شمانیوز
شما نیوز

بانک مرکزی/

ارائه سرویس‌های جدید چک‌ صیادی از خودپردازهای تمام بانک‌ها تا پایان تابستان

بانک مرکزی اعلام کرد: امکانات جدید مرتبط با ثبت و استعلام چک‌های صیادی با وجود پیچیدگی‌های فنی و مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا برای شبکه بانکی کشور، به زودی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

ارائه سرویس‌های جدید چک‌ صیادی از خودپردازهای تمام بانک‌ها تا پایان تابستان

به گزارش شمانیوز: از ابتدای امسال قانون جدید چک به اجرا رسید و براساس قانون جدید، تمامی چک‌ها برای نقل و انتقال باید در سامانه صیاد ثبت شوند تا قابلیت نقد شوندگی داشته باشند. قانون جدید ضوابط مختلف و جدیدی را برای صدور چک به همراه آورده تا اعتبار چک‌ها را افزایش دهد و چک‌های برگشتی را هم کاهش دهد. اما از همان ابتدا قرار بر این بود که امکانات جدیدی به این قانون برای بهره مندی راحت‌تر افراد از الزمات آن اضافه شود که در بخش‌هایی از اجرای این امکانات جدید تاخیر ایجاد شد که با پیگیری‌های خبرنگار ایلنا، بانک مرکزی دلایل این تاخیر را تشریح کرد.

طبق اطلاعاتی که بانک مرکزی در اختیار خبرنگار ایلنا قرار داده؛‌ پیاده‌سازی قانون جدید چک، روش‌های متنوعی را برای ثبت، تأیید و استعلام چک‌های صادرشده تدارک دیده که در دو دسته روش‌های حضوری و غیرحضوری تعریف شده‌اند؛ روش‌های کاملا غیرحضوری که همزمان با شروع توزیع چک‌های صیادی جدید عملیاتی شده‌اند شامل ارائه خدمات ثبت، تأیید و استعلام چک به وسیله برنامک‌های تلفن همراه اعم از برنامک‌های پرداختی، همراه بانک‌ها و فضای اینترنت بانک‌ها است.

کاربران می‌توانند مراحل مورد نیاز را از این سه روش بدون مراجعه حضوری به شعب بانک یا خودپردازها انجام دهند.

طبق گفته مسئولان بانک مرکزی؛ آماده‌سازی این مسیرها به علت همه‌گیری کووید 19 و ضرورت پرهیز از مراجعه حضوری حتی به عابربانک‌ها در اولویت این بانک قرار داشت و به همین دلیل با وجود مقدمات فنی و زیرساختی سنگینی که لازمه ارائه این خدمات بود همزمان با شروع توزیع چک‌های صیادی جدید از پاییز سال گذشته نهایی شده است.

همچنین طبق گفته مسئولان بانک مرکزی، فراهم آوردن زمینه ثبت، تأیید و استعلام چک از طریق خودپردازها و پیامک را هم در دستور کار قرار دارد و از میان این دو روش، اقدامات لازم برای اتصال شبکه خودپردازهای بانک‌ها به سامانه پیچک در سامانه‌های این بانک انجام شده و عملیاتی شدن آن در انتظار آخرین اقدامات بانک‌های کشور است و آنچه در مسیر اجرایی شدن این سرویس تاخیر به وجود آورده علاوه بر پیچیدگی‌های فراوان فنی و دشواری ایجاد هماهنگی میان سامانه‌های مختلف، تعطیلی‌های یک ماه اخیر بوده است.

از این رو طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده برخی از بانک‌های بزرگ کشور نهایتا تا نیمه شهریور ماه سرویس‌های مربوط به چک‌های صیادی را بر روی خودپردازهای خود ارائه خواهند کرد و سایر بانک‌ها نیز به تدریج تا پایان تابستان به این زنجیره می‌پیوندند.

اقدام بعدی بانک مرکزی در این خصوص فراهم آوردن امکان ثبت، تائید، انتقال و استعلام چک به صورت پیامکی است؛ طبق گفته مسئولان بانک مرکزی مراحل انجام این کار با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و از طریق سرشماره 4040701701 به مشتریان فاقد گوشی هوشمند بزودی نهایی می‌شود و کاربران امکان انجام این مراحل را با گوشی‌های غیرهوشمند و بدون اتصال به شبکه اینترنت پیدا می‌کنند که این سرویس نیز عملیاتی شده و به زودی با طی مراحل تست فنی از سوی بانک مرکزی حداکثر تا پایان شهریور ماه در اختیار عموم قرار خواهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied