شمانیوز
شما نیوز

ریزش مو سر | درمان ریزش موی سر

راه های بسیار موثر برای درمان ریزش مو | از داروها تا روش های جراحی

ریزش مو که به عنوان آلوپسی نیز شناخته می شود، می تواند یک بیماری ناراحت کننده باشد که افراد را در هر جنسیت و سن تحت تاثیر قرار می دهد. نازک شدن مو، کاهش خطوط مو یا طاسی قابل توجه ، می تواند بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد. خوشبختانه، درمان‌های مختلفی برای رفع ریزش مو وجود دارد، از داروهای غیرتهاجمی تا روش‌های جراحی پیشرفته. در این راهنمای جامع، روش‌های متنوعی را برای مبارزه با ریزش مو بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا موهای شاداب خود را به دست آورید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

راه های بسیار موثر برای درمان ریزش مو |  از داروها تا روش های جراحی

به گزارش شمانیوز : خوشبختانه، درمان‌های مختلفی برای رفع ریزش مو سر وجود دارد، از داروهای غیرتهاجمی تا روش‌های جراحی پیشرفته. در این راهنمای جامع، روش‌های متنوعی را برای مبارزه با ریزش مو سر بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا موهای شاداب خود را به دست آورید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

 درک علل ریزش مو

قبل از پرداختن به گزینه های درمانی، ضروری است که دلایل اصلی ریزش مو را درک کنید. در مردان معمولاً ابتدا موهای شقیقه یا بالای سر به سمت پشت سر شروع به ریزش می کنند. برخی از مردان فقط چند تار مو از دست می دهند و سپس دچار یک لکه طاسی در پشت سر می شوند. با این حال، در برخی دیگر، به ویژه آنهایی که موهایشان در سنین پایین نازک می شود، طاسی با حاشیه ای از مو ایجاد می شود. به این نوع ریزش مو، طاسی الگوی مردانه گفته می شود.

عوامل متعددی می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند، از جمله:

 1. ژنتیک

وراثت نقش مهمی در ریزش مو دارد. اگر خانواده شما سابقه طاسی دارند، ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن باشید.

 2. تغییرات هورمونی

عدم تعادل هورمونی، مانند عدم تعادل در دوران بارداری، یائسگی یا اختلالات تیروئید، می تواند باعث ریزش مو شود.

 3. شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی مانند آلوپسی آره آتا و عفونت های پوست سر می توانند منجر به ریزش مو شوند.

 4. داروها

برخی از داروها، به ویژه آنهایی که برای سرطان، افسردگی یا مشکلات مربوط به قلب استفاده می شوند، می توانند باعث نازک شدن مو شوند.

 5. استرس فیزیکی یا عاطفی

رویدادهای استرس‌زا، جراحی‌ها یا آسیب‌های روحی می‌توانند منجر به ریزش موی موقت شوند.

مراجعه به پزشک

پزشک از فرد می پرسد که آیا اخیراً در معرض داروها، سموم یا تشعشعات قرار گرفته است یا استرس خاصی داشته است (مانند جراحی، بیماری مزمن، تب یا استرس روانی). از افراد آسیب دیده در مورد ویژگی های دیگری که می تواند اطلاعاتی در مورد علت ارائه دهد سؤال می شود. پزشک داروهای فعلی و اخیر و مصرف داروها و همچنین سابقه خانوادگی ریزش مو را بررسی می کند.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک بر روی پوست سر تمرکز می‌کند و به میزان ریزش مو، وجود و ویژگی‌های دیگر ناهنجاری‌های پوستی و وجود هرگونه اسکار اشاره می‌کند. پهنای ناحیه آسیب دیده پوست سر در برخی از نواحی ( ریزش مو ) اندازه گیری می شود و ساقه های مو از نظر ناهنجاری زیر میکروسکوپ بررسی می شوند.

پزشکان ریزش مو را در سایر نواحی بدن (مانند ابروها، مژه ها، موهای روی بازوها و پاها) ارزیابی می کنند. آنها به دنبال بثورات پوستی هستند که ممکن است با انواع خاصی از آلوپسی همراه باشد.

 درمان های ریزش مو غیر جراحی

برای افرادی که در مراحل اولیه ریزش مو هستند یا کسانی که گزینه های غیر جراحی را ترجیح می دهند، چندین درمان موثر در دسترس است:

 1. ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل که به عنوان محلول موضعی موجود است، رشد فولیکول های مو را تحریک می کند و به طور گسترده برای طاسی با الگوی مردانه و زنانه استفاده می شود.

 2. فیناستراید

فیناستراید، یک داروی خوراکی، می تواند با مهار هورمون مسئول کوچک شدن فولیکول مو به کاهش ریزش مو کمک کند.

 3. لیزر درمانی سطح پایین

دستگاه های لیزر درمانی سطح پایین مانند شانه های لیزری یا کلاه ایمنی با افزایش جریان خون در پوست سر باعث رشد مو می شوند.

 4. درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

درمان PRP شامل تزریق پلاسمای غنی از پلاکت خود بیمار به پوست سر، تحریک رشد فولیکول های مو است.

 روش های ترمیم مو

زمانی که درمان‌های غیرجراحی نتایج رضایت‌بخشی ندارند، گزینه‌های ترمیمی در دسترس هستند:

 1. کاشت مو

کاشت مو شامل برداشتن فولیکول‌های مو از ناحیه اهداکننده و کاشت آنها در نواحی طاسی پوست سر است.

موهای پر همیشه نشانه جوانی، سلامتی و شادابی بوده است. برای بسیاری از افراد از نظر روانی بسیار استرس زا است که با افزایش سن موهایشان کم شود. هنگامی افراد که به دنبال درمان هستند، با مجموعه عظیمی از محصولات مواجه می شوند که نوید کمک سریع به ریزش مو را می دهند . تعداد بسیار کمی از آنها از نظر علمی ثابت شده اند - و حتی مواد فعال آزمایش شده معمولاً باید در طول زندگی برای درمان موفقیت آمیز استفاده شوند.

با کمک کاشت مو، بسیاری از زیباجویان می توانند حتی بدون درمان طولانی مدت به نتایج قانع کننده ای دست یابند. کاشت مو یک روش کم تهاجمی است که در آن موهای سالم به مناطق طاس کاشته می شود . با برنامه ریزی دقیق، پزشک می تواند نواحی طاس را بپوشاند تا پس از آن دیگر قابل مشاهده نباشند. با این حال، کاشت مو برای هر فرد مناسب نیست. رضایت بخش بودن نتیجه از جمله به میزان ریزش مو و وضعیت موهای باقیمانده بستگی دارد .

استخراج واحد فولیکولی (FUE)

FUE یک تکنیک کاشت مو کم تهاجمی است که فولیکول های مو را به صورت جداگانه استخراج و پیوند می دهد.

کاشت مو می تواند به چه نوع ریزش مو کمک کند؟

شایع ترین شکل ریزش مو در مردان و زنان، ریزش موی آندروژنتیک (آلوپسی آندروژنتیک) است . برای افرادی که به این شکل از ریزش مو مبتلا هستند، کاشت مو معمولا راه حل خوبی است . در ریزش موی آندروژنتیک، بخشی از ریشه مو به هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) بیش از حد حساس است.

این منجر به کوتاه شدن مرحله رشد و کوچک شدن فولیکول های مو آسیب دیده می شود. با این حال، از آنجایی که فقط برخی از ریشه‌های مو این حساسیت آندروژنی را ایجاد می‌کنند، می‌توان موهای سالم را از نواحی باقی‌مانده برداشت و به مناطق طاس پیوند زد.

 ترمیم موی رباتیک

روش‌های ترمیم مو با کمک رباتیک از فناوری پیشرفته برای افزایش دقت و میزان موفقیت کاشت مو استفاده می‌کنند.

 حفظ موی سالم

گذشته از درمان های پزشکی، حفظ یک سبک زندگی سالم می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت مو تأثیر بگذارد:

 1. رژیم غذایی متعادل

رژیم غذایی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین می تواند رشد مو را تقویت کرده و از ریزش بیشتر جلوگیری کند.

 2. مراقبت مناسب از مو

اقدامات ملایم مراقبت از مو، مانند پرهیز از گرمای بیش از حد و مدل موی سفت، می تواند از آسیب و شکستگی جلوگیری کند.

 3. مدیریت استرس

تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن و یوگا می تواند به جلوگیری از ریزش موی ناشی از استرس کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied