شمانیوز
شما نیوز

شله زرد

طرز تهیه شله زرد نذری و تمام ریزه‌کاری‌های پخت آن

شله زرد یک دسر نشاط‌آور و مفید است که در مراسم‌های مذهبی، ایام ماه مبارک رمضان و سفره‌های نذری، طرفداران بسیاری دارد.در این مقاله با تمام ریزه‌کاری‌های پخت و طرز تهیه شله زرد نذری و مجلسی آشنا خواهید شد.

طرز تهیه شله زرد نذری و تمام ریزه‌کاری‌های پخت آن
شله زرد یکی از دسرهای سنتی و اصیل ایرانی است که می‌توان آن را پای ثابت مراسم‌های مذهبی دانست. برای تهیه این دسر خوشمزه، به صبر و حوصله‌ی زیادی نیاز است، اما برای تهیه شله زرد نذری در مقادیر زیاد، علاوه بر صبر و حوصله‌، باید به کیفیت مواد اولیه و اندازه ی دقیق آن‌ها توجه ویژه‌ای کنید.

با مطالعه این مقاله به راحتی شله ‌زرد نذری درست کنید و نگران چیزی نباشید‌، ما همه فوت‌و‌فن‌های لازم را  به شما خواهیم گفت تا بتوانید یک شله زرد مجلسی و خوش‌طعم  را برای 10 نفر آماده کنید. توجه داشته باشید، پخت شله زرد حدودا 3 تا 4 ساعت زمان می‌برد. با ما همراه باشید.

طرز تهیه شله زرد نذری
پیش از هر چیز، دانستن این نکته لازم است که اگر می‌خواهید شله زرد نذری در مقادیر زیاد درست کنید، یک قاعده کلی را در نظر داشته باشید. همیشه مقدار شکر باید دو برابر برنج باشد و مقدار آب، پنج برابر برنج.

مواد لازم برای تهیه شله زرد نذی برای 10 نفر

برنج دو لیوان
شکر 4 لیوان
آب 8 تا 10 لیوان
زعفران دم کرده نصف لیوان
گلاب یک لیوان
کره 100 گرم
هل، خلال بادام و پسته و دارچین به اندازه لازم
 
دستور تهیه شله زرد نذری:
 
برای تهیه شله زرد نذری، در صورت امکان بهتر است از برنج مرغوب ایرانی معطراستفاده کنید. برای شروع‌، ابتدا برنج را چند بار با آب سرد بشویید و آن را به مدت 12 الی 24 ساعت درآب خیس کنید. اگر از برنج نیم‌دانه استفاده می‌کنید، حدوداً 3 تا 4 ساعت برای خیس کردن برنج کافی است.
پس از گذشت این زمان، یک قابلمه‌ مناسب را از آب پر کرده و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. وقتی آب به جوش آمد، آب اضافه برنج را خالی کرده‌ و به آب در حال جوش اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب و برنج با هم بجوشند.
بعد از آنکه آب و برنج  چند دقیقه جوشیدند، حرارت گاز را کم کنید و روی شعله ملایم قرار دهید تا برنج به آرامی بپزد و به اصطلاح، باز و شکفته شود. این مرحله از پخت برنج معمولا حدود دو ساعت زمان می‌برد که در طول این مدت ‌گاهی باید آن را هم بزنید تا ته نگیرد.
 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied