شمانیوز
شما نیوز

بیوگرافی خوزه مورینیو سرمربی فوتبال + تصاویر

خوزه ماریو داوس سانتوس فلیکس مورینیو (José Mário dos Santos Félix Mourinho) در 26 ژانویه سال 1963 در ستوبال پرتغال به دنیا آمد

بیوگرافی خوزه مورینیو سرمربی فوتبال + تصاویر

خوزه ماریو داوس سانتوس فلیکس مورینیو (José Mário dos Santos Félix Mourinho) در 26 ژانویه سال 1963 در ستوبال پرتغال به دنیا آمد. پدر خوزه مورینیو فلیکس مورینیو یک دروازه‌بان و مربی پرتغالی بود و مادرش، ماریا جولیا در مدرسه تدریس می‌کرد. خانواده مورینیو همگی به فوتبال علاقه‌ای خاص داشتند. پس از پایان تحصیلات خوزه مورینیو به مدرسه آمادگی جسمانی لیسبون رفت ولی مدتی بعد مادرش که از توانایی مدیریت او اطلاع داشت نام او را در مدرسه مدیریت ثبت‌نام کرد اما خوزه مورینیو از آن مدرسه خوشش نیامد و دوباره در مدرسه آمادگی جسمانی شرکت کرد و 5 سال بعد از آن‌جا مدرک گرفت. خوزه مورینیو دوره مربیگری خود را در اسکاتلند گذراند و سپس به پرتغال برگشت و مربی ورزش یک دبیرستان شد. او مدتی در باشگاه‌های کوچک و متوسط پرتغال بازی و در همان زمان تحصیل نیز می‌کرد.

ژوزه مورینیو - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در دهه 90 مدتی را به مربیگری پرداخت و پس از آن با لقب ترادیوتور (مترجم) معروف شد. چون مترجم یا مفسر سر بابی رابسون در باشگاه‌های اسپورتینگ و پورتو بود.در سال 1996 به همراه رابسون به بارسلونا رفت و همچنان مترجم او بود. پس از رفتن رابسون او همچنان در بارسلونا ماند و با جانشین هلندی رابسون یعنی لوییس ون‌گال کار کرد. او در کلاس‌های مربیگری و مدیریت شرکت می‌کرد و ناگهان او مربی تیم دوم بارسلونا شد.


رویای او برای سرمربی شدن سرانجام در سال 2000 تحقق یافت و او مربی بنفیکا شد، ولی با تغییر سرپرستی باشگاه، مورینیو در 5 دسامبر 2000 برکنار شد و مربی یک تیم سطح پایین شد.در سال 2002 مورینیو مربی باشگاه پورتو شد. باشگاهی که بسیار ضعیف کار می‌کرد در آن سال و تحت مربیگری مورینیو تیم سوم کشور شد و مورینیو قول داد سال آینده آن تیم را تیم اول سازد و  همین کار را هم کرد تا جایی که قهرمان جام باشگاه‌های اروپا و جام یوفا شد.


بیوگرافی کامل “ژوزه مورینیو” به همراه تصاویر و قهرمانی های وی

سرانجام مورینیو در ژوئن سال 2004 به باشگاه چلسی پیوست و عنوان گران‌ترین مربی فوتبال را به خود اختصاص داد. روز بیستم سپتامبر 2007 و با موافقت دو جانبه، مورینیو باشگاه چلسی را ترک کرد. وی در طول چهار فصل حضور در چلسی، در هیچ یک از بازی‌های داخلی تیمش شکست نخورد.


او مدت‌ها مربی باشگاه چلسی بود ولی روز بیستم سپتامبر سال 2007 این باشگاه را ترک کرد. مورینیو در چهار لیگ متوالی (دو لیگ در پورتو و دو لیگ در چلسی) توانست تیم خود را در صدر باشگاه‌ها قرار دهد و در دو سال متوالی (2005- 2004) از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال لقب بهترین مربی دنیا را از آن خود کرد.


وی در فصل 2007-2008 به سمت سرمربی تیم فوتبال اینتر میلان انتخاب شد. همچنین در ۲۷ مه سال 2010، مسئولین تیم رئال مادرید با پرداخت غرامتی سنگین به اینتر بابت یکسال باقی مانده قرارداد مورینیو، و پرداخت دستمزدی خوب به مورینیو، وی را به عنوان سرمربی تیم خود انتخاب کردند.

 

منبع : بیتوته

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied