شمانیوز
شما نیوز

مصاحبه جنجالی عبدالله ویسی!

سرمربی سابق تیم فوتبال شاهین بوشهر با بیان اینکه به خاطر قطع ارتباطش با آندره استراماچونی نتوانست در تمرین تیم اینترمیلان شرکت کند، گفت: تیم ملی ما مدیر می‌خواهد نه مربی.

مصاحبه جنجالی عبدالله ویسی!

به گزارش خبرنگار ورزشی شمانیوزو به نقل از فوتبالی؛  عبدالله ویسی بعد از کناره گیری از سرمربیگری تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر در تلاش بود تا با کمک آندره استراماچونی سرمربی ایتالیایی استقلال در تمرینات تیم اینترمیلان حضور یابد. با این حال فسخ قرارداد استراماچونی با استقلال برنامه او را به هم زد و ویسی حتی در کشور اتریش موفق به حضور در تمرین تیم راپیدوین نشد.

این مربی ضمن تشریح وضعیتش در ماه های اخیر و گلایه از انتخاب بعضی از مربیان برای باشگاه ها، ادعای مدیرعامل تیم پارس جنوبی را «دروغ» دانست و از فدراسیون فوتبال خواست تا هرچه زودتر تکلیف نیمکت تیم ملی را مشخص کند.

مشروح گفتگوی ویسی در ادامه می آید:

*موفق شدید با هماهنگی آندره استراماچونی سرمربی استقلال در تمرین اینترمیلان ایتالیا حاضر شوید؟

- عبدالله ویسی: من برای این کار با استراماچونی هماهنگ کرده بودم تا یک هفته در تمرینات اینترمیلان حاضر شوم. یک روز به تمرین استقلال رفتم و مستقیم با استراماچونی حرف زدم. ما با هم در ارتباط بودیم تا کار هماهنگی و حضورم در ایتالیا انجام شود که آن ماجرای فسخ قرارداد پیش آمد و دیگر ارتباطم با استراماچونی قطع شد. کار پیش نرفت و قسمت نبود سر تمرین اینترمیلان بروم. شاید خواست خدا بود که سه دفاعه (سبک فوتبال ایتالیا بازی با سه مدافع) بازی نکنم. (با خنده)

* گویا مدتی در اتریش بودید؟ آیا برای تماشای تمرین تیم خاصی به این کشور رفته بودید؟

- نه اتریش را همینطوری رفتم. البته دوست داشتم در تمرین تیم راپیدوین حاضر شوم ولی به نامه نگاری و مجوز نیاز داشت. قرار بود این نامه را برایم ارسال کنند که نشد.

* سبک بازی با سه مدافع را می پسندید که قصد داشتید به ایتالیا بروید؟

- تیم ها و مربیان ایتالیایی سیستم سه مدافع را به خوبی پیاده می کنند؛ اینترمیلان، یوونتوس و حتی تیم ملی ایتالیا در زمان آنتونی کونته که خیلی خوب سیستم ۳-۴-۳ را بازی می کرد. اگر استراماچونی برگردد دوباره سر تمرین استقلال می روم تا از نزدیک شاهد کارش باشم.

* ریسک بازی با سه مدافع بالا است اما استراماچونی آنرا به خوبی در استقلال پیاده کرد.

- بله؛ تازه آنهم با سه مدافع خطی که در عرض توپ را می گیرند ولی سیستم خوبی است. در این سبک بازی، بازیکنان کناری اهمیت زیادی دارند که باید مدام در حمله و دفاع شرکت کنند. بازی در این سیستم مثل شطرنج است و اگر کسی اشتباه کند و تمرکزش را از دست بدهد، تیم لطمه می خورد. استقلال اوایل فصل نتوانست خوب این سیستم را اجرا کند. من آن زمان در تیم شاهین بودم ولی استراماچونی آنقدر قوی کار کرد که توانست در ذهن بازیکنان تیمش این سیستم را جا بیندازد.

* شرایط خودتان چطور است؟ بعد از جدایی از تیم شاهین آیا پیشنهادی برای بازگشت به فوتبال داشته اید؟

- فعلا که بیکار هستم. سه، چهار تیم لیگ دسته اولی از جمله آلومینیوم اراک با من صحبت کردند که به سرانجام نرسید. منتظرم پیشنهاد تیم لیگ برتری هستم. البته در فوتبال ما باید یک نفر پشت مربی باشد. داریم مربیانی که چند سال بیکار بوده اند ولی دوباره تیم می گیرند چون لابی دارند. من با این رزومه که با کمک مربیگری در فولاد و قهرمانی در این تیم شروع کردم و با کسب سهمیه آسیایی صبا و قهرمانی با استقلال خوزستان ادامه دادم، بیکار هستم. گویا مدیران ما رزومه را نمی بینند. من هم آدم سیاسی نیستم و هیچ آدم سیاسی هم پشتم نیست.

* مدیرعامل باشگاه پارس جنوبی اعلام کرده بود عبدالله ویسی پیشنهاد هدایت این تیم را قبول نکرده است.

- این حرف دروغ محض است. من با آقای مرادی تلفنی صحبت کردم که ایشان گفت ۱۰ دقیقه دیگر با شما تماس می گیرم. هنوز است که با من تماس بگیرند. اینکه مرادی گفته ویسی پیشنهاد هدایت پارس را قبول نکرده، دروغ است. آنها صحبت جدی با من نکردند.

* باشگاه ذوب آهن بعد از جدایی علیرضا منصوریان با اکثر مربیان لیگ برتری صحبت کرده بود. آیا با شما هم مذاکره ای صورت گرفت؟

- خیر با من مذاکره ای نداشتند ولی مطمئنم که قوی تر و محکم تر بر می گردم و دوباره در فوتبال تیم می گیرم. مربی یا باید کارش خیلی خوب باشد که تیم بگیرد یا یک نفر پشتش باشد که به او تیم بدهند. تا الان قوی بوده ام و قوی تر هم خواهم شد. ۱۰ سال مداوم در لیگ برتر تیم داشته ام و رزومه ام هم مشخص است ولی متاسفانه این چیزها را نمی بینند. اخیرا هم که مد شده است وقتی یک مربی با تیمی رتبه هشتم یا نهم یا دهم جدول را می گیرد، می گویند بهترین نتایج تاریخ فلان تیم را کسب کرده است و برایش رزومه سازی می کنند! خوشبختانه مربیان فوتبالمان جوانتر و با انگیزه تر شده اند. بعضی باشگاه ها برای مربیان خارجی میلیارد میلیارد پول می دهند. شما نگاه کنید ساکت الهامی در تیم تراکتور چقدر خوب کار کرده است. یا مهدی تارتار در تیم نفت مسجد سلیمان. مدیران باید کار را ببینند نه سفارشات را.

* درباره تیم ملی هم همین نظر را دارید؟ یعنی معتقد هستید مربی داخلی باید هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد؟

- چرا نباید مربی تیم ملی ایرانی باشد؟ مگر علی دایی کم مربی ای است؟ تیم ملی مربی نمی خواهد؛ مدیر می خواهد. مگر مربی تیم ملی می خواهد سانتر کردن یا حرکت در عمق به بازیکنان یاد بدهد؟ تیم ملی یک مدیر می خواهد و حالا یک طراح تمرین خارجی هم در کنارش باشد. ما مربی می آوریم و میلیارد میلیارد پول می دهیم؛ در نهایت هم می روند و به فیفا شکایت می کنند.

* یعنی فکر می کنید تفاوتی بین مربیان ایرانی و خارجی وجود ندارد؟

- همان تمرینی که مربی خارجی می دهد را مربیان ایرانی هم می دهند ولی آنها به یکسری جزئیات مثل استراحت و ریکاوری بازیکن، پول خوب و امکانات عالی توجه می کنند. من شاید در تمرین حدود ۱۰ تیم خارجی بوده ام و نُت برداری کرده ام. درست است تمرینات مربیان خارجی به روزتر است ولی ایرانی ها هم از آنها چیزی کم ندارند. همین آقای استراماچونی سرمربی استقلال در ۵ هفته فقط دو امتیاز کسب کرد. من استراماچونی را دوست دارم و منظورم مشخصا به او نیست. در کل می گویم که اگر یک مربی ایرانی یا من جای استراماچونی یا مربی خارجی دیگری بودیم، دارمان می زدند. اوایل همین فصل من با تیم شاهین   ۲ امتیاز داشتم؛ ببینید با ما چه کار کردند؛ در حالی که استقلال هم سه امتیاز داشت و فقط یکی، دو رده بالاتر از ما قرار داشت.

* دلتان هم که مثل همیشه از این مسائل پر است.

- خیلی هم پر است. هرچه داد و فریاد هم می کنیم فایده ای ندارد.

* استعفای مهدی تاج و تغیییرات در فدراسیون فوتبال چقدر می تواند تیم ملی را تحت تاثیر پیامدهای منفی خودش قرار بدهد؟

- باید ابتدا به مهدی تاج خسته نباشید گفت. من در سپاهان بودم که آن زمان تاج هم در باشگاه بود. شخصا او را دوست دارم و می دانم که چقدر مدیر است. برای آقای بهاروند (سرپرست فدراسیون فوتبال) هم آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم زودتر تکلیف سرمربی تیم ملی مشخص شود. به نظرم سرمربی ایرانی انتخاب کنند. ما با علی پروین، منصور پورحیدری و محمد مایلی کهن نتایج خوبی در تیم ملی گرفتیم. کارلوس کی روش مربی فوق العاده ای بود که از او چیزهای زیادی آموختیم ولی الان می توانیم با همان تجربیات، با مربی ایرانی کار را ادامه بدهیم.

* تیم فوتبال شاهین بعد از جدایی شما هم نتایج خوبی نگرفت و همچنان در قعر جدول قرار دارد.

- از روز اول به مسئولان باشگاه گفته بودم تیمی می بندم که فقط خودم می توانم آنرا هدایت کنم. من بازیکنانی را آوردم که جوان بودند و انگیزه زیادی داشتند در حالی که امکانات شاهین در حد لیگ دسته دوم هم نبود. شاهین ابتدای فصل حتی رختکن هم نداشت و بازیکنان کنار زمین لباس خود را عوض می کردند. شرایط مالی هم که اصلا مساعد نبود. سال گذشته و چهار ماه پیش از آنکه تیم به لیگ برتر صعود کند، به مسئولان باشگاه گفتم شرایط را برای لیگ برتری شدن آماده کنید ولی آنها فکر کردند همینطوری است و کاری انجام ندادند. ابتدای فصل هم به سپاهان خوردیم و تا آمدیم خودمان را جمع و جور کنیم، شرایط آنطور رقم خورد. نمی خواهم به عقب برگردم ولی عده ای کارهایی می کردند که نمی توانم آنها را بازگو کنم. من هم زورم به آنها نرسید. به هر حال امیدوارم شاهین موفق باشد.

* در جریان هستید که میشو کریستیچوویچ قصد دارد هشت بازیکن تیم شاهین را کنار بگذارد یعنی تقریبا بیش از نیمی از تیمی که شما جمع کرده بودید؟

- شاید اگر بازیکنان شاهین تلاش بیشتری می کردند، اینطور نمی شد. حالا منِ مربی ایرانی به بازیکن رحم می کنم و می گویم جوان است و باید به او فرصت داد. مربی خارجی که رحم نمی کند و به بازیکن می گوید اگر نمی توانی به خانه ات برو. در حالی که بازیکنان جوان نیاز به زمان و کسب تجربه دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied