شمانیوز
شما نیوز

علی دایی | همسر علی دایی | علی دایی ماهی | علی دایی عباس بوعذار

اسطوره جهان به سرنوشت علی دایی دچار شد

چندی پیش بود که نامگذاری یک ماهی به نام علی دایی دردسرهای فراوانی برای این اسطوره به همراه داشت.

اسطوره جهان به سرنوشت علی دایی دچار شد

 به گزارش گل کوچیک چند ماه پیش به نام علی دایی یک گونه ماهی نامگذاری شد که بسیار جنجالی و پرحاشیه بود. علی دایی اسطوره فوتبال ایران تا هفته‌ی گذشته واکنشی نسبت به این موضوع نداشت و این باعث شد شوخی های عجیبی با علی دایی صورت بگیرد. ماهی کمیابی را در ایران به نام علی دایی نام گذاری کردند و بین هواداران و کاربران فضای مجازی جنگی سخت براه افتاد. این موضوع پیش از علی دایی برای خیلی از افراد مشهور جهان رخ داده بود و در آخرین مورد برای آرنولد شوارتزنگر اسطوره دنیای سینما و پرورش اندام اتفاق افتاده است. این اتفاق به شکل جالبتری برای آرنولد افتاده و یک سوسک را به نام او زدند. علی دایی که در ازدواج اول خود ناموفق بود حالا پس از چندین سال از این ازدواج نافرجام ماجرای جنجالی به راه افتاده است. مونا فرخ آذری همسر دوم علی دایی و مادر نورا دایی در پی بحث های رسانه ای علی دایی و محمد مایلی کهن در برنامه نود سال گذشته، علی دایی برای چندمین بار از مایلی کهن شکایت کرد که پس از چند روز وقفه، رای دادگاه تجدید نظر محمدمایلی کهن صادر شد و قاضی حکم به اجرای ۴ماه زندان تعزیری مایلی کهن داد. علی دایی در مورد این پرونده گفته بود:«به جان نورا نمی بخشم» و مایلی کهن بعد از اینکه فهمید حکم تایید شده گفت :«به جان دنیز نمی بخشم». فوتبالیست پیشکسوت ایران اسلامی علی دایی که در ازدواج اول خود ناموفق بود حالا پس از چندین سال از این ازدواج نافرجام ماجرای جنجالی به راه افتاده است. این موضوع طی هفته های اخیر مورد توجه برخی رسانه قرار گرفته است و در فضای مجازی بازتاب های بسیاری داشته؛ اما سایت شماره یک نمی‌تواند صحت این موضوع و حواشی آن را مستقلاً تأیید نماید.

آرنولد

 

 

 

دایی: از اسم ماهی ناراحت نشدیم اما شوخی‌ها ناراحت کننده بود اتفاقات مهم‌تر در مملکت داریم برخی کم ظرفیت و سخیف شده‌اند اجازه می‌گرفتند بهتر بود.

نتایج هشت سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققین ایرانی و آلمانی بر روی ماهیان خانواده سیسوریده در حوضه آبریز رودخانه‌های دجله و فرات در کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق در قالب یک مقاله با کشف گونه های ناشناخته از این خانواده منتشر شد.

دکتر سید حامد موسوی ثابت، عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست این تحقیق مشترک اظهار کرد: با عنایت به پراکنش این ماهیان در رودخانه های استان های غربی و جنوب غربی کشور، نام علمی یک گونه از این ماهیان که در رودخانه سیمره زیست می‌کند، به پاس فعالیت های انسان دوستانه و میهن پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمانشاه به افتخار او کتفیش علی دایی (Glyptothorax alidaeii) نامگذاری شد و...

اما این همه ماجرا نبود. برخی اهالی فوتبال نسبت به این موضوع معترض شده و برخی دیگر هم معتقد بودند باید ابتدا از خود علی دایی اجازه گرفته می‌شد.

در این میان برخی نیز این موضوع را دستآویز شوخی و خنده خود قرار دادند تا عصبانیت و ناراحتی دوستان و هواداران علی دایی را به دنبال داشته باشد هر چند خود شهریار ترجیح داده سکوت کند و در این رابطه فعلا حرفی نزند.

در دنیای ورزش هم چنین نامگذاری‌هایی دیده شده است. به تازگی یک تیم تحقیقاتی ایرانی و آلمانی با همکاری هیئت علمی دانشگاه گیلان، موفق به کشف گونه جدیدی از ماهیان خانواده سیسوریده در رودخانه‌ سیمره واقع در غرب کشور شده‌اند و نام این نوع ماهی را به پاس قدردانی از فعالیت‌های بشردوستانه علی دایی «گلیپتوتوراکس علی دایی» گذاشته‌اند.

در سال ۲۰۱۹ هم نوعی مورچه‌ در منطقه مرزی کشورهای یمن و عمان توسط پروفسور شرف که متخصص مورچه شناسی از دانشگاه ملک سعود عربستان است، کشف شد و نامش را به افتخار محمد صلاح «مرانوپلوس موصلاحی» گذاشتند.

و اما در بورگوس اسپانیا گروهی از دیرینه‌شناسان اسپانیایی ردپای گونه‌ای از دایناسورها را کشف کردند و آنقدر شگفت‌زده شدند که تصمیم گرفتند نام اسطوره ملی خود آندرس اینیستا را بر روی این گونه جانوری بگذارند. «اینیستاپودوس» دایناسوری بوده با گردن دراز، گیاهخوار، چهارپا، با دم و چهار چنگال (به جای سه چنگال که در این گونه رایج است). همچنین دو انگشت به سمت جلو دارد و بر اساس رد پاهایش او را دایناسوری «استوار، ظریف، برازنده و صلح‌جو» میدانند. به همین علت نام او را «اینیستاپودوس» گذاشتند.

در ادامه مطلب جالبی را که «بی‌بی‌سی» در مورد افراد مشهور و نام‌های‌شان بر روی گونه‌های خاص جانوری نوشته را مرور می‌کنیم.

سوسک آدولف هیتلر «آنوفتالموس هیتلری» گونه‌ای سوسک کور غار است که تنها در پنج غار مرطوب اسلوونی یافت می‌شود. جای تعجب نیست که یک کلکسیونر آلمانی در سال ۱۹۳۳ با تحسین مردی که به تازگی صدراعظم آلمان شده بود این نام را برای این سوسک انتخاب کرده باشد.

علی دایی آخرین قربانی جنایت جهانی | ماهی علی دایی، مورچه موصلاح و انگل باب مارلی و ...1

انگل باب مارلی در سال ۲۰۱۲ انگلی کوچک از نژاد سخت‌پوستان که از ماهی دریای کارائیب تغذیه می‌کند به افتخار باب مارلی «گناتیا مارلی» نامگذاری شد. پل سیکل که زیست‌شناس دریایی دانشگاه ایالتی آرکانزاس است گفت: «من نام این گونه جانوری که بسیار شگفت‌انگیز است را به خاطر احترام و تحسینی که برای موسیقی باب مارلی قائل هستم، انتخاب کردم.»

خرمگس بیانسه «اسکپتیا بیانسیا» که گونه نادری از خرمگسی است که در کوئینزلند استرالیا کشف شده، به افتخار خواننده سرشناس آمریکایی بیانسه نامگذاری شده است. دانشمند برایان لسارد گفت: «موهای طلایی متراکم روی شکم این خرمگس باعث شد تا این نام را به افتخار خواننده توانای آمریکایی بر رویش بگذارم.»

لمور جان کلیس (نوعی میمون پوزه‌دار) در سال ۲۰۰۵ نام جان کلیس (بازیگر و کمدین) برای لمور پشمالو انتخاب شد. نام «آواهی کلیسی ماداسکاری» که در خطر انقراض قرار دارد توسط اورس تالمان به عنوان ادای احترام به جان کلیس، به خاطر حمایت‌هایش در جهت حفظ محیط زیست در فیلم‌هایی مثل «موجودات خشن»، گذاشته شد. کلیس به نیوساینتیست گفت که از این موضوع شدیداً خوشحال شده چون عاشق این موجودات کوچک است.

علی دایی آخرین قربانی جنایت جهانی | ماهی علی دایی، مورچه موصلاح و انگل باب مارلی و ...20

 

 

سوسک جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا جورج بوش، معاون رئیس جمهور دیک چنی، و وزیر دفاع دونالد رامزفیلد همگی در سال ۲۰۰۵ سوسک‌هایی به نام خود داشتند. یکی از دانشمندانی که این سوسک‌ها را کشف کرد به نام کوئنتین ویلر گفت این تصمیم برای انتخاب نام سه سیاستمدار برای سه مدل از این سوسک‌ها هیچ ربطی به ویژگی‌های ظاهری آن‌ها ندارد. او به بی‌بی‌سی گفت: «باید در انتخاب اسامی خلاق بود. ما دو تن از دانشمندان محافظه‌کار در زمینه سیاست بودیم و برای نامگذاری سوسک‌ها جرات به خرج دادیم.» او گفت که جورج بوش با او تماس گرفت و از این انتخاب تشکر کرد.

سوسک کیت وینسلت سوسک دیگری به نام «آگرا کیت‌وینسلتای» به دلیل بازی فوق‌العاده کیت وینسلت در فیلم تایتانیک نامگذاری شده است. تری اروین حشره‌شناس که این سوسک را کشف کرد توضیح داد که او قصد داشت تا به خطری که به خاطر جنگل‌زدایی برای این سوسک‌ها ایجاد شده اشاره کند. «شخصیت وینسلت با کشتی غرق نشد اما اگر تمام جنگل‌های بارانی به مراتع تبدیل شوند نمی‌توانیم همچین چیزی را در مورد این سوسک‌ها بگوییم. آن‌ها در خطرند.»

علی دایی آخرین قربانی جنایت جهانی | ماهی علی دایی، مورچه موصلاح و انگل باب مارلی و ...7

قورباغه پرنس چارلز به افتخار فعالیت‌های خیریه شاهزاده چارلز در جهت حفاظت از زیستگاه‌های جنگلی، نام او را بر گونه‌ای از قورباغه‌های درختی گذاشته‌اند. «هیلوسکیرتوس پرینسچارلزی» یا قورباغه درختی پرنس چارلز اولین بار در سال ۲۰۰۸ در اکوادور کشف شد.

 

پلسیوسور دیوید آتنبارو (نوعی سوسمار) این طبیعت‌شناس مشهور بریتانیایی چندین گونه جانوری به نام خود دارد، از جمله آتنباروساروس که پلسیوسوری منقرض شده است که توسط دیرینه‌شناسی آمریکایی به نام رابرت بیکر نامگذاری شد. از بیکر نقل شده که این نام را برای ادای احترام به آتنبارو انتخاب کرده چراکه این شوق و اشتیاق دوران کودکی آتنبارو به پلسیوسورهای لیازیک بوده که جرقه‌های شروع روزنامه‌نگاری علمی را زد.

ماهی ریچارد داوکینز داوکینز این مورد را افتخاری بزرگ برای خود می‌داند. او به بی‌بی‌سی گفت از اینکه این ماهی که توسط دانشمند سریلانکایی به نام روهان پتیاگودا کشف شده جایگاه بالایی در زنجیره غذایی ندارد اصلاً و ابداً دلخور نیست: «چیزی به نام مقیاس تکاملی وجود ندارد. ماهی‌ها موجودات شگفت‌انگیزی هستند و من خیلی خوشحالم از این که نام من برای چهار مدل از این گونه انتخاب شده است. آن‌ها خیلی زیبا هستند.»

واکنش علی دایی به ماجرای ماهی

علی دایی پس از مدت ها سکوت خود را شکست و در مورد مسائل مختلف صحبت کرد.

برخی‌ها به طرفداری از علی دایی برخاسته و خواستار آن شدند که به جای گونه ماهی بهتر بود مجسمه علی دایی را جلوی در استادیوم آزادی بسازند یا به شکلی بهتر از این چهره بین المللی ورزش و فوتبال کشور یاد کنند. برخی دیگر نیز همه چیز را به شوخی گرفتند و در این میان خیلی‌ها کنجکاو شدند که بدانند نظر خود علی دایی در رابطه با این نامگذاری چیست؟

 

به همین بهانه مصاحبه ای با علی دایی انجام داده که آنرا می خوانیم:

*شاید برای خیلی‌ها این پرسش پیش آمده باشد که آیا علی دایی از نامگذاری یک گونه ماهی به اسم خودش شاکی و عصبانی است یا نه؟

نه، چه اشکالی دارد؟ چرا باید ناراحت شوم؟!

*به هرحال برخی‌ها عنوان کردند که بهتر بود این دوستان و اساتید دانشگاه پیش از نامگذاری این گونه ماهی زنگ زده و از شما اجازه می‌گرفتند؟

نه، نیازی به زنگ زدن و اجازه گرفتن نبود و اصلا چنین انتظاری نداشتم. این کار را چند فرد دانشگاهی در ایران و برلین انجام دادند که به دلیل تحصیلات عالیه و زحماتی که درعرصه علم و دانش می‌کشند برای من ارزشمند هستند. دلیلی هم برای دلخوری یا ناراحتی وجود ندارد.

*البته برخی از همبازیان، دوستان یا هواداران شما هم معتقد بوده و هستند که به جای گونه ماهی بهتر بود جلوی در استادیوم آزادی مجسمه علی دایی را می‌ساختند؟

دوستان لطف دارند اما من هرگز دنبال این مسائل نبوده و نیستم.

*بابت شوخی‌های فضای مجازی یا اینترنتی که حتی برخی دوستان و همبازیان با شما انجام دادند چه طور؟ دیدید یا شنیدید؟

من وقتم را با این مسائل بیهوده و الکی با برنامه‌های اینترنتی هدر نمی‌دهم. این برنامه‌ها را هم ندیدم اما فقط یک چیزی بگویم «از طرف همان برنامه‌هایی که همه چیز را به شوخی و خنده می‌گیرند با من تماس گرفتند که به برنامه آنها بروم اما نرفتم و ...»

*چه کسی با شما تماس گرفت؟

خداداد عزیزی زنگ زد اما من فقط یک بار در یک برنامه اینترنتی شرکت کردم و آن هم به خاطر عادل فردوسی پور بود وگرنه اصلا و ابدا وقت این کارها را ندارم. عادل از تلویزیون بیرون آمده بود و چون هم دانشگاهی ام است و خیلی هم دوستش دارم به برنامه اینترنتی او رفتم و بس!

*به نظر از برخی شوخی‌ها گله مند به نظر می‌رسید؟

باور کنید اصلا به این مسائل و شوخی‌ها فکر هم نمی‌کنم. اگر می‌خواستم درگیر این چیزها شوم هزاران قدم از زندگی فعلی خودم عقب می‌افتادم.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied