شمانیوز
شما نیوز

شاهین

قیمت شاهین در بازار امروز 1 آذر | قیمت شاهین چند؟

امروز (دوشنبه 1 آبان ماه) قیمت خودرو شاهین در بازار آزاد تهران، اعلام شد.

قیمت شاهین در بازار امروز 1 آذر | قیمت شاهین چند؟

به گزارش شما نیوزشاهین یکی از محصولات گروه خودروسازی سایپا است. شاهین از ظاهری زیبا برخوردار است و می تواند در بازار سهم قابل توجه ای را به خود اختصاص بدهد. شاهین از کیفیت مناسبی برخوردار است ولی نیاز است که کیفیت این خودرو ارتقاء یابد. شاهین از قیمت بالایی در بازار برخوردار است و مشتریان این خودرو معتقد هستند که قیمت شاهین متناسب با امکانات و کیفیت آن نیست.
امروز (دوشنبه 1 آذرماه) قیمت شاهین در بازار آزاد به ۳۴۵ میلیون، تومان رسید. قیمت شاهین پس از افزایش و کاهش قیمت‌ها از سوی سایپا، ۲۹۱ میلیون تومان ثبت شد.
قیمت شاهین در شهریور سال ۱۴۰۰ و ابتدای ورود به بازار ۳۸۵ میلیون تومان ثبت شده بود. در پایین‌ترین قیمت خود از زمان عرضه در بازار، در تاریخ ۲۵ مهر به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است.
شاهین سایپا در بازار خودروهای داخلی فقط در چند روز ابتدایی عرضه در بازار در سقف قیمتی خود (۳۸۵ میلیون تومان) قرار گرفت. پس از گذشت دو ماه از زمان عرضه خودرو شاهین، این خودرو حدود ۴۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. قیمت نمایندگی شاهین G سایپا ۲۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ثبت شد.

عدم حضور شاهین در جدول کیفی خودروهای داخلی

به طور معمول وقتی چند وقتی از تولید خودرویی در کشور می‌گذرد این خودرو مورد ارزیابی کارشناسان شرکت بازرسی و استاندارد ایران قرار می‌گیرد. همچنین بر اساس آیتم‌هایی که در چک لیست خود دارند اقدام به تعیین درجه کیفیت و تعداد ستاره‌های کیفی آن خودرو می‌کنند.

رقیب در لیست قرار دارد

با توجه به این مساله سوالی مطرح است که چرا کارشناسان و بازرس‌های این شرکت هنوز به سراغ خودروی شاهین سایپا که از اواخر پاییز سال ۹۹ روی خط تولید رفته، نرفته‌اند.
در حالی که که رقیب مستقیم این خودرو در شرکت ایران خودرو که تارا است از شهریور ماه امسال در این لیست اضافه شده و حضور دارد.

رقابت شاهین با خودروهای هم‌رده

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در تشریح وضعیت کیفی خودرو شاهین گفت: از نظر کیفی، برنامه‌ریزی‌های جامع و متعددی انجام شده.
او در ادامه توضیح داد: اگر بخواهیم آن را با خودروهای دیگر مقایسه کنیم، می‌توان گفت که شاهین سایپا در مقایسه با خودروهایی مثل L90 و سراتو، قابلیت رقابت کیفی دارد.

قیمت شاهین از زمان عرضه چقدر تغییر کرد؟

شاهین در اواخر اسفند پا به بازار خودروی کشور گذاشت البته در تعداد محدودی و با قیمت نهایی و تمام شده حدود ۲۹۰ میلیون تومان در کارخانه تحویل مشتریان شد. این خودرو در اواخر بهار در آگهی‌های سایت‌های فروش اینترنتی حدود ۳۹۰ تا ۳۹۵ میلیون تومان آگهی شد.
هر چه جلوتر رفتیم و تعداد عرضه بیشتر شد قیمت در بازار روند نزولی به خود گرفت. تا حدی که در اواخر تابستان ۱۴۰۰ به حدود ۳۲۰ میلیون تومان رسید ولی باز با برگشت موج رشد قیمت خودرو در کشور قیمت شاهین هم صعودی شد و تا ۳۵۰ میلیون تومان هم بالا آمد.

شرایط واردات خودرو 

گفتنی است، توقف سامانه ثبت سفارش خودرو در تابستان سال ۱۳۹۶، عملا امکان عرضه خودروهای خارجی در بازار داخل را از بین برد و پس از آن نیز در سال ۱۳۹۸، خودرو در کنار ۱۴۰۰ قلم کالایی قرار گرفت که ثبت سفارش و واردات آنها توسط ستاد اقتصاد مقاومتی ممنوع اعلام شد.
پس از آن نیز بیان شد این ممنوعیت به دنبال حمایت از تولید خودروی داخل و مهم‌تر از آن، مدیریت منابع ارزی است ضمن آنکه جهش نرخ ارز در زمستان ۱۳۹۶ و پس از آن، تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز مزید بر علت شد. اما در این سال‌هایی که واردات خودرو به کشور ممنوع بود، مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی تا چه میزان از کیفیت آن راضی بودند؟
با وجود اینکه بارها اعلام شده بود که قطعات خودروها در داخل تولید می‌شود، اما قیمت آن با هر نوسان ارزی، افزایش می‌یافت‌ تا جایی که قیمت پراید به عنوان خودروی ارزان داخلی به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسید، هر کارگر با دریافتی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و با فرض پس‌انداز ماهی یک میلیون تومان، پس از ۱۰۰ ماه و با فرض ثبات قیمت این خودروی داخلی می‌تواند آن را خریداری کند. در حالی که این خودرو باتوجه به قیمتش، از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیست.
پس از آن مجلس شورای اسلامی که از مدیریت صنعت خودرو توسط وزارت صمت نا امید شده بود خود دست به کار شد و سال گذشته به دنبال قانونی کردن واردات خودرو بود که آن را با طرحی در چهار بند ارایه کرد. در ذیل این طرح واردات مشروط خودرو در آن هدف‌گذاری شده بود.
بر این اساس در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، به چهار گروه اجازه داده شد تا پای خودروهای خارجی را به خیابان‌های ایران باز کنند؛ خودروسازان، قطعه‌سازان، افراد حقیقی و اشخاصی که در خارج از کشور ارز دارند.
گروه اولی که نمایندگان مجلس، اجازه واردات خودرو را به آنها داده‌اند، افراد و خودروسازانی هستند که اقدام به صادرات خودرو کرده باشند و گفته شده این عده می‌توانند معادل صادرات، خودرو وارد کنند.
همچنین دومین گروهی که از نظر مجلس مجاز به واردات خودرو می‌شوند قطعه‌سازان خودرو هستند و براساس پیشنهاد مجلس قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند، می‌توانند معادل آن خودرو به کشور وارد کنند. اما این طرح منتقدانی هم دارد و هنوز مورد موافقت دولت و بانک مرکزی قرار نگرفته است.
در این میان برخی کارشناسان معتقدند این طرح مجلس برای ساماندهی خودرو عملا به نفع شرکت‌های خودروساز وابسته به دولت خواهد بود، زیرا غالب خودرو‌های صادراتی به دو تولیدکننده بزرگ خودرو در کشور تعلق دارد. به این ترتیب اگر طرح یادشده تصویب شود، بازار خودرو‌های خارجی به‌طور انحصاری دراختیار خودروسازان داخلی قرار می‌گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied