شمانیوز
شما نیوز

تکواندو

مسابقات آزاد قهرمانی جهان تکواندو زنان | کوثر اساسه در تکواندو به مدال برنز دست یافت

رقابت‌های روز اول از مسابقات آزاد قهرمانی تکواندوی بانوان جهان ۲۰۲۱ امروز در سالن "گرین هال" ریاض برگزار شد.رقابت‌های روز اول از مسابقات آزاد قهرمانی تکواندوی بانوان جهان ۲۰۲۱ امروز در سالن "گرین هال" ریاض برگزار شد.

مسابقات آزاد قهرمانی جهان تکواندو زنان | کوثر اساسه در تکواندو به مدال برنز دست یافت

به گزارش شمانیوزتکواندو یک هنر رزمی کره‌ای و یکی از رشته‌های ورزشی المپیک است. تکواندو ورزش ملی کره جنوبی و دارای بیشترین تعداد ورزشکار در میان ورزش‌های رزمی در سراسر دنیا است و به سلطان ضربات پا مشهور است ضربات پای تکواندو بسیار سرعتی است به صورتی که تعداد و تنوع ضربات پا در تکواندو بسیار زیاد می‌باشد و در مقایسه با ورزش‌های رزمی دیگر از این لحاظ دارای برتری خاصی است.

تکواندو

 کوثر اساسه در وزن 62- کیلوگرم توانست مدال برنز این مسابقات را کسب کند

اولین دوره از مسابقات آزاد قهرمانی تکواندوی زنان ۲۰۲۱ (۴G) جهان با حضور ۱۷۰ تکواندوکار از ۳۱ کشور از ساعت ۹:۳۰ (به وقت تهران) امروز (پنجشنبه چهارم آذرماه) در سالن "گرین هال" ریاض عربستان آغاز شد و به مدت ۳ روز ادامه دارد.

امروز و در روز اول این رقابت‌ها، مبارزات اوزان ۴۶-، ۶۲- و ۷۳+ کیلوگرم برگزار شدند که نمایندگان کشورمان به مصاف حریفان خود رفتند.

وزن اول (۴۶- کیلوگرم) /سعیده نصیری

سعیده نصیری، تکواندوکار وزن ۴۶- کیلوگرم تیم ملی تکواندوی کشورمان در اولین دیدار خود در مرحله یک شانزدهم نهایی توانست با نتیجه ۱۷ بر ۱۱ ویکتوریا باشکیروا از روسیه را شکست دهد و به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند.

در مرحله یک هشتم نهایی سعیده نصیری با نتیجه ۱۸ بر ۲۲ مقابل می‌رئو کانگ از کره جنوبی شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

تکواندو

وزن پنجم (۶۲- کیلوگرم) / کوثر اساسه

کوثر اساسه، تکواندوکار وزن ۶۲- کیلوگرم کشورمان در اولین دیدار در مرحله یک شانزدهم نهایی با انصراف حریف یونانی خود به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا کرد.

در مرحله یک هشتم نهایی کوثر اساسه توانست با نتیجه ۲۲ بر ۱۶ آشلی کرایولد حریف کانادایی خود را شکست دهد و به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کند.

در مرحله یک چهارم نهایی کوثر اساسه، ملی پوش تکواندوی کشورمان توانست با نتیجه ۱۵ بر ۵ جان ماگدالنو از اسپانیا را شکست دهد و مدال برنز خود را قطعی کند.

در مرحله نیمه نهایی کوثر اساسه با امتیاز ۷ بر ۶ نتیجه را مقابل پترا اتولبوا واگذار کرد و به مدال برنز رسید.

وزن پنجم (۶۲- کیلوگرم) /نرگس میرنوراللهی

نرگس میرنوراللهی در اولین دیدار خود در مرحله یک شانزدهم نهایی توانست با نتیجه ۱۰ بر ۷ خولال مریمه، حریف مراکشی خود را شکست دهد و مسیر خود به مرحله یک هشتم نهایی را هموار سازد.

نرگس میرنوراللهی در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه ۱۹ بر ۷ مقابل کارولین سانتوس از برزیل شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

وزن هشتم (۷۳+ کیلوگرم) / زینب اسماعیلی

زینب اسماعیلی، تکواندو کار وزن ۷۳+ کیلوگرم کشورمان در مرحله یک هشتم نهایی مقابل کریستیانا آدبایو با نتیجه ۱۲ بر یک شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

مسابقات آزاد قهرمانی تکواندوی زنان ۲۰۲۱، ۴G است و به نفرات اول تا سوم به ترتیب ۴۰، ۲۴ و ۱۴.۴۰ امتیاز در راستای افزایش رنکینگ المپیکی تعلق می‌گیرد.

انواع خطا و امتیازات در تکواندو:

پشت سر، پشت گردن، پشت کمر و از کمر به پایین خطای عمد گفته می‌شود و ضربه در صورت و کنا صورت و از گردن تا کمر امتیازدارد. البته صدای ضربه باید به گوش داور برسد و اگر با یک حرکت پا به حریف ضربه وارد شود و او نتواند به بازی ادامه دهد داور به او «ناک اوت» اعلام می‌کند. تکواندو یکی از منظم‌ترین و علمی‌ترین هنرهای رزمی سنتی کره ای است، که چیزی بیش از صرف مهارت‌های مبارزه فیزیکی به افراد یاد می‌دهد. این نظم و انضباطی است که از طریق آموزش بدن و ذهن، راه‌های تقویت روح و بالا بردن سطح زندگی را به افراد نشان می‌دهد. امروزه، تکواندو تبدیل به یک ورزش جهانی شده و توانست است شهرتی بین‌المللی به دست آورد. تکواندو یکی از بازی‌های رسمی المپیک است.

تجهیزات و نکته‌های ورزش تکواندو

تجهیزات ایمنی شامل این موارد می‌باشد:هوگو (محافظی شبیه به جلیقه ضد گلوله)، کلاه برای محافظت از سر، نقاب برای محافظت از صورت، باده و ساباده (ساق بند و ساعد بند) و نانشی تنها در این رشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای سایر ورزشهای رزمی چینی وسایل ایمنی وجود ندارد. شماره مبارزین باید پشت پیراهن آنها نصب گردد. اندازه شماره مبارزین بزرگسال ۲۵ × ۲۵ سانتیمتر و شماره مبارزین نوجوان و خردسال ۱۵ × ۱۲ سانتیمتر می‌باشد. تمرینات تکواندو به‌طور سنتی با پای برهنه انجام می‌شود، هرچند گاهی اوقات ممکن است کفش‌های رزمی پوشیده شود

نام تکواندو چگونه انتخاب شد

در دوره باستان، انسان هیچ چیزی بیش از دست خالی نداشت تا از خودش دفاع کند لذا طبیعتاً به مبارزات برپایه همین دست خالی روی آورد. بعدها که ساخت سلاح‌ها و توسعه آن‌ها برای حمله یا دفاع آغاز گردید، بازهم مردم از مبارزه با دست خالی لذت می‌بردند که این بار برای تقویت قوای جسمی شان این کار را انجام می‌دادند و همچنین برای نشان دادن رسوم قبیله‌ای شان؛ مثلاً برخی قبیله‌ها سبک خاصی برای مبارزه داشته‌اند مانند سبک‌های مار، پلنگ و… که هرکدام برای فخر فروختن قبیله‌ای برای قبیله دیگر بود.

در دوران‌های اولیه شبه جزیره کره، آن‌ها سه قبیله اصلی داشتند که هرکدام از هنرهای رزمی خودشان در رقابت‌های تشریفاتی مذهبی استفاده می‌کردند. در همین مسابقات بود که مردم آرام آرام با کسب تجربه از تکنیک‌های مبارزات همدیگر توانستند بر چهارپایان وحشی نیز غلبه کنند که همین دفاع‌ها و حملات مردم آن زمان یکی از منابع تحلیل‌های امروز ما به حساب می‌آید.

بسیاری بر این باورند که همین حرکات پایه تکواندوی امروزی به حساب می‌آید که نام این ورزش نیز از نام‌های سوباک و تائه کیون و … نشات گرفته‌است. کلمه تکواندو از سه بخش تشکیل می‌شود.

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied