شمانیوز
شما نیوز

واکسن کرونا

دوز سوم واکسن کرونا را بزنید | 18 سال به بالا برای دریافت دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند

افراد بالای ۱۸ سالی که از نوبت دوم تزریق واکسن آنها حداقل چهار ماه گذشته باشد، باید دز سوم را دریافت کنند.

دوز سوم واکسن کرونا را بزنید | 18 سال به بالا برای دریافت دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند

به گزارش شمانیوز: تمام واکسن‌های تأیید شده سازمان جهانی بهداشت نشان داده‌اند که در برابر بیماری شدید ناشی از کرونا بسیار اثرگذار هستند. بهترین واکسن کرونا برای شما واکسنی است که سریع‌تر به دست شما برسد. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که انتظار می‌رود واکسن‌کرونا تأیید شده های کنونی حداقل تا حدی حفاظت را در برابر انواع جدید ویروس کرونا فراهم کنند. واکسن کرونا معمولا در نوع ساختاری ساخته می‌شود، واکسن کرونا ساخته شده از واکسن کشته شده ویروس که کمترین عارضه را دارد و ایمنی کمتری دارد، نوع دیگر واکسن کرونا بخشی از بدن ویروس زنده است که عوارض بیشتری دارد اما ایمنی سازی بالای نیز دارد.

واکسن کرونا

افراد بالای ۱۸ سال باید دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق تاکید کمیته ملی واکسن کشور در جلسه روز دوشنبه اول آذر ماه، افراد بالای ۱۸ سال به شرط اینکه از نوبت دوم تزریق واکسن آنها حداقل چهار ماه گذشته باشد، باید دز سوم را دریافت کنند.

دکتر محمد مهدی گویا روز چهارشنبه افزود: این موضوع از سوی کمیته به مسوولان مربوطه توصیه شده است تا در صورت فراهم شدن شرایط و امکانات این کار با برنامه ریزی مناسب و با اولویت بندی گروه های سنی انجام شود.  

وی ادامه داد: حدود یک ماهی است که تزریق دز سوم (بوستر) در کشور آغاز شده است و تاکنون ۷۵۰ هزار دز بوستر واکسن کرونا تزریق شده است.

گویا توضیح داد: بیشتر این تعداد واکسن به کادر بهداشتی و درمانی کشور تزریق شده است و در ادامه این کار تصمیم گرفته شده بود که گروه سنی بالای ۶۰ سال حتما دز سوم را دریافت کنند.

دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز درباره تزریق دز سوم واکسن به افراد بالای ۱۸ سال روز گذشته در حاشیه جلسه این کمیته اظهار داشت: نتایج مطالعات نشان داده است تقریبا ۶ تا هشت ماه بعد از دریافت دز دوم واکسن سطح آنتی بادی در خون پایین آمده و ایمنی می تواند از بین برود؛ در نتیجه نیاز به دز بوستر یا یادآور بسیار ضروری به نظر می‌رسد. 

وی ادامه داد: توصیه می‌شود بعد از دریافت دز دوم بر اساس پروتکل دز بوستر را تزریق کنیم و چند وقتی است تزریق دز بوستر کارکنان بهداشت و درمان آغاز شده است. 

جماعتی با بیان اینکه برای افراد بالای ۱۸ سال هم این پروتکل وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که این مورد به زودی از طریق وزارت بهداشت اعلام شود و وارد موضوع دز بوستر برای این افراد شویم.

وی گفت: بر اساس مطالعات حداقل باید ۶ ماه از تزریق دز دوم گذشته باشد تا دز سوم را تزریق کنیم. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد افراد جامعه دز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند؛ بنابراین هنوز برای آغاز دز یادآور زود است اما احتمالا باید از یکی دو ماه آینده تزریق این دز را به افراد بالای ۱۸ سال آغاز کنیم.

بر اساس اعلام روز گذشته وزارت بهداشت،‌ تاکنون ۵۶ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۷۷۴ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۳ نفر دُز دوم و ۸۳۳ هزار و ۶۰۵ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۴۵۲ دُز رسیده است.

واکسن کرونا

دز سوم واکسن کرونا چه زمانی و برای چه کسانی تزریق می‌شود؟

 عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید براینکه دز سوم واکسن کرونا باید بعداز گذشت ۶ ماه تزریق شود، گفت: در حال حاضر کارکنان بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال واجد شرایط برای دریافت دز سوم هستند و این اقدام در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون کشور انجام می شود.

مسعود مردانی افزود :نوع واکسنی که در دز سوم مورد استفاده قرار می گیرد بستگی به واکسنی دارد که افراد در دزهای اول و دوم دریافت کرده اند، افرادی که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک که در دز اول و دوم تزریق کرده اند برای دز سوم همین نوع واکسن را بزنند در صورت در دسترس نبودن  باید کووپارس یا استراکوژن دریافت کنند.

وی اظهار داشت: کسانی که با واکسن برکت و بهارات در برابر کرونا در ۲ دز واکسینه شدند در دز سوم آسترازنکا یا کووپارس تزریق کنند و افرادی که واکسن آدنو ویروسی زدند، نوبت یادآورشان می تواند آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس باشد.

مردانی افزود: واکسن سینوفارم به دلیل اینکه ایمنی بخشی و تولید آنتی بادی آن در بدن پایین تر است، باید برای دز سوم(یادآور) آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس تزریق شود.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: واکسن‌های سینوفارم، برکت و بهارات از نوع ویروس غیر فعال است و  افرادی که چهار ماه از تزریق دز دوم آنان با این واکسن‌ها گذشته می‌توانند اقدام به تزریق دز سوم کنند.

به گفته مردانی، دز سوم واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا باید بعد از گذشت شش ماه از دز دوم تزریق شود و برای همه افرادی که با تزریق ۲ دز واکسن در برابر کرونا واکسینه شدند، توصیه می شود حتما دز سوم را دریافت کنند.

وی تصریح کرد:، در حال حاضر کارکنان بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال واجد شرایط برای دریافت دز سوم هستند و این اقدام در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون کشور انجام می شود.

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied