شمانیوز
شما نیوز

مرور سهمگین ترین برف ایران

سهمگین ترین برف ایران | بارش برف جان 4000 ایرانی را گرفت

بارش شدید برف در اواسط بهمن ماه سال 1350 منجر به مرگ 4000 ایرانی شد که این اتفاق سخت‌ترین و مصیبت‌بارترین بوران در تاریخ بشر بود که در گینس به ثبت رسید.

سهمگین ترین برف ایران | بارش برف جان 4000 ایرانی را گرفت

به گزارش شمانیوز: بارش شدید برف در اواسط بهمن ماه سال 1350 منجر به مرگ 4000 ایرانی شد که این اتفاق سخت‌ترین و مصیبت‌بارترین بوران در تاریخ بشر بود که در گینس به ثبت رسید.

۱۹ بهمن وضعیت بورانی که در ایران شروع شده بود، بدترین روی خود را نشان داد و وضعیت اغلب شهرهای کشور غیر عادی اعلام شد. اتوبوسی با ۳۰ سرنشین در گردنه حیران سقوط کرد. شهردار گفت ۳۰ سال است چنین برفی نباریده و یخبندان شدید، تیغه گریدرها را از کار انداخت. 

 

نیم قرن قبل

در آن روز که تقریبا ۴۸ سال از آن می‌گذرد، شانزدهمین برف در تهران شروع به باریدن کرد. البته فقط ایران نبود و برف و سرما اوضاع خاورمیانه را نیز به هم ریخت. سرمای بی‌سابقه در کشورهای عربی یمن جنوبی، مسقط، عمان هم‌زمان با ایران شروع شد. گزارش‌هایی که از سرتاسر کشور به روزنامه‌ها مخابره می‌شد عجیب بود.

در تبریز از شدت سرما عده‌ای بیهوش شدند، خلبانان هواپیماهای خارجی جرات نکردند در مهرآباد بنشینند، صدها اتوبوس، سواری و کامیون در گردنه‌ها و شهرهای میان راه ماندند. مردم همدان در خانه‌هایشان حبس شدند و اغلب شهرها به حالت تعطیل درآمدند.

 

مردگان بایگانی شدند

در رشت اما اوضاع آنقدر وخیم بود که مردم جا برای دفن مردگان خود نداشتند. عرصه برای مردم تنگ شده بود که شروع کردند به خواندن نماز وحشت تا شاید لحظه‌ای بارش برف تمام شود تا آن‌ها بتوانند عزیزانی که سرما از آن‌ها گرفته بودند را دفن کنند. به علت ریزش مداوم برف در استان گیلان مردم این استان می‌گفتند گیلان مرطوب با ریزش برف‌های سنگین و سرمای شدید به دوره دوم زمین‌شناسی یعنی دوره یخبندان بازگشته است.

 

۲ میلیون احشام در محاصره برف

اوضاع روستاهای آذربایجان نیز مانند رشت بود؛ همه در محاصره برف. ارتباط زمینی با ۴۵۰۰ روستای استان آذربایجان قطع شد و سرعت توفان بنا به گزارش اداره هواشناسی تبریز به ۴۰ کیلومتر در ساعت رسید. به گفته فرمانده ژاندارمری وقت آذربایجان شرقی نزدیک به دو میلیون احشام در محاصره برف بودند که به دلیل مسدود بودن تمام راه‌ها کمک به آنها امکان‌پذیر نبود.

 

۴۰ خانوار زیر برف

«سخت‌ترین زمستان نیم قرن اخیر در ایران» تیتری بود که ۲۰ بهمن ۱۳۵۰ در روزنامه اطلاعات جا خوش کرد. در محلات حمزه‌آباد و پیرانشهر ۴۰ خانوار زیر بهمن مدفون شدند، ارتفاع برف در پیرانشهر به ۳ متر رسید و در شهر آب، نفت و مواد خوراکی نایاب شده است. ۲۰ هزار نفر از ساکنان ۱۵۰ روستای کشور نیز در محاصره برف قرار گرفتند.

دویست متر از جاده هراز را بهمن پوشاند، بهمنی که ارتفاع هر کدام بین۲۰ تا ۱۵ متر بود. اخبار ناراحت‌کننده در آن روز تمامی نداشت، ۱۸۰ نفر در ارتفاعات گیلان ناپدید شدند و تمامی احتمال‌ها به این سمت می‌رفت که آن‌ها جان خود را از دست دادند.

 

سرمایی که ۷ نفر را خشک کرد

راه‌های ارتباطی تبریز چند روزی به علت برف بسته بود و در این چند روز هفت نفر در سرما جان خود را از دست دادند. دو نفر دچار کولاک شدند که یکی از آنها کشته شد. یک اتوبوس و مینی‌بوس در راه سراب - بستان‌آباد با مسافران خود گرفتار کولاک شدند که از عاقبت آنها خبری در دسترس نیست.

در دامنه کوه عینعلی تبریز یک خانواده سه نفری کولی که داخل یک چادر زندگی می‌کردند از سرما خشک شدند. در جاده فرودگاه تبریز جسد شخص مجهول‌الهویه‌ای که از سرما جان خود را از دست داده بود، پیدا شد. ۷ مسافر اروپایی که با قطار از طریق شوروی سابق از جلفا وارد تبریز شده بودند با هواپیما به تهران فرستاده شدند.

۴ روز پس از آغاز سهمگین‌ترین بوران تاریخ مردم رشت برای عبور و مرور همچنان از تونل و پله‌های برفی استفاده می‎کردند. در همین زمان اعلام شد دهکده‌ای در نزدیک رضاییه بر اثر سقوط بهمن ویران شده است. پس از اعلام این خبر کمیته‌ای برای امدادرسانی تشکیل شد. در این دهکده که بین ۱۵ تا ۲۰ خانواده روستایی زندگی می‌کردند و جسد ۱۸ تن از قربانیان حادثه سقوط بهمن از زیر برف بیرون کشیده شد.

۲۴ بهمن‌ماه نخست‌وزیری وقت از خفه شدن ۶۰ نفر زیر بهمن خبر داد. ۴۰ نفر از این عده اهالی دهکده‌ای در سردشت بودند که در خواب گرفتار بهمن شدند. / ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied