شمانیوز
شما نیوز

با تاخیر فراوان؛

بزودی| VAR در ورزشگاه‌های ایران!

به نظر می‌رسد سرانجام سامانه کمک داور ویدیویی، وارد فوتبال ایران خواهد شد تا شاید اشتباهات داوری دست از سر همه بردارد!

بزودی|  VAR در ورزشگاه‌های ایران!

به گزارش خبرنگار ورزشی شمانیوز و به نقل از خبرورزشی ؛  سازمان لیگ با ارسال نامه‌ای به باشگاه‌های لیگ برتری به آن‌ها اعلام کرده تا برای نصب این سامانه باید با یک شرکت مرتبط قرارداد منعقد کنند. فدراسیون فوتبال ایران با یک شرکت برای نصب سامانه کمک داور ویدیویی به توافق رسیده است.

24

درباره VAR بیشتر بدانید

var مخفف “video assistant referee” است که به معنای کمک داور ویدئویی است. کمک داور ویدئویی به منظور جلوگیری از اشتباهات واضح در فوتبال اشاره شده است که موارد آن در ادامه آمده است و در تمام طول قضاوت داور برای تمام مسائل بازی اجازه ی دخالت ندارد.  کمک داور ویدئویی به همراه یک همکار که تسلط کافی در اجرای فیلم های ویدئویی دارد به نام AVAR که مخفف “assistant video assistant referee” است در اتاق اجرا و بررسی ویدئوها به نام VOR که مخفف video operation room است می نشینند و در صورت نیاز ویدئوهای بازی را بازبینی می کرده و به داور کمک می کنند. var می تواند به تشخیص خود به صحنه مشکوک شده و با اعلام حرف “check” به داور نیاز برای بررسی ویدئوها را اعلام کرده و نتیجه بررسی را به او بگوید و یا داور وسط می تواند خود از var درخواست بررسی کرده و منتظر نتیجه بماند. البته در کنار زمین و نزد کمک داور چهارم و ناظر فیفا نیز مانیتوری برای داور وسط تعبیه می شود که در صورت نیاز بعد از بررسی var خود نیز بتواند مجددا صحنه را بازبینی کند. نکته بسیار مهم در مورد VAR قوانین دخالت و ورود او در تصمیم داور است چرا که var فقط در موارد زیر اجازه دارد به داور کمک کرده و در خصوص تصحیح تصمیم اشتباه او وارد شود :

  • گل‌ و بررسی خطا یا هرگونه تخطی از قوانین در حین به انجام رسیدن گل
  • پنالتی : در صورتیکه داور به اشتباه پنالتی بگیرد و یا پنالتی را نگیرد.
  • کارت قرمز مستقیم : یعنی به شرطی که کارت قرمز مستقیما به بازیکن داده شود var حق بررسی دارد و اگر بازیکن قبلا کارت زردی داشته باشد و داور با دادن کارت زرد دوم او را اخراج کند var اجازه ی دخالت ندارد.
  • هویت اشتباه در دادن کارت زرد یا قرمز به یک بازیکن : یعنی داور به جای فرد خاطی اشتباها کارت را به شخص دیگری نشان دهد.

در صورتیکه var بعد از بررسی صحنه چیز مشکوک یا اشتباهی پیدا نکرد هیچ چیزی به داور اعلام نکرده و بازی را پی می گیرد. اما در صورتیکه var به نتیجه برسد که داور اشتباه کرده است، به داور وسط از طریق هدست اعلام میکند و داور با کشیدن یک مستطیل با دست به بازیکنان و تماشاچیان اعلام می کند که بر اساس var تصمیم عوض شده است. البته داور می تواند پیش از اعلام نظر قطعی در صورت تشخیص نیاز یا تمایل، خودش با حضور پشت مانیتور کنار زمین مجددا صحنه را بازبینی کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied