستندات لازم برای برقراری و صدور حکم مستمری در شیوه ارائه خدمات غیر‌حضوری برقراری مستمری بازماندگان حذف و صرفا مدارک ضمیمه درخواست بازماندگان (با توجه به تعریف مدارک در سامانه خدمات غیر‌حضوری) ملاک عمل خواهد بود.
در صورت مشاهده ایراداتی نظیر عدم بارگذاری صحیح، نامرتبط، ناخوانا و یا مخدوش بودن مدارک، واحد اجرایی می‌بایست ضمن اعلام ارائه مجدد درخواست غیرحضوری با مدارک صحیح، نسبت به ثبت عدم پذیرش درخواست اقدام کند.
با توجه به فراهم شدن امکان ارائه تعهد نامه غیر‌حضوری فرزندان اناث بازماندگان، در مواردی که فرزند‌‌‌/ فرزند خوانده اناث مرحوم‌‌‌/مرحومه در زمره متقاضیان دریافت مستمری بازماندگان قرار دارد و ملزم به ارائه فرم ادعا و تعهد نامه طبق بخشنامه تلخیص بازماندگان است، می تواند با ایجاد حساب کاربری نسبت به تکمیل فرم مذکور به صورت غیرحضوری در سامانه خدمات الکترونیک سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.
با توجه به صدور دستوراداری کنترل مکانیزه وضعیت ازدواج و طلاق مورخ 11‌‌‌/09‌‌‌/1399 و اخذ تاریخ واقعه ازدواج فرزندان اناث از سازمان ثبت احوال و عملیاتی شدن این خدمت در منوی گزارش ها و آمارها – بررسی ازدواج و طلاق و استعلام موردی آن در پایگاه اطلاعات مستمری، تکمیل فرم تعهد‌نامه و اخذ آدرس و مشخصات تماس از این افراد، به صورت سالیانه کفایت می کند.
همچنین با توجه به امکان اخذ تعهد نامه غیرحضوری فرزندان اناث بازماندگان، برای استمرار پرداخت مستمری به آنها؛ ادعای نداشتن شغل و شوهر (موضوع بند 3‌‌‌‌-30 بخشنامه تلخیص بازماندگان) می تواند به صورت تعهد نامه غیرحضوری فرزندان اناث اخذ شود.
لازم به ذکر است سایر اقدامات اجرایی، مطابق بند یاد شده کماکان به قوت خود باقی است. همچنین نظر به عملیاتی شدن دریافت اطلاعات ازدواج و طلاق‌/حیات و ممات از سازمان ثبت احوال به صورت سیستمی، بررسی سالیانه صحت استحقاق پرداخت مستمری به بازماندگان مطابق بند 4‌-30 بخشنامه تنقیح و تلخیص بازماندگان از طریق ابزارهای تعبیه شده می بایست انجام پذیرفته و لزومی به مشاهده مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی آنان نخواهد بود.
در خصوص درخواست‌های غیرحضوری «دریافت مستمری فوت مستمری بگیر» ، صدور حکم و پرداخت مستمری بازماندگان در خصوص آندسته از افراد تبعی متوفی که حین الفوت مستمری بگیر تحت کفالت ایشان بوده اند (به استثناء فرزندان ذکور معلول ازکارافتاده و والدین مستمری بگیر)، منوط به بررسی های میدانی و غیرسیستمی (بازرسی فنی یا مکاتبه با سایر صندوق ها و ...) نبوده و تمامی اقدامات مرتبط غیرسیستمی به منظور بررسی احراز شرایط، پس از صدور حکم تبدیلی و پرداخت مستمری صورت پذیرد. بدیهی است اطمینان از احراز شرایط فرزندان اناث تک نفره برای بهره‌مندی از مزایای مستمری مربوطه همچنان مورد تأکید است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied