شمانیوز
شما نیوز

​مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو مطرح کرد:

ظرفیت های جذاب و منحصر به فرد سرمایه‌گذاری ماکو

مدیر سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به ظرفیت های جذاب سرمایه‌گذاری در ۵ محور حمل و نقل و لجستیک، گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن به بیان فرصت‌های منحصر به فرد این منطقه برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی پرداخت.

ظرفیت های جذاب و منحصر به فرد سرمایه‌گذاری ماکو

به گزارش شمانیوز، آرش یوسف زاده مدیر سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه مزیت‌های سرمایه گذاری درمناطق آزاد در دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم بندی می‌شود در یک گفت‌وگوی اختصاصی به خبرنگار شمانیوز، گفت: بخش عمومی دارای مزیت‌های قانونی است که شامل همه مناطق آزاد می‌شود که هیچ منطقه آزادی نسبت به دیگری در این بخش، برتری نسبت به دیگری ندارد. اما در بخش خصوصی مزیت‌های منحصر بفردی وجود دارد که بنا به اقتضای جغرافیای آن منطقه فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی تدوین و تبیین شده است.

وی درباره ویژگی‌های جذاب منطقه آزاد ماکو افزود: این منطقه به دلیل همجواری با کشور ترکیه و وجود مرز بازرگان به عنوان بزرگترین مرز زمینی ایران در حوزه حمل و نقل و لجستیک از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است. کسب و کارهای منطقه آزاد ماکو در پنج محور تعریف شده است که اولین محور آن در حوزه لجستیک و در اولویت‌های بعدی؛ کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن قرار گرفته است.

یوسف زاده، معافیت‌های مالیاتی وامکان واردات مواد اولیه و تجهیزات بدون عوارض گمرکی را از مهمترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو عنوان و تصریح کرد: همچنین برخورداری از امکانات کمیسیون ارزش افزوده برای صادرات بخشی از محصولات تولیدی در این منطقه به سرزمین اصلی نیز از دیگر ویژگی‌های جذاب سرمایه‌گذاری در این منطقه به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: منطقه آزاد ماکو با برخورداری از فرودگاه مختص به خود، سهولت جابجایی سرمایه‌گذاران خارجی و محصولات را فراهم کرده است. علاوه بر این، با تصویب و اجرایی شدن خط ریلی یک مزیت گسترده درتلاقی فرودگاه، جاده و امکان ریلی مزیت گسترده‌ای در حوزه حمل و نقل ترکیبی با ایجاد دهکده لجستیک و سرمایه‌گذاران فراهم خواهد شد.

مدیر سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو، بیان کرد: عبور خط گاز ایران به ترکیه از این منطقه و نیروگاه بخش خصوصی و وجود صنایع مادر، زمینه برای شکل گیری سرمایه‌گذاری های جدید را فراهم کرده است. همجواری با کشور ترکیه ظرفیت بسیار خوبی برای طراحان و کارگران کشور ترکیه در شکل گیری صنایع پوشاک در این منطقه به وجود آورده است. مزیت جدید این منطقه برای سرمایه‌گذاران دریافت مجوز برای صادرات محصولات و مشتقات نفتی در نخجوان و گمرک پلدشت می‌باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد ماکو، گفت: مسیر گردشگری ماکو از طرف جاده مرزی رودخانه ارس شروع می‌شود که با گذراز چشمه «ثریا» و منظره جذاب کوه‌های «آرارات» به سمت شهر ماکو آثار طبیعی و ابنیه تاریخی را گردشگران مشاهده خواهند کرد که از آن جمله می‌توان به دره «رنت»، مسیر گردشگری «گجوت» با منشورهای «بازالتی»، کلیسای «قره کلیسا»، جاده «قره خاج»، کاخ و موزه «باخ چجوخ»، کلاه فرنگی و بزرگترین کلاهک سنگی دنیا در این منطقه که ثبت تاریخی شده، اشاره کرد.

آرش یوسف زاده، گفت: برای توسعه این ظرفیت‌ها بیش از ۱۰ سال منطقه آزاد ماکو بالغ بر ۸۰ درصد درآمدهای خود را صرف تامین زیرساخت‌های جاده، حمل‌ونقل، بهداشت، مدارس و .... کرده است. در همین راستاِ، هتل ۵ ستاره‌ای توسط بخش خصوصی در این منطقه در حال ساخت می‌باشد، علاوه براین آماده سازی شهرک‌های صنعتی و پهنه‌های لجستیکی با هماهنگی هواپیمایی ماهان در اولویت اول کسب و کارها، همکاری و هماهنگی با بخش خصوصی در مساحت بالغ بر ۳۵۰۰ کشت باغ گردو و پسته در حوزه کشاورزی با مشارکت شرکت‌هایی همچون یک و یک و شستا در حال انجام است.

وی درباره مزیت‌های موجود منطقه آزاد ماکو در بخش صنعت، اظهار کرد: حداقل نزدیک به ۱۰ نوع تولید منحصر به فرد کشوراز جمله تولید؛ دندان‌های مصنوعی، تولید نوار لبهَ، تولید کپوش و دیوارهای چوبی «فینگر جوینت»، پوکه‌های آمپول و... در این منطقه آزاد واقع شده است. صنعت پوشاک ماکو با ویژگی همسایگی کشور ترکیه در حال شکل‌گیری در این منطقه می‌باشد که در راستای تکمیل زنجیره‌اش افق روشنی برای شکل‌گیری صنایع تکمیلی و تبدیلی دارد.

مدیر سرمایه گذاری ماکوِ، این منطقه را تنها منطقه آزاد کشورعنوان کرد که دارای ذخایر معدنی است و گفت: با ورود سازمان منطقه آزاد ماکو، حوزه صنعت و معدن در برنامه‌های مدیریتی مناطق آزاد تعریف گردید. به غیر از عمده مباحث سنگ‌های تزئینی، ماکو دارای ظرفیت‌های گسترده در بخش‌های ذخایر غیرفلزی مهم مانند منیزیت با دارا بودن حداقل ۱۰ میلیون تن ذخیره با عیارهای ۷۰-۸۰درصد کربنات منیزیم امکان شکل‌گیری صنایع پایین‌دستی را در کنار ذخایر سیلیس با عیارهای ۶ درصد، مس و آهن فراهم کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied