شمانیوز
شما نیوز

حقوق کارمندان؛

خبری بد برای کارمندان دولت | سرنوشت حقوق کارمندان چه می شود؟

حقوق کارمندان دولت در روزهای اخیر با حواشی بسیاری روبرو شده است و خبرهایی مبنی بر این وجود دارد که حقوق کارمندان در سال آینده (1401) افزایش نمی یابد.

خبری بد برای کارمندان دولت | سرنوشت حقوق کارمندان چه می شود؟

به گزارش شما نیوز: حقوق کارمندان دولت در روزهای اخیر با حواشی بسیاری روبرو بوده است. حقوق کارمندان، هر ساله با افزایش چند درصدی روبرو بوده است. هزینه‌های دولت به طور مستمر در حال افزایش است اما در مقابل درآمدهای محدودی دارد، یکی از این هزینه‌ها پرداخت حقوق کارمندان است که با توجه به وضعیت بودجه‌‎ای دولت امکان افزایش ندادن حقوق کارمندان وجود دارد.
دولت در سال گذشته (99) حقوق کارمندان خود را ۲۵ درصد افزایش داد که شامل بازنشستگان نیز می‌شود، این میزان افزایش حقوق نیز در مجلس تصویب شد. پس از آن شورای عالی کار میزان افزایش حقوق کارگران را مطابق با نرخ تورم سالانه ۳۹ درصد اعلام کرد.
حالا ذخایر دولت نسبت به پارسال کاهش یافته و تاکنون گشایش اقتصادی صورت نگرفته که به درآمدها اضافه شود. یعنی در حالی که دولت درآمد جدیدی نداشته و هر روز تورم رشد بیشتری کرده باید برای هزینه‌های خود در سال آینده تصمیم‌گیری کند. از سازمان برنامه‌وبودجه نیز زمزمه‌هایی از شروع جلسات تنظیم بودجه سال ۱۴۰۱ شنیده می‌شود.
با توجه به این که از یک سو حقوق کارکنان دولت هر ساله سهم بزرگی در هزینه‌های بودجه دارد و از سوی دیگر دولت درآمدی ندارد، آیا دولت می‌تواند حقوق کارمندان خود را افزایش ندهد؟1

آیا افزایش حقوق سال بعد منتفی است؟

یک کارشناس مسائل بودجه‌ای معتقد است که افزایش ندادن حقوق کارکنان می‌تواند هزینه‌های دولت را در بودجه پایین بیاورد، ولی طبق قانون باید متناسب با نرخ تورم حقوق‌ها نیز افزایش یابد اما این قانون تاکنون به طور کامل اجرا نشده است.
حسن خوشپور  می‌گوید: از آنجایی که هزینه‌های دولت بالاست اما در مقابل درآمدهای محدودی دارد، راهی جز این ندارد که هزینه‌ها را مدیریت کند. راحت‌ترین کار برای کاهش هزینه‌ها افزایش ندادن حقوق کارمندان است که به هیچ اقدام فنی و تکنیکی نیاز ندارد.
به گفته او، از سوی دیگر این افزایش ندادن حقوق کارکنان که مخاطب بسیاری دارد باعث می‌شود که بتوان هزینه‌های دیگری را نیز کنترل کرد، در واقع دولت با این کار می‌تواند هزینه‌های دیگر را کاهش دهد یا جلوی رشد آنها را بگیرد. این اقدام سهل‌ترین کاری است که دولت می‌تواند برای کاهش هزینه‌ها انجام دهد.

کاهش حقوق کارمندان کذب است

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد اخبار و مطالبی که در مورد کاهش حقوق کارمندان و کارکنان دولت منتشر شده، کذب محض است.
سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای  بنا بر کاهش حقوق کارمندان اعلام کرد: اخبار و مطالبی که در مورد کاهش حقوق کارمندان و کارکنان دولت در برخی از شبکه‌های اجتماعی به نقل از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شده کذب محض است.
در این اطلاعیه تاکید شده است که اصلاحات ساختاری و افزایش بهره وری با اتکا به نیرو‌های توانمند کشور از جمله کارکنان دولت از جمله برنامه‌هایی است که این سازمان در قالب برنامه و همچنین بودجه سال آینده با جدیت آن را دنبال می کند.

هزینه چند برابری حقوق و منابع تضمین نشده

اما حواشی حقوق در حالی مطرح می‌شود که در بودجه سال جاری افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان تا ۲۵ درصد پیش بینی و مقرر شد که دریافتی‌های بالای ۱۰ میلیون تومان مشمول این ۲۵ درصد نشده و فقط به میزان ثابت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق داشته باشند.
این در حالی است که هزینه‌های جاری دولت به طور قابل توجهی در بودجه امسال افزایش داشت؛ به طوری که در لایحه پیشنهادی دولت تا دو برابر رشد داشته و به ۶۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود ولی در نهایت با مصوبه مجلس در قانون بودجه هزینه‌های جاری که عمده آن را پرداخت حقوق در برمی‌گیرد به بیش از ۹۱۸ هزار میلیارد تومان رسید.
افزایش تند هزینه‌های جاری در حالی صورت گرفته که در سوی دیگر منابع پایدار و تضمین شده‌ای در بودجه پیش بینی نشده بود ‌و موجب شده دولت در سال جاری نیمی از هزینه‌های خود را از محل استفراض از بانک مرکزی و فروش اوراق تامین کند که منابع ناپایدار و عامل افزایش تورم است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied