شمانیوز
شما نیوز

بررسی خواندن نماز از نظر علمی | مزیت های باور نکردنی نماز خواندن از نظر علمی

در مقاله نیز فواید نماز خواندن از منظرعلمی و تاثیری که بر سلامت جسمو روح انسان می گذارد را مطالعه می کنید.

بررسی خواندن نماز از نظر علمی | مزیت های باور نکردنی نماز خواندن از نظر علمی

نیایش ونماز خواندن  بخش مهمی از تمام ادیان موجود در جهان است.  هر دینی نوع نیایش و سبک مختص به خود را در زمینه‌ی ادای آن دارند. در دین اسلام به نماز خواندن تاکید ویژه ای شده است. 

فواید ایستادن در اقامه نماز

حالت تعادلی بدن و قسمت مرکزی مخچه که مسئول کنترل حرکات و اعمال ارادی بدن است با ایستادن در نماز تقویت می شود و زمانی که چشم ها در حین نماز خیره و ثابت به یک نقطه می مانند نواقصی همچون نزدیک بینی، رفع و بهبود می یابد؛ هم چنین آرامش فکری متعادل با تمرکز در نماز جریان پیدا می کند. 

فواید رکوع در نماز

ماهیچه های شکم، دست ها، ران ها، ماهیچه ستون مهره ها، گردن و ساق پا با رکوع کردن تقویت می شود و همچنین با حفظ دستگاه گوارش مانع بی اشتهایی و سوء هاضمه می شود.

نماز

فواید سجده در نماز

مشکلات ستون فقرات، گردن و کمر در بروز دیسک بسیار دخیل هستند، بنابراین سجده باعث تقویت مهره های گردن شده و در درمان دیسک و مشکلات ذکر شده موثر می باشد. همچنین با سجده کردن جریان خون مغز افزایش پیدا می کند که این پروسه بالا رفتن قدرت درک،فهم، آرامش، همچنین زیبایی و طراوت را به دنبال دارد. 

فواید نشستن در نماز

نشستن در حین نماز منجر به تقویت عضلات ران ها و پاها می شود و به نفخ معده و روده، همچنین به بهبود فتق کمک شایانی می کند. 

ارتباط بارهای الکتریکی و میدان مغناطیس با نماز

نکته جالبی که در بسیاری از احادیث نقل شده این است که آب وضو را از دست و صورت خود خشک نکنید چرا که از نظر پزشکی، بدن خود به خود در مقابل احساس سرما، حرارت خود را بالا می برد تا بخش های خیس را خشک کند، همین تحریک ها منجر به باز شدن منافذ و ورود اکسیژن به عضلات زیر پوستی و بافت ها می شود که در نهایت نشاط و شادابی را به دنبال دارد.

درمان افسردگی و اضطراب با خواندن نماز 

جالب است بدانید مرحله REM خواب افرادی که افسردگی و اضطراب دارند نسبت به افراد عادی بیشتر است، یعنی در این مرحله زمان بیشتری سپری می کنند. این اتفاق باعث می شود خواب های پریشان و آشفته ای ببینند. این افزایش مرحله خواب REM، در ساعات نزدیک به صبح اتفاق می افتد، از این رو بیدار شدن برای خواندن نماز صبح مانع ورود فرد به مرحله REM می شود. به همین دلیل موجب کوتاه شدن زمان آن و درمان اضطراب و افسردگی میشود. 

ناگفته نماند کاهش مرحله REM خواب با درمان های دارویی رایج ضد افسردگی سه حلقه ای صورت می گیرد که این اتفاق با نماز خواندن نیز میسر میشود.

رابطه نماز خواندن با کاهش خشم

همانطور که می دانید پرستش خداوند اصلی ترین هدف عبادت یا نماز است و هر عقل سلیمی به این واقف است که با خشونت و خشم نمی توان به آن دست یافت،بنابراین پیش از اینکه کسی اقدام به نماز خواندن کند بایستی تدارکات و تدابیری برای از بین بردن غضب و خشونت در ذهن و دل خود بیندیشد.

حفظ بهداشت و تقویت آراستگی

قبل از نماز باید وضو گرفت و انجام وضو برای تمیزی بدن از هرگونه آلودگی مانند گرد و خاک، میکروب ها و غیره ضروری است. فردی که وضو می گیرد باید دستها، دهان، بینی، از آرنج هردو دست تا انتهای انگشتان، مسح روی سر و دستها را بکشد تا در بالاترین سطح بهداشت قرار بگیرد. همچنین بسیاری از مسلمانان برای خواند نماز بدن خود را معطر می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied