شمانیوز
شما نیوز

استرس

بلایی که استرس بر بدن شما وارد می کند

استرس به واکنش طبیعی بدن در برابر عوامل محرک، تغییرات، فشارهای درونی یا بیرونی گفته می‌شود.

بلایی که استرس بر بدن شما وارد می کند

همه‌ی ما در زندگی، فشارهای روحی و روانی، ترس، دلهره و نگرانی را تجربه کرده‌ایم. استرس می‌تواند گاهی خفیف و زودگذر باشد. برای برخی افراد، استرس تنها به یک آزمون مهم، مصاحبه شغلی، کنفرانس یا ارائه کلاسی محدود نمی‌شود و تقریباً هر ثانیه از عمر خود را با این مشکل سپری می‌کنند. استرس زمانی که بیش از حد طولانی شود، نه تنها مغز شما را تغییر می‌دهد بلکه به بسیاری از اندام ها و سلول‌های دیگر در بدن آسیب می‌رساند.

استرس

استرس مادر بیماری‌های گوارشی

وقتی مغز استرس را حس می‌کند، سیستم عصبی خودکار شما را فعال می‌کند و از طریق شبکه‌ای از اتصالات عصبی، مغز استرس را به روده منتقل می کند. چنین رویدادی نه‌تنها احساس پروانه‌ای را در معده ایجاد می‌کند بلکه این ارتباط مغز و روده می‌تواند انقباضات ریتمیک طبیعی که غذا را از طریق روده شما حرکت می دهد، مختل کند

استرس می‌تواند ترکیب و عملکرد باکتری‌های روده را تغییر دهد که بر سلامت گوارش و سلامت کلی شما تأثیر گذار است. حتی کورتیزول می تواند اشتها را افزایش دهد و به بدن شما بگوید که ذخایر انرژی خود را با غذاهای پرکالری و کربوهیدرات پر کنید، همان چیزی که همه به پرخوری استرسی می‌شناسیم.

ارتباط استرس با طول عمر

اگر می‌خواهید عمری طولانی داشته باشید، باید استرس مزمن را کنار بگذارید. درواقع در بخش انتهایی کروموزوم‌هایی که قابلیت اندازه‌گیری سن سلول‌ها را دارند قسمت‌هایی به نام کلاهک تلومر وجود دارد که اجازه می‌دهد DNA یک سلول هر بار که تقسیم می‌شود، بدون آسیب رساندن به کد ژنتیکی سلول، کپی شود. اما در صورتی که فرد دائما استرس مزمن را تجربه کند، با هر تقسیم سلولی این کلاهک کوتاه می شود و زمانی که تلومرها خیلی کوتاه شوند، سلول عملا دیگر نمی‌تواند تقسیم شود و می‌میرد. بنابراین شاید بهتر باشد که از همین امروز چاره‌ای برای استرس‌های مزمن خود بیاندیشید!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied