شمانیوز
شما نیوز

تغییر ساعت رسمی

ساعت رسمی کشور چه زمانی تغییر پیدا می کند

تغییر ساعت رسمی کشور موضوعی است که به موجب آن ساعت رسمی ایران هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین‌، یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور، به حالت قبلی برگردانده می‌شود.

ساعت رسمی کشور چه زمانی تغییر پیدا می کند

به گزارش شمانیوز: تغییر ساعت رسمی کشور به تغییر ساعت در منطقه‌های زمانی گفته می‌شود که باعث طولانی‌تر شدن روز و کوتاه‌تر شدن آن در صبح می‌شود. به‌تازگی بار دیگر لغو طرح «تغییر ساعت» در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

مدتی است در برخی از کشورها بحث بر سر این که «تغییر ساعت» روی سلامت افراد اثر منفی می‌گذارد افزایش یافته است و به فکر لغو این طرح افتاده‌اند. 

فرانسه در سال ۱۷۸۴ اولین کشوری بود که تغییر ساعت تابستانی را مطرح کرد. این ایده در آن سال مطرح شد اما به‌طور رسمی اجرا نشد و فقط از مردم خواستند که صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند. سال ۱۹۰۷ در انگلستان هم این طرح مطرح شد اما تغییر ساعت رسمی در سال ۱۹۱۶ در آلمان به‌طور رسمی انجام شد.

بعدها برخی دیگر از کشورها مانند آمریکا (۱۹۱۸)، بریتانیا و چند کشور اروپایی دیگر از این طرح استقبال کردند. این روش موجب صرفه‌جویی در انرژی در زمان جنگ جهانی اول شد. در حال حاضر بیشتر کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، بخش‌هایی از آسیا، بخش‌هایی آمریکای جنوبی و اقیانوسیه ساعات رسمی مناطق‌شان را تغییر می‌دهند.

تعدادی از کشورها این طرح را پس از سال‌ها اجرا لغو کرده‌اند. برخی از این کشورها می‌توان به آرژانتین، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، برزیل، مصر، گرجستان، هنگ‌کنگ، عراق، قزاقستان، روسیه، سودان، ترکیه اشاره کرد.  

در ایران نیز، مسئله تغییر ساعت رسمی کشور  بر اساس سوابق موجود به جلسه هیئت وزیران به تاریخ 23 مرداد ماه سال 1370 باز می‌گردد، جایی که در حکمی که به امضای حسن حبیبی، معاون اول وقت رئیس‌جمهور رسیده است، مقرر شده است، ‌ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت 24 روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده شود و در ساعت 24 روز سی‌ام شهریور به حال سابق برگردانده ‌شود.البته این مصوبه در سال 1384 یک بار ابطال شد و پس از 15 سال شرایط برای تغییر ندادن ساعت مهیا شد و در نهایت در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مشتمل بر یک ماده واحده مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و دولت مکلف شد بار دیگر نسبت به تغییر ساعت  در ابتدای فصل پاییز و بهار اقدام کند و دولت نیز با تاخیر یک سال نسبت به انجام این قانون مبادرت کرد.

ساعت

صرفه‌جویی 1.4 میلیارد دلاری برق با «تغییر ساعت رسمی کشور»

مسئله تغییر دادن ساعت در ابتدای بهار هر سال، موضوعی است که همه ساله در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و نمایندگانی با پیگیری موضوع، خبرها پیرامون این مسئله را داغ می‌کنند.

در سال جاری نیز، قرعه پیگیری طرح تغییر ندادن ساعت در ابتدای فصل بهار به نام ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افتاده است؛ بر همین اساس، ابوترابی در بیان جزئیات طرح تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس گفته است: «‌قرار است در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس، ساعت رسمی کشور تغییر نکند، بر این اساس اول فروردین لازم نیست مردم ساعت‌ها را یک ساعت به جلو بکشند و پایان نیمه نخست سال، آن را به عقب برگردانند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بیان دلایل پیگیری این طرح با وجود اولویت نبودن گفت:« اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور موجب به هم خوردن سیستم بدن می‌شود و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد، برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت بماند.»

بر اساس گزارش فارس به نقل از نهادهای پژوهشی معتبر در کشور، در سنوات گذشته تغییر ساعت موجب کاهش پیک مصرف، کوتاه شدن حدود یک ساعت فاصله زمانی بحران و التهاب شبکه و در نهایت کاهش هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای شده است.

از سوی دیگر این طرح در کاهش اوج بار نیز تاثیر قابل توجهی دارد، مسئله‌ای که در تابستان پیشِ رو یکی از مهمترین چالش‌های کشور تلقی می‌شود و تغییر ندادن ساعت می‌تواند این مسئله را تشدید کند.

بررسی‌های انجام شده بر روی منحنی بار 24 ساعته کل کشور طی سال‌های 1393 تا 1400 نشان می‌دهد‌ به طور متوسط حدود 4 درصد از مصرف برق در 6 ماه نخست سال از محل اجرای طرح تغییر ساعت صرفه‌جویی شده است که معادل 106 میلیارد کیلووات ساعت در طول 7 سال اخیر است، انرژی صرفه‌جویی شده ناشی از این طرح به طور متوسط سالانه بالغ بر 1.4 میلیارد دلار بوده است.

بر اساس گزاره‌های عنوان شده، به نظر می‌رسد‌ در سالی‌که تقاضای برق کشور به رکورد جدید دست پیدا می‌کند، حرکت به سوی تصویب قوانینی که زمینه تشدید مصرف برق را ایجاد خواهد کرد، نباید در دستور کار قرار گرفته و تداوم قانون تغییر ساعت در مجموع به نفع فضای کشور است. 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied