شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی وضعیت بورس تا پایان سال 1400 | بورس سودده می شود؟

امروز (یکشنبه 23 آبان ماه) شاخص کل بورس مثبت شد و آیا روند معاملات بورس تا پایان سال 1400 سودده می شود؟

پیش بینی وضعیت بورس تا پایان سال 1400 | بورس سودده می شود؟

به گزارش شما نیوز: امروز (یکشنبه 23 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با رشد 3 هزار و 341 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 442 هزار و 586 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن بورس، نیز با رشد 1 هزار و 48 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 388 هزار و 999 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است و آیا در روزهای آینده، اعتماد به بورس بر می گردد؟!
بازار سرمایه دومین روز از آخرین هفته آبان ۱۴۰۰ را به گونه‌ای پایان رساند، که شاخص کل در پایان روز معاملاتی، تحت تاثیر حواشی جدید صنعت خودرو و از سرگیری افزایش قیمت خودرو، با رشد بیش از سه هزار واحدی همراه شد.
«امیرمحمد گلوانی» کارشناس بازار سرمایه، روند معاملات امروز (یکشنبه 23 آبان ماه) را بررسی کرد و چشم‌اندازی از بازار ارائه داد و گفت: بازار امروز، با توجه به اینکه احتمال افزایش قیمت خودرو در رسانه‌ها قوت گرفت، شاهد افزایش تقاضا در صنعت خودرویی‌ها بود. از طرفی دیگر افزایش قیمت دلار تا پایان نیمه اول بازار، توانست آثار خود را در کلیت بازار بگذرد، اما از ساعت ۱۱ به بعد که تعیین نرخ دلار در صرافی‌ها شروع می‌شود، انتظارات بسیاری محقق نشد.
در حالت کلی بازار امروز، حالت متعادلی داشت اما در ساعات پایانی، شاهد افزایش فشار فروش و عرضه بودیم. نهایتا با توجه به ارزش نه چندان بالای معاملات، به نظر می‌رسد بازار دلار ۲۹ یا ۳۰هزار تومانی را هنوز باور نکرده است.
می توان گفت انتظارات فعالان بازار از دلار بالای ۲۸هزار تومانی در بازار هنوز محقق نشده است. لذا انتظارات همچنان در بازار ناهمگراست. زیرا اگر انتظارات همگرا و پذیرش دلار بالای ۲۸هزار تومانی اتفاق می‌افتاد، شاهد رشد هرچه بیشتر بازار بودیم. به دنبال این اتفاق فاصله بین دلار نیما و دلار آزاد افزایش پیدا کرده و ما شاهد افزایش نرخ دلار نیما نیستیم و دولت تمام تلاشش را می‌کند تا نرخ دلار نیما افزایش پیدا نکند.
گلوانی افزود: هرچه فاصله نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد افزایش پیدا کند، به ضرر بازار سرمایه است. زیرا ما انتظار داریم این فاصله همگرا و دلار تک نرخی شود و ارز ۴۲۰۰تومانی نیز حذف شود.

وضعیت شرکت های بورسی چگونه است؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره بر وضعیت شرکت‌های بورسی صادرات محور، گفت: شرکت‌های بورسی، عموما شرکت‌های صادرات محوری هستند که اگر بخواهیم به لحاظ ارزشی آن‌ها را بررسی کنیم، بیش از ۵۰ درصد از ارزش بازار را شرکت‌های صادرات محور تشکیل می‌دهند که با نرخ دلار نیمایی سروکار دارند.
تثبیت نرخ دلار نیما در شرایطی که افزایش نرخ دلار آزاد رخ می‌دهد، هزینه‌های تولید شرکت‌ها از قبل افزایش انتظارات تورمی و در نتیحه افزایش هزینه‌های دستمزدها و هزینه‌های جاری همراه شده اما محصول آنها با نرخ ثابت دلار نیمایی معامله می‌شود که برای بازار و شرکت‌ها وضعیت نامطلوبی ایجاد می‌کند.
گلوانی در پایان، بیان کرد: تا پایان سال، بسیار بعید است که شاخص کل از عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد پایین‌تر بیاید و همچنین بعید است که از کانال یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد فراتر رود. فکر می‌کنم تا سیگنال بعدی که در مقادیر کلان اقتصادی اتفاق بیفتد، بازار همچنان در روندی خنثی و نوسانی خواهد بود تا تصمیمات دولت در خصوص توافق یا عدم توافق، تعیین نرخ ارز، واکنش دولت جدید به کسری بودجه سال جاری و همچنین بودجه سال جدید مشخص شود.

پیش بینی بورس تا پایان سال 1400

«سجاد امیری» کارشناس بازار سرمایه به علت ایجاد روند نزولی معاملات بورس در هفته گذشته و همچنین عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: به طور قطع یکی از علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار، انتظار سرمایه‌گذاران از تصمیمات قطعی دولت جدید و اجرای هر چه زودتر آنها است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به تدریج در بازارهای موازی رکودی در حال شکل گیری است که سبب ایجاد مشکل برای چرخش پول در اقتصاد کشور می شود؛ بنابراین زمانی که نقدینگی وجود نداشته نباشد به مراتب شاخص بورس هم از توانایی لازم برای طی کردن این مسیر صعودی برخوردار نیست.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا می تواند ادامه یابد، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در زمانی که کشور وارد دوران رکود می شود، در انتظار رشد اقتصادی و نیز تولید ناخالص ملی خواهد ماند، افزود: در صورت ایجاد رشد تولید، معاملات بورس به سمت خروج از رکود پیش می رود که در کنار آن صورت های مالی و اخبار شرکت ها منجر به ایجاد روندی منطقی در معاملات بورس می شود.
امیری اظهار داشت: احتمال می رود در انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جدید شرکت ها فروش خوبی را از خود نشان دهند و تکانی اساسی در معاملات بازار ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied