شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی وضعیت بورس امروز 16 آبان | بورس صعودی می شود؟

شاخص کل بورس روز گذشته (شنبه 15 آبان ماه) با رشد روبرو شد و به نظر می رسد روند صعودی بازار سهام در جریان معاملات امروز (یکشنبه 16 آبان ماه) ادامه، خواهد داشت.

پیش بینی وضعیت بورس امروز 16 آبان | بورس صعودی می شود؟

به گزارش شما نیوزبورس در اولین روز کاری هفته جاری (شنبه 15 آبان ماه) مثبت شد و شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۴۲ هزار و ۲۲۱ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۶۳۷ واحدی رسید. شاخص هم وزن بورس، نیز، رشد ۱۱ هزار و ۹۱۲ واحدی داشت و در عدد ۳۸۶ هزار و ۲۵۴ واحد متوقف شد. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است.
بازار سهام در امروز (یکشنبه 16 آبان) تابع تحولات و رخدادهای همسو با بازارهای موازی و رقیب است؛ در شرایطی که روز گذشته (شنبه 15 آبان) شاخص ها با رشد بیش از 3 درصد، شرایط روبه بهبودی را به ثبت رساندند که خروج پول حقیقی ها از صندوق های با درآمد ثابت رکورد زد و ورود پول حقیقی ها به بازار سهام با شدت بیشتری دنبال شد.
البته خروج پول حقیقی ها از صندوق ها با توجه به سررسید آن ها تا حدی معمول بود و در صورت تداوم این وضعیت در روزهای آینده، می توان امیدوار بود که جریان بازار در حال تغییر مسیر است. اگر چه نقدینگی و ورودی پول به بازار سهام چالش روزهای گذشته، بازار بود اما یکی از عیب های الگوی رفتاری بورس بازان، هیجانی بودن استراتژی های معامله گران در موقعیت های خرید و فروش است.

سیگنال مثبت به بورس

همسو با شرایط کنونی بازار سهام، در مهمترین سیگنال های بورسی، براساس آمار اعلامی بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی دوباره در مسیر افزایشی بالای 20 درصد قرار گرفت.البته بعد از اعلام برنامه فروش اوراق بدهی دولت در روز سه شنبه و متعاقب آن، لغو برنامه این فروش توسط بانک مرکزی، سیگنال های مثبتی به بازار سهام ارسال شد که تا حدی از موج های منفی در بازار سهام کاست.
به دنبال مهمترین سیگنال های ارسالی، چالش معاملات بازار سهام در روز یکشنبه همزمان با تعطیلی کامودیتی ها، تغییر الگوی رفتاری بورس بازان در نیم ساعت پایانی معاملات روز شنبه بود. معامله گران در نیم ساعت پایانی به شدت شاهد کاهش ارزش صف های خرید و افزایش صف های فروش و به همان نسبت کاهش نسبت تعداد نمادهای خرید در برابر نمادهای فروش بودند. در امروز (یکشنبه) اگر چه خریداران در سمت تقاضا با توان بالایی به دنبال عبور شاخص از نیمه اول کانال 1.4 میلیون واحد هستند اما برای عبور از نقطه حمایتی 1.445 میلیون واحد، باید منتظر استمرار توان خریداران در سمت نمادهای تورمی ریالی بود.

ورود دوباره پول حقیقی به بازار سهام

تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد بیشتر فعالان و تحلیلگران از هفته قبل پیش بینی کرده بودند نشانه های ورودی پول حقیقی ها می تواند نمایان شود که البته تغییر الگوی رفتار حقیقی ها، بعد از جلسه وزیر اقتصاد با حقوقی های بورسی ناخواسته کم کم قوت گرفت. بعد از سفارش های خرید حقوقی ها از هفته گذشته، در روز شنبه این جریان غالب شد و حقیقی ها توانستند مسیر ورود پول را شدت بخشند که از همین ناحیه سمت تقاضا نیز توانست قوت بگیرد.
با پیشروی خریداران شاخص هم مسیر رو به جلو را دنبال می کند. با توجه به بالابودن ارزش معاملات خُرد در معاملات روز گذشته (شنبه 15 آبان) و جریان ورودی پول حقیقی ها، امروز (یکشنبه 16 آبان) هم توان سمت تقاضا مطلوب، ارزیابی می شود؛ هر چند که سیگنال های ارسالی می تواند بازار سهام را با چالش مواجه کند. در صورتی که تردید خریداران دوباره در مسیر هیجانی رفتار آنان قرار گیرد این وضعیت می تواند دوباره مسیر روبه جلوی شاخص را متوقف و یا حتی آن را برعکس کند.

پیش بینی بورس تا پایان سالجاری

«سجاد امیری» کارشناس بازار سرمایه به علت ایجاد روند نزولی معاملات بورس در هفته گذشته و همچنین عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: به طور قطع یکی از علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار، انتظار سرمایه‌گذاران از تصمیمات قطعی دولت جدید و اجرای هر چه زودتر آنها است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به تدریج در بازارهای موازی رکودی در حال شکل گیری است که سبب ایجاد مشکل برای چرخش پول در اقتصاد کشور می شود؛ بنابراین زمانی که نقدینگی وجود نداشته نباشد به مراتب شاخص بورس هم از توانایی لازم برای طی کردن این مسیر صعودی برخوردار نیست.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا می تواند ادامه یابد، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در زمانی که کشور وارد دوران رکود می شود، در انتظار رشد اقتصادی و نیز تولید ناخالص ملی خواهد ماند، افزود: در صورت ایجاد رشد تولید، معاملات بورس به سمت خروج از رکود پیش می رود که در کنار آن صورت های مالی و اخبار شرکت ها منجر به ایجاد روندی منطقی در معاملات بورس می شود.
امیری اظهار داشت: احتمال می رود در انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جدید شرکت ها فروش خوبی را از خود نشان دهند و تکانی اساسی در معاملات بازار ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied