شمانیوز
شما نیوز

شامی پوک بابلی | طرز تهیه شامی پوک بابلی

خوشمزه‌ترین غذای دنیا رو درست کن | طرز تهیه شامی پوک به روش بابلی

اگر شما هم به دنبال یک غذای غیر تکراری و خوشمزه می‌باشید ما با شما پیشنهاد شامی پوک بابلی را می‌دهیم.

خوشمزه‌ترین غذای دنیا رو درست کن | طرز تهیه شامی پوک به روش بابلی

به گزارش شمانیوز : شامی پوک یکی از غذاهای خوشمزه بابل است. شامی پوک  بابلی بسیار خوشمزه و لذیذ می‌باشد. در طرز تهیه این شامی پوک از نخود و لپه هم استفاده شده است. دارای طرز تهیه شامی پوک بابلی همراه ما باشید. 

 

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم

مغز گردو ۲ قاشق غذاخوری

سیر ۲ حبه

پیاز ۱ عدد درشت

جعفری و گشنیز ۱ دسته کوچک

لپه ۴۰۰ گرم

نخود ½ پیمانه

تخم مرغ ۱ عدد

سیب زمینی ۱ عدد کوچک

دارچین ½ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

 

طرز تهیه شامی پوک بابلی

برای تهیه یک شامی لذیذ بابلی، نخست نخود و لپه را برای یک شب کامل در یک کاسه آب خیس کنید تا نفخ و تورم آن کاهش یابد. بهتر است آب کاسه را دو یا سه بار عوض کنید تا تورم و نفخ حبوبات کاملا از بین برود.

بعد از از بین بردن نفخ لپه و نخود، ۲ تا ۳ پیمانه آب در قابلمه مناسبی بریزید و روی شعله متوسط قرار دهید تا حبوبات خوب بپزند و به طور کامل نرم شوند، بهتر است اجازه دهید آب داخل قابلمه کاملاً کشیده شود.

در این مرحله سیب زمینی ها و ۱ لیوان آب را در قابلمه‌ای کوچک یا کاسه ای کوچک ریخته و روی شعله بگذارید تا بجوشد. بعد از اینکه نخود و لپه پخت، آنها را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

سپس در یک کاسه بزرگ بریزید. سپس سیر و پیاز را رنده کنید و بعد از اینکه آب آن گرفتید به کاسه اضافه کنید. وقتی سیب زمینی ها پخته شد، پوست آن ها را بگیرید و له کنید و به کاسه اضافه کنید.

در این مرحله مغز گردو را کاملاً له کرده و همراه با گوشت چرخ کرده به کاسه اضافه کنید. سپس جعفری و گشنیز را خرد کرده و همراه با دارچین و کمی نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه کنید.

چنانچه سبزیجات محلی شمالی دارید می توانید به جای جعفری و گشنیز از سبزیجات محلی شمالی استفاده کنید. سپس تخم مرغ ها را اضافه کرده و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

بعد از ترکیب کردن مواد باید مایه شامی کاملا چسبناک و یکدست شود، درصورتیکه مایه شامی سفت بود و چسبناک نبود، یک تخم مرغ دیگر اضافه کنید و خوب با مواد مخلوط کنید تا مایه‌شامی چسبناک شود.

درصورتیکه بعد از اضافه کردن تخم‌مرغ دوم، مخلوط کمی آب‌دار و شل شد، می‌توانید آرد سوخاری بیشتری اضافه کنید تا متعادل شود. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در یخچال قرار دهید.

 پس از این مدت، مایه شامی را از یخچال بیرون آورده، و تابه مناسبی را روی شعله بگذارید و مقداری روغن به تابه اضافه کنید. سپس چند دقیقه کنید تا روغن خوب داغ شود.

اکنون به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی بردارید و با دست به شکل گرد درآورید. سپس آن را کمی پهن کنید و در صورت تمایل با انگشت یا پشت قاشق وسط شامی را سوراخ کنید.

اکنون به آرامی آن را در روغن داغ بریزید تا کاملاً سرخ گردد. بعد از ۲-۳ دقیقه شامی ها را چک نمایید و در صورت سرخ شدن کم کم آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم سرخ شود.

به همین صورت تمام شامی ها را سرخ کرده و روی دستمال حوله‌ای جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملا گرفته شود. در نهایت شامی ها را در بشقاب مناسبی چیده و با نان تازه میل کنید. نوش جانتان!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    خیلی عالیه