شمانیوز
شما نیوز

پیشگیری از موخوره

پیشگیری از موخوره؛ با رعایت ۵ نکته ساده، احتمال دوشاخه شدن موها را کاهش دهید

با رعایت ۵ نکته ساده، احتمال دوشاخه شدن موها را کاهش دهید.

پیشگیری از موخوره؛ با رعایت ۵ نکته ساده، احتمال دوشاخه شدن موها را کاهش دهید

درمان موخوره هرچند سخت است اما غیرممکن نیست. موخوره ناشی از خشکی موها ایجاد می‌شود. از قضا، آب و هوای مرطوب باعث بدتر شدن موخوره می‌شود. زیرا موهای خشک سعی می‌کنند رطوبت هوا را جذب کنند و باعث می‌شود که کوتیکول یا لایه بیرونی هر مو آسیب ببیند. هر چیزی که مو را خشک کند می‌تواند موخوره را شدیدتر کند. اما برای پیشگیری از موخوره چه باید کرد؟ در این نوشتار بخوانید!

همانطور که می‌دانید خیلی از شامپوها قلیایی هستند. همچنین محصولاتی مانند ژل‌های حالت دهنده حاوی الکل هستند. ابزارهای حالت دهنده حرارتی همه می‌توانند موها را خشک کرده و سبب ایجاد موخوره شوند. اگر می‌خواهید از موخوره پیشگیری کنید، از روش‌های خانگی برای ایجاد رطوبت استفاده کنید. افزایش رطوبت می‌تواند به بهبود سلامتی مو کمک کند.

۱. پیشگیری از موخوره با سرکه سیب

موهای سالم سطح pH اسیدی دارند که بین 4.5 تا 5.5 متغیر است. وقتی تعادل pH مو در این محدوده باشد، کوتیکول‌ها بسته و صاف می‌مانند. وقتی موها خیلی قلیایی می‌شوند، کوتیکول‌ها باز می‌شوند و ظاهری وز به موها می‌دهد. سرکه سیب یک آلفا هیدروکسی اسید است که کمی‌اسیدی است. به همین دلیل، طبق تجربیات افراد، این سرکه برای درمان و جلوگیری از موخوره مفید است. سرکه سیب همچنین می‌تواند موها را درخشان تر کند. از طرفی سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. به کاهش شوره سر نیز کمک می‌کند.

۳/۱ فنجان سرکه سیب ارگانیک را با ۱ لیتر آب گرم مخلوط کنید. مقدار لازم آن را روی موهایتان بریزید.  بگذارید مخلوط به مدت ۱ تا ۳ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس با آب خنک موهایتان را بشویید و بگذارید موها به طور طبیعی خشک شوند. از این روش یک یا دو بار در هفته استفاده کنید. سرکه سیب می‌تواند بوی تند داشته باشد، اما بوی آن با آبکشی از بین می‌رود.

۲. روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. زمانی که روی موها بمالید به راحتی جذب می‌شود و می‌تواند به رطوبت مو کمک کند و از دست دادن پروتئین را کاهش دهد. برای افزایش رطوبت و کاهش موخوره، از مقدار کمی ‌روغن نارگیل پیش از شستشو یا پس از شستشو استفاده کنید.

مقدار کمی ‌روغن نارگیل ارگانیک را روی کف دست خود بریزید. آن را به آرامی ‌روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. موهای خود را با شامپو بشویید تا روغن نارگیل پاک شود. همچنین می‌توانید پس از شامپو زدن، مقدار کمی‌روغن نارگیل را روی موهای خود ماساژ دهید یا آن را به عنوان ماسک در طول شب روی موهای خود بگذارید. اگر از روغن نارگیل به عنوان یک درمان شبانه استفاده می‌کنید، از یک روبالشی دیگر یا حوله نرم زیر سر خود استفاده کنید تا از لکه‌های روغن جلوگیری کنید.

۳. روغن آرگان

روغن آرگان سرشار از عوامل مرطوب کننده مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک است و برای پیشگیری از موخوره عالی عمل می‌کند . همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E است. خیلی از مصرف کنندگان روغن آرگان بر این باورند که این روغن دارای مزایای محافظتی برای مو در برابر گرما است، مثلا در مقابل نور خورشید یا اتوی مو از موها محافظت می‌کند.

قبل از حالت دادن موها، چند قطره از روغن آرگان را روی موهای مرطوب بمالید. دقت کنید که روغن روی همه مو، از پوست سر تا نوک مو، پخش می‌شود. می‌توانید از یک شانه یا برس نیز استفاده کنید یا با سر انگشتان خود روغن را روی پوست سر ماساژ دهید. مراقب باشید که فقط از مقدار کمی‌روغن استفاده کنید. اگر زیاده روی کنید، موهایتان چرب خواهد شد.

۴. آووکادو برای پیشگیری از موخوره

آووکادو فقط برای خوردن با نان تست نیز. این ماده خوراکی مملو از مواد مغذی است که برخی از آن‌ها مانند ویتامین A و E به تقویت موهای شما کمک می‌کند. همچنین سرشار از رطوبت است که می‌تواند به هیدراته کردن موهای شما و رفع موخوره کمک کند. یک آووکادوی رسیده و متوسط ​​را له کنید. با 2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید تا یک قوام صاف و ماسک مانند به دست آورید. اما نباید زیاد رقیق باشد. سپس این ماسک را به تمام مو و پوست سر خود بمالید. موهای خود را با کلاه یا حوله پلاستیکی بپوشانید. بگذارید ماسک به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست بماند. سپس طبق معمول موهای خود را شامپو بزنید تا ماسک کاملا پاک شود. از این ماسک مو یک تا دو بار در هفته استفاده کنید.

۵. تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از چربی‌های اشباع شده، بیوتین و ویتامین‌ها است. هرچند شواهد زیادی مبنی بر تاثیر تخم مرغ بر پیشگیری از موخوره وجود ندارد، اما برخی افراد معتقدند که ماسک تخم مرغ می‌تواند مو را سالم تر، درخشان تر کند.

* نکته: اگر به تخم مرغ حساسیت دارید از این درمان استفاده نکنید.

دو عدد تخم مرغ را با همزن بزنید تا کف کند. مخلوط تخم مرغ را روی موها و پوست سر خود بمالید. موهای خود را با کلاه پلاستیکی بپوشانید. بگذارید ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی موهای شما بماند. سپس موهای خود را شامپو بزنید. می‌توانید این درمان را با ترکیب یک تخم مرغ با روغن نارگیل یا روغن آرگان نیز استفاده کنید. به همین ترتیب هفته ای یک یا دو بار از آن استفاده کنید.

نکاتی دیگر برای جلوگیری از موخوره

مراقبت از مو به معنای مراقبت از بدن است. بهترین راه برای انجام این کار، اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. تغذیه نامناسب می‌تواند منجر به کدر شدن مو یا حتی ریزش مو شود.

در مطلب نکات بیشتری برای بهبود سلامت مو و کاهش موخوره وجود دارد:

 

زیاد شامپو نزنید: شستن بیش از حد مو می‌تواند سبب خشکی آن شود و باعث ایجاد موخوره می‌شود. حتی موهای چرب نیز باید در فاصله زمانی شست و شو داده شوند.

کاهش استفاده از حرارت: گرما سبب ایجاد موخوره می‌شود. حتما موهای خود را با آب سرد یا گرم بشویید و آبکشی کنید. همچنین مراقب استفاده از اتوی مو و سشوار نیز باشید. حتما از کرم مرطوب کننده و صاف کننده مو استفاده کنید تا از موخوره جلوگیری کنید.

از موها در برابر رطوبت محافظت کنید: شما نمی‌توانید هر بار که باران می‌بارد یا هوا مرطوب است خانه بمانید، اما می‌توانید موهای خود را در برابر عوامل محیطی محافظت کنید. هنگامی‌که رطوبت هوا زیاد است، پوشاندن موها می‌تواند جذب رطوبت هوا برای مو را سخت تر کند. کلاه یا روسری بپوشید. سرم‌ مو نیز موثر خواهد بود.

مراقبت از مو را در اولویت قرار دهید: استفاده از ماسک‌ها و محصولات مراقبت از مو به کاهش موخوره و حفظ ظاهر براق مو کمک می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied