شمانیوز
شما نیوز

اخبار حوادث

10 دانش آموز در سمیرم اصفهان مسموم شدند | علت مسمومیت چه بود

رییس آموزش و پرورش شهرستان سمیرم اصفهان خبر از مسمومیت ۱۰ دانش آموز در این شهرستان به دلیل خوردن غذای مسموم داد.

10 دانش آموز در سمیرم اصفهان مسموم شدند | علت مسمومیت چه بود

به گزارش شمانیوز: مسمومیت با مواد غذایی در عین حال که آزاردهنده است ولی مشکل خطرناکی نیست. بیماری ناشی از غذا که بیشتر به آن مسمومیت غذایی گفته می‌شود، نتیجه خوردن غذای آلوده، فاسد یا سمی است. شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. 10 دانش آموز یک مدرسه سمیرم استان اصفهان با سهل‌انگاری انجمن اولیاء در توزیع غذای گروهی، دچار مسمومیت غذایی شدند.

مسمومیت

مسمومیت ۱۰ دانش‌آموزان در سمیرم

 

رییس آموزش و پرورش شهرستان سمیرم اصفهان گفت: ۱۰ دانش آموز در این شهرستان به دلیل خوردن غذای مسموم دچار مسمومیت شدند.

محمد نادری شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این رخداد مربوط به روز گذشته(سه شنبه) بوده است و این دانش آموزان پسر که دوره اول ابتدایی بودند به مرکز درمانی انتقال یافته و پس از درمان مرخص شدند.

وی ادامه داد: هیچ یک از این بیماران بستری نشدند و پس از درمان حال آنان بهبود یافت.

نادری عامل مسمومیت آنان را توزیع آش نذری عنوان کرد و گفت: در این خصوص به متولیان مربوطه تذکر داده شد که زین پس شاهد چنین رویدادهایی نباشیم.

شهرستان سمیرم با ۹۰ هزار جمعیت، ۱۵۰ روستا و ۶ شهر بیده، فتح‌آباد، سمیرم، کمه، حنا و ونک و چهار بخش پادنای بزرگ، وردشت، پادنا و مرکزی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

علائم مسمومیت غذایی

اگر مسمومیت غذایی داشته باشید، در نهایت متوجه آن خواهید شد. علائم بسته به منبع عفونت می‌توانند متفاوت باشند. مدت زمان لازم برای ظهور علائم نیز به منبع عفونت بستگی دارد، اما می‌تواند از ۱ ساعت تا ۲۸ روز متغیر باشد. موارد معمول مسمومیت غذایی حداقل سه مورد از علائم زیر را شامل می‌شود:

۱. کرامپ شکم

۲. اسهال

۳. استفراغ

۴. از دست دادن اشتها

۵. تب خفیف

۶. ضعف

۷. حالت تهوع

۸. سردرد

علائم مسمومیت غذایی خطرناک شامل موارد زیر است:

۹. اسهال بیش از سه روز ادامه دارد

۱۰. تب بالاتر از ۳۸ درجه

۱۱. مشکل در دید یا صحبت کردن

۱۲. علائم کم آبی شدید که ممکن است شامل خشکی دهان، دفع ناچیز یا قطعی ادرار باشد

۱۳. ادرار خونین

اگر هر یک از این علائم را داشتید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

چه عواملی باعث مسمومیت غذایی می‌شود؟

عامل بیشتر مسمومیت‌های غذایی یکی از سه مورد زیر است:

باکتری ها شایع ترین علت مسمومیت غذایی هستند. وقتی به باکتری های خطرناک فکر می کنید، اسامی مانند ای کلای (E.coli)، لیستریا (Listeria) و سالمونلا (Salmonellacome)  را به خاطر داشته باشید. سالمونلا بزرگترین عامل موارد مسمومیت غذایی جدی در ایالات متحده است. با توجه به منبع CDC، تخمین زده می شود سالانه ۱۰۰۰،۰۰۰ مورد مسمومیت غذایی، از جمله نزدیک به ۲۰،۰۰۰ بستری در بیمارستان، می تواند به علت عفونت سالمونلا باشد. کمپایلوباکتر (Campylobacter) و بوتولیسم (C. botulinum) دو باکتری کشنده کمتر شناخته شده هستند که می توانند در غذاهای ما کمین کنند.

انگل‌ها

مسمومیت غذایی ناشی از انگل‌ها به اندازه مسمومیت غذایی ناشی از باکتری ها معمول نیست، اما انگل های پخش شده از طریق غذا بسیار خطرناک هستند. توکسوپلاسموز انگلی است که در موارد مسمومیت غذایی بیشتر دیده می‌شود. معمولاً در جعبه بستر گربه یافت می‌شود. انگل‌ها می‌توانند سال‌ها در دستگاه گوارش پنهان شوند. با این حال، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و زنان باردار در صورت وجود انگل‌ها در روده هایشان، عوارض جدی خواهند داشت.

ویروس‌ها

مسمومیت غذایی می‌تواند در اثر ویروس نیز ایجاد شود. نورو ویروس که به عنوان ویروس Norwalk نیز شناخته می‌شود، سالانه بیش از ۱۹ میلیون مورد از مسمومیت غذایی را ایجاد می‌کند. در موارد نادر، می تواند کشنده باشد. ساپوویروس، روتاویروس و آستروویروس علائم مشابهی را باعث می‌شوند، اما میزان آن ها کمتر است. ویروس هپاتیت A عامل یک بیماری جدی است که می‌تواند از طریق غذا منتقل شود.

پاتوژن‌ها را می‌توان تقریباً در تمام غذایی که انسان می‌خورد یافت. با این حال، گرمای پخت و پز معمولاً عوامل بیماری زای موجود در غذا را  قبل از مصرف از بین می‌برد. غذاهای خام منبع معمول مسمومیت غذایی هستند زیرا روند پخت و پز را طی نمی‌کنند.

گاهی اوقات، مواد غذایی از طریق مدفوع با ارگانیسم‌ها تماس پیدا می‌کند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی که مواد غذایی را آماده می‌کند، دست‌های خود را قبل از پختن نشوید.

گوشت، تخم مرغ و لبنیات غالباً آلوده هستند. همچنین ممکن است آب با ارگانیسم‌هایی که باعث بیماری می‌شوند آلوده شود.

چه کسی در معرض مسمومیت غذایی است؟

هر کس می‌تواند دچار مسمومیت غذایی شود. از نظر آماری تقریباً هر فرد حداقل یک بار در زندگی خود با مسمومیت غذایی روبرو خواهد شد.

برخی جمعیت‌ها بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند. خطر عفونت و عوارض ناشی از مسمومیت غذایی در افراد با سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری خود ایمنی بیشتر است.

به گفته کلینیک مایو، زنان باردار جزو جمعیت پرخطر محسوب می‌شوند، زیرا بدن آن‌ها در دوران بارداری در حال سازگاری با تغییرات متابولیسمی و ​​سیستم گردش خون می‌باشند. همچنین افراد سالخورده با خطر بیشتری مواجه هستند، زیرا سیستم ایمنی بدن آن‌ها ممکن است به سرعت به ارگانیسم‌های عفونی پاسخ ندهد.

کودکان نیز به عنوان جمعیت در معرض خطر در نظر گرفته می‌شوند، زیرا سیستم ایمنی بدن آن‌ها به اندازه بزرگسالان تکامل نیافته است. کودکان خردسال براحتی تحت تاثیر کم آبی ناشی از استفراغ و اسهال قرار می‌گیرند.

مسمومیت

مسمومیت غذایی چگونه تشخیص داده میشود؟

پزشک ممکن است براساس علائم بتواند نوع مسمومیت غذایی را تشخیص دهد. در موارد شدید، ممکن است آزمایش خون، آزمایش مدفوع و آزمایش روی غذاهایی که خورده اید انجام شود تا عامل مسمومیت غذایی مشخص شود. پزشک ممکن است از آزمایش ادرار نیز استفاده کند تا کم آبی بدن فرد بر اثر مسمومیت غذایی را ارزیابی کند.

مسمومیت‌های غذایی معمولاً در خانه قابل درمان هستند و بیشتر موارد طی سه تا پنج روز برطرف می‌شود.

اگر مسمومیت غذایی داشته باشید، حفظ آب بدن بسیار مهم است. نوشیدنی‌های ورزشی حاوی مقادیر بالای الکترولیت می‌تواند در این امر مفید باشد. آب میوه و آب نارگیل می‌توانند کربوهیدرات ها را بازیابی کرده و به رفع خستگی کمک کنند.

از کافئین که محرک دستگاه گوارش است، خودداری کنید. چای های بدون کافئین با گیاهان آرامش بخش مانند بابونه، نعناع و قاصدک ممکن است ناراحتی معده را آرام کند. 

داروهای بدون نسخه مانند ایمودیوم (Imodium) و پپتو بیسمول (Pepto-Bismol) می‌توانند به کنترل اسهال و سرکوب حالت تهوع کمک کنند. با این وجود قبل از استفاده از این داروها باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا بدن برای خلاص شدن از سم از استفراغ و اسهال استفاده می‌کند. همچنین، استفاده از این داروها می‌تواند شدت بیماری را کاسته و زمان مراجعه شما به فرد متخصص را به تاخیر بیندارد.  

همچنین استراحت کافی برای افراد دارای مسمومیت غذایی بسیار مهم است.

در موارد شدید مسمومیت غذایی، ممکن است افراد در بیمارستان نیاز به هیدراتاسیون با مایعات داخل وریدی (IV) داشته باشند. در بدترین موارد امکان دارد بستری به مدت طولانی‌تر تا بهبودی شخص لازم باشد.

منبع: Healthline

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied