شمانیوز
شما نیوز

کرونا

روزشمار بروز اولین علائم کرونا | روزشمار کرونا را جدی بگیریم

وجود روزشمار علائم کرونا، کمک بزرگی به شناخت علائم اولیه و نشانه‌های بعدی این بیماری خواهد کرد.

روزشمار بروز اولین علائم کرونا | روزشمار کرونا را جدی بگیریم

به گزارش شمانیوز، وجود روزشمار علائم کرونا، کمک بزرگی به شناخت علائم اولیه و نشانه‌های بعدی این بیماری خواهد کرد. با خواندن این مطلب با مهم ترین مطالب درباره کرونا می توانید آشنا شوید. 

شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: تمام بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی چنانچه مبتلا به کرونا بشوند در صورت بستری شدن در مراکز دولتی و دانشگاهی هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: بیماران غیرکرونایی 10 درصد از فرانشیز خود را در صورت بستری پرداخت می‌کنند البته بیماران بالای 65 سال هیچ فرانشیزی را پرداخت نمی‌کنند و بیمه‌شدگانی که در شهرهایی زندگی می‌کنند که در آن شهرها سازمان تأمین اجتماعی، بیمارستان ملکی نداشته باشد آنها نیز می‌توانند به مراکز دولتی و دانشگاهی مراجعه کنند و از پرداخت فرانشیز 10 درصد معاف هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که "آیا در زمان حاضر تست "پی‌سی‌آر" برای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی رایگان است؟"، افزود: تست پی‌سی‌آر اگر در مراکز ملکی انجام شود به‌صورت رایگان است و اگر در مراکز دولتی اعلام‌شده وزارت بهداشت باشد 70 به 30 درصد بوده است اما اگر در بخش بستری انجام شود، 10 درصد هزینه را بیمار پرداخت می‌کند.

غفاری ادامه داد: براساس مصوبه اخیر شورای‌عالی بیمه، مقرر شده است که تست رایگان باشد که ما منتظر پروتکل‌هایی هستیم که توسط دبیرخانه به ما اعلام شود و این‌که افراد چند بار می‌توانند به‌صورت رایگان انجام دهند، منتظریم این دستورالعمل ابلاغ شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: در بیمارستانهای خصوصی متأسفانه نمی‌توانیم پوشش بیمه‌ای تست پی‌سی‌آر را داشته باشیم اما اگر بیماری در بیمارستان ملکی سازمان باشد و به‌دلیل عدم امکانات به بیمارسان بخش خصوصی اعزام شود، می‌تواند از این مزایا استفاده کند اما در حالت کلی نمی‌تواند.

وی یادآور شد: در اکثر شهرستانها، مراکز دولتی و دانشگاهی وجود دارد و کمتر اتفاق می‌افتد که بیمارستان خصوصی باشد و بیمارستان دولتی نباشد همچنین بیماران تأمین اجتماعی در مراکز تأمین اجتماعی هیچ رقمی را بابت تست پی‌سی‌آر نمی‌دهند و در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی ممکن است 10 درصد را مطالبه کنند که اخیراً معاون درمان وزارت بهداشت نامه‌ موافقت خود را با طرح تأمین اجتماعی اعلام کرده است.

هزینه کرونایی‌ها در بیمارستان خصوصی رایگان نیست

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: تست PCR  اگر در مراکز ملکی سازمان انجام شود، رایگان است.

درمان بیماری کرونا در همه مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان رایگان است.بیماران غیرکرونایی در صورت بستری باید ۱۰ درصد فرانشیز پرداخت کنند.اگر بیماری به بیمارستان ملکی سازمان مراجعه و به دلیل نبود امکانات به بیمارستان خصوصی اعزام شود، می‌توانند از مزایای این طرح (رایگان بودن امکانات) بهره‌مند شوند

هزینه تست کرونا با کسر بیمه چقدر است؟

مهدی رضایی، در خصوص اینکه آیا تاکنون هزینه‌ای برای تست از طرف بیمه سلامت داده می‌شد، گفت: بیمه سلامت برابر ضوابط، تعرفه‌های بخش دولتی را پوشش می‌دهد، لذا تعرفه هر تست پی سی آر کووید ۱۹ در بخش دولتی معادل ۲,۵۲۱,۰۷۵ ریال است که از این مبلغ معادل ۱,۷۶۴,۷۵۳ ریال به عنوان سهم سازمان پرداخت می‌شود و ۷۵۶,۳۲۲ ریال نیز به عنوان فرانشیز به عهده بیمه شده است.

وی ادامه داد: سازمان از ابتدای کرونا تاکنون بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان بابت سهم سازمان تست پی سی آر کرونا تقبل هزینه نموده است.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در خصوص هزینه ماهانه فرانشیز تست تشخیص کرونا افزود: در شرایط فعلی (پوشش هزینه تست‌های تجویزی توسط مراکز ۱۶ ساعته ارائه کننده خدمات به بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا با تعرفه دولتی) با فرض ۴۵ هزار تست در ماه، ماهانه حدود سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان، صرفاً فرانشیز خدمات مذکور خواهد بود، لذا در صورت تصمیم به پوشش هزینه تعرفه‌های بخش‌های غیر دولتی از جمله بخش خصوصی، پرداختی سازمان به مراتب فراتر خواهد بود.

وی درباره اینکه این هزینه از کدام منبع قابل پرداخت خواهد بود تصریح کرد: اختصاص اعتبار نشان دار و یا اعتبارات جاری (در چارچوب اعتبارات مصوب) است.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا فقط بیمه سلامت این هزینه را می‌دهد یا تأمین اجتماعی هم پرداخت کرده است اظهار داشت: ما اعلام آمادگی کردیم، نحوه عملکرد سازمان تأمین اجتماعی از سازمان مذکور قابل پیگیری است.

وی درباره اینکه بار مالی این اقدام به واسطه پیشگیری و قرنطینه به موقع، در برابر هزینه‌های درمانی و دارو چقدر مؤثر خواهد بود، گفت: بدون در نظر گرفتن پتانسیل ارائه خدمت با فرض احتمال درگیری افراد (متناسب با بعد خانوار ۳.۳) حدود ۴ نفر (افراد مشکوک نیازمند تست به ازای هر بیمار شناسایی شده) و تعداد بیمار ۴۰ هزار نفر روزانه در نظر گرفته شود، تعداد ۱۶۰ هزار تست روزانه مورد نیاز خواهد بود و با ضریب پوشش بیمه سلامت معادل نیمی از بیماران، هزینه پوشش رایگان در بیمه سلامت در صورت ارائه خدمت در بخش دولتی معادل روزانه ۲۰ میلیارد تومان - تا عبور از پیک کرونا - برآورد می‌گردد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت افزود: چنانچه ظرفیت ارائه خدمت کمتر باشد هزینه به تناسب کاهش خواهد یافت. همچنین چنانچه بعد درگیری افراد از ۴ بالاتر در نظر گرفته شود (در برخی موارد تا ده نفر ذکر شده) میزان تست مورد نیاز و به تناسب آن هزینه افزایش خواهد یافت.

رضایی افزود: به هر صورت اظهار نظر دقیق در خصوص میزان مؤثر بودن این اقدام در برابر سایر هزینه‌های درمانی و دارو نیازمند مطالعات هزینه اثربخشی است لیکن بدون شک در کنترل و مهار بیماری مؤثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در خصوص سهم پرداختی تابع مصوبات مراجع ذی صلاح از جمله هیأت وزیران و شورای عالی بیمه می‌باشد، ضمن اینکه اعتبارات نشان دار بابت این مورد بخصوص نیز به سازمان ابلاغ نشده است بهر حال نیاز به تأمین منابع وجود دارد و کنترل اپیدمی‌ها عمدتاً توسط دولت‌ها انجام می‌شود.

رضایی در پاسخ به این سوال که در حوزه دارو و درمان و تشخیص (تست و اسکن ریه) کرونا در سال ۹۹ چقدر و در سال ۱۴۰۰ چقدر هزینه شد تاکید کرد: در بخش بستری سازمان تا کنون بالغ بر ۲,۹۰۰ میلیارد تومان سند با تشخیص کووید دریافت نموده است که سهم پرداختی بالغ بر ۲,۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان سهم سازمان را در بر داشته است. از این میزان معادل ۶۷۰ میلیارد تومان سهم سازمان دارو در بخش بستری بوده است.

وی افزود: در بخش سرپایی، تفکیک دقیق بخش قابل توجهی از هزینه‌های دارو و پاراکلینیک بیمه شدگان مبتلا به کرونا به دلیل اشتراک با سایر بیماری‌ها امکانپذیر نمی‌باشد لیکن در خصوص اسکن‌های اختصاصی کووید ۱۹ در بخش سرپایی، در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۷ میلیارد تومان (سهم سازمان) و در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷ میلیارد تومان (سهم سازمان) سند هزینه ثبت و درخواست شده است.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: سهم سازمان هزینه‌های درخواستی بابت تست کووید نیز همانطور که اشاره شد از ابتدا تا کنون حدود ۵۵ میلیارد تومان بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied