شمانیوز
شما نیوز

معلمان

آخرین جزییات از طرح رتبه بندی معلمان | طرح رتبه بندی معلمان کامل اجرا نمی شود

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، گفت: دولت برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان، کمبود اعتبار دارد و در سالجاری، تنها بخشی از آن اجرا می شود و در سال آینده، شاهد اجرای کامل این لایحه خواهیم بود.

آخرین جزییات از طرح رتبه بندی معلمان | طرح رتبه بندی معلمان کامل اجرا نمی شود

به گزارش شما نیوزمعلمان جزو قشر زحمت کش جامعه هستند و نقش آن ها در ارتقای سطح فرهنگی جامعه غیر قابل انکار است. معلمان و فرهنگیان، نیازمند توجه بیشتر مسوولان دولتی هستند. از طرفی دیگر، حقوق معلمان نیازمند اصلاح است و معلمان به میزان حقوق دریافتی خود اعتراض دارند. معلمان معتقد هستند که حقوق آن ها نسبت به سایر مشاغل کم است و باید افزایش یابد.
«حسین محمد صالحی» عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درخصوص لایحه‌ی رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان، پس از اینکه هفته گذشته در صحن علنی مطرح شد؛ مجدداً با ایراد برخی از نمایندگان به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع داده شد. در این راستا کمیسیون تنها هفت روز دیگر فرصت دارد تا ایرادات این لایحه را رفع کرده و دوباره آن را به صحن علنی مجلس ارسال کند.

دلیل عدم اجرای طرح رتبه بندی معلمان

وی افزود: چالش اصلی لایحه رتبه‌بندی معلمان، عدم تأمین اعتبار لازم برای اجرا این قانون است؛ زیرا دولت تنها ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای این لایحه پیشنهاد داده و ممکن است با توجه به کمبود اعتبار، مجلس تصمیم بگیرد تنها بخشی از قانون در سه ماه پایانی سال اجرا شود تا در بودجه ۱۴۰۱ منابع آن اصلاح شده و به صورت کامل برای اجرا ابلاغ شود.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در پایان بیان کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان تا هفته آینده به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید، اما ممکن است به دلیل کمبود اعتبار تنها بخشی از آن اجرا شود و در سال آینده شاهد اجرای کامل این لایحه باشیم.

مشکل فرهنگیان رنگ واقعیت به خود می گیرد؟

پیشتر، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به کسری بودجه دولت درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: پیش‌بینی‌های مالی صورت گرفته درباره رتبه‌بندی معلمان حاکی از این است که برای اجرایی کردن این لایحه حدود ۶۰ هزار میلیارد اعتبار مالی نیاز است که البته پیش‌بینی دولت از اعتبارات مورد نیاز بیش از اینها است.و حتی در صورت تصویب احتمالی آن، اجرای این لایحه به احتمال زیاد به سال آینده موکول خواهد شد.
همچنین، چندی قبل، میرکاظمی در اولین گفتگوی تلویزیونی خود به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه همسان سازی حقوق معلمان خلاف قانون بود، گفت: در این زمینه تجدید نظر خواهیم کرد. ١٨٠٠ میلیارد کسری بودجه آوردیم تعهدی داریم که جلوی بی انضباطی را بگیریم و اگر شرایط را مدیریت نکنیم فشار اصلی بر قشر ضعیف از جمله معلمان خواهد آمد و بنا داریم از طریق روال قانونی این کار را انجام دهیم؛ در آموزش و پرورش با یک مجوزی که مغایر با قوانین بوده احکامی را صادر کردند که اصلاح احکام سه روز طول می کشد تا آن را منطبق با قانون کنند و برای اینکه این سه روز حقوق دچار مشکل نشود از طریق فایل ماه قبل حقوق را پرداخت کردیم ولی اگر قرار به تغییر باشد باید منبع برای آن دیده شود تا بتوانیم آن را انجام دهیم چون حدود اختلاف آن هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال است که مغایر با برنامه است و اگر قرار بر افزایش باشد باید در دولت تعیین تکلیف شود.
اما در این بین محمدصالحی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به کسری ۴۰ درصدی بودجه گفت: ما با تصویب مالیات‌های جدید مثل مالیات بر خانه‌های خالی امید داریم که کمی از کسری بودجه برطرف شود، همانطور که گفته شد، درآمدها در نیمسال دوم مشخص می‌شود و در آن زمان می‌توانیم بگوییم که تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد یا خیر.
حال، طرح رتبه بندی معلمان در مرحله جدیدی قرار گرفته است و باید دید دولت سیزدهم طلسم این طرح را در سال ۱۴۰۰ می شکند و تعیین تکلیف رییس جمهور برای حل همیشگی مشکل حقوق فرهنگیان رنگ واقعیت به خود می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied