شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی وضعیت بورس امروز 17 آبان | بورس سقوط می کند؟

شاخص کل بورس، روز گذشته (یکشنبه 16 آبان ماه) نزولی شد؛ آیا سیر نزولی بازار سهام در جریان معاملات امروز (دوشنبه 17 آبان ماه) ادامه، خواهد داشت؟!

پیش بینی وضعیت بورس امروز 17 آبان | بورس سقوط می کند؟

به گزارش شما نیوز: بورس در پایان معاملات دومین روز هفته جاری، دوباره نزولی شد. روز گذشته (یکشنبه 16 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با افت 9 هزار و 688 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 430 هزار و 962 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات روز گذشته، شاخص کل هم وزن بورس، نیز با افت 1 هزار و 557 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 384 هزار و 697 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است.
امروز (دوشنبه 17 آبان) شاخص های بورس تهران، متاثر از تقابل عرضه و تقاضا بوده و می تواند در یک وضعیت نوسانی دنبال شود. هر چند که نباید فراموش کرد تردید خریداران می توانند همانند آواری بر سر شاخص فرو بریزند.
معاملات بازار سهام در روز گذشته (یکشنبه 16 آبان ماه) در حالی چالشی بود که برای امروز (دوشنبه 17 آبان ماه) اوضاع، بهتر پیش بینی می شود. با بازگشایی کامودیتی ها و جمع شدن صف های فروش در نیم ساعت پایانی روز یکشنبه، احتمالا بازار در روز دوشنبه دوباره شاهد فعال شدن خریداران در سمت تقاضا هم خواهد بود. با این وصف فروشندگان پرتوان ارزیابی می شوند.
ورودی و خروجی پول حقیقی ها در روز یکشنبه و دوشنبه گواه این نکته است که بازار همچنان با تردید خریداران روبه رو است. البته سیگنال های دوگانه بانک مرکزی، افزایش نرخ سود بانکی و برنامه احتمالی فروش اوراق بدهی (با وجود تعلیق فروش آن ها تا اطلاع ثانوی) به بازار سهام سمت عرضه را ثابت قدم نگه داشته و سمت تقاضا نیز در تب و تاب است.

چالش اصلی بورس 

اگر چه بیان این گزاره که این دو سیگنال عاملی اصلی وضعیت کنونی بازار سهام هستند به شدت نادرست است، اما رفتار هیجانی بورس بازان در موقعیت های خرید و فروش شرایط را آنچنان شکننده و ناپایدار کرده است که به محض دریافت هر گونه سیگنالی، بازار دچار تلاطم می شود.
شاید فارغ از وضعیت نقدینگی حاضر در بازار، چالش اصلی بر سر رفتارهای هیجانی بورس بازان است؛ به طوری که رشد 3 درصدی شاخص ها در روز شنبه به یکباره در روز یکشنبه به سیر نزولی شاخص ها بر می گردد.
برعکس شدن جریان ورودی به جریان خروجی پول حقیقی ها در کنار فعال شدن توان حقوقی ها برای شکل دادن به موقعیت های خرید، نشان می دهد رسیدن به نقطه بازگشت بسیار سخت و از این حیث چالشی خواهد بود.

پیش بینی بورس امروز 

تازه ترین نظرسنجی ها گویای این نکته است که معاملات امروز (دوشنبه 17 آبان ماه) در سمت عرضه، پُرتوان خواهد بود اما خریداران به دنبال جمع کردن صف های فروش هستند و تقاضا به دنبال این است که مانع از عقب روی شاخص شود. در صورت سیگنال های مثبت از کامودیتی و تغییرات مثبت نرخ ارز ممکن است شاهد تحرکات سمت تقاضا در نمادهای دلاری و کامودیتی محور باشیم.
با جلسات برگزار شده بورسی ها در مجلس و بانک مرکزی در همسویی با وزیر اقتصاد، برخی خوش بینانه معتقد هستند برآیند این جلسات می تواند سیاست ها را هماهنگ تر و نگاه بورس بازان به بازار را واقع بینانه تر کند و همین موضوع، می تواند از اثرات هیجانی رفتارها بکاهد. با این وصف باید منتظر دیگر جلسات مجلسی ها در روز سه شنبه هم درباره بازار سرمایه با حضور وزیر اقتصاد نیز بود.

بازار سهام بی رمق است

«ابراهیم سماوی» کارشناس بازار سرمایه، گفت: با توجه به روند مثبت بازار بورس طی روزهای اخیر، انتظار داشتیم که بازار این هفته روند متعادلی طی کند. با توجه به اینکه گروه خودرو و ساخت قطعات هم از منظر قیمتی به محدوده حمایتی رسیدند و هم صحبت از افزایش بیش از پیش نرخ‌های فروش این گروه‌ها هست، حجم نقدینگی بیشتر به سمت این گروه‌ها رفت.
وی افزود: در حال حاضر، چون حجم نقدینگی زیادی در بازار معامله نمی‌شود انتظار داریم روند بازار در صورت صعودی بودن ملایم باشد و حجم نقدینگی بین گروه‌های مختلف بچرخد. این به عوامل بنیادی و تکانه‌های قیمتی بستگی دارد.
سماوی با اشاره به عدم عرضه اوراق دولتی، گفت: این حمایت موقت است و به نظر من دولت، مسیر قبلی خود را پیش خواهد گرفت.
وی افزود: در حال حاضر، بازار کم‌جانی داریم و ارزش معاملات پایین است. حتی اگر سهم‌های ارزنده‌ای هم در بازار وجود داشته باشد مسیر رشد خیلی کندی طی خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied