شمانیوز
شما نیوز

اخبار حوادث

آخرین جزئیات از خسارات زلزله در بندر عباس | آمار خسارات زلزله

بر اثر زلزله عصر امروز، در بندر عباس بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد منازل تخریب شد.

آخرین جزئیات از خسارات زلزله در بندر عباس | آمار خسارات زلزله

به گزارش شمانیوز: زلزله ای به بزرگی۶.۴ ریشتری در عمق ۱۸ کیومتری زمین لافت در استان هرمزگان را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران کانون این زلزله را حوالی جزیره هرمز و حوالی لافت اعلام کرد. زلزله ساعت ۱۵:۳۶ دقیقه و در عمق ۱۸ کیلومتری زمین رخ داد. بر اثر زلزله عصر امروز در بندر عباس بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد منازل تخریب شد.

بخشدار فین بندرعباس گفت: برخی منازل در این بخش بر اثر زمین لرزه عصر امروز بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده اند و خانواده های بسیاری از این آسیب ها متاثر شده اند.

غلامرضا رفیعی یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هنوز برای اعلام آماری منازل آسیب دیده زود است اما می توان گفت ۲ خانه در شهر فین به صورت ۱۰۰ درصدی تخریب شده اند.

وی ادامه داد: هم  اکنون نیز از روستای ذرتو گزارش می رسد که منازل این روستا آسیب بسیاری دیده اند و باید منتظر دریافت اطلاعات بیشتر از گروه های ارزیاب ماند.

وی اضافه کرد: منازل در شهر فین با جمعیت سه هزار و ۴۰۰ نفر، روستای رضوان با پنج هزار و ۸۰۰ نفر، سرزه با ۸۰۰ نفر، مزرا با حدود ۶۰ نفر، گهره و چلو و دوین ۶۰۰ نفر بیشترین آسیب را در زمین لرزه دیده اند.

بخشدار فین اشاره کرد: این بخش با ۱۳۰ روستا دارای افزون بر ۱۸ هزار نفر جمعیت است.

زمین لرزه های پی در پی در بخش فین استان هرمزگان منجر به حضور مردم در خیابان ها و بوستان ها در نقاط مختلف استان هرمزگان و استان های همجوار شده است.

قدرت این زمین لرزه ها به حدی بوده که در استان های همجوار احساس شده است و مردم از ترس به خیابان ریخته اند.

این زمین لرزه تا کنون به بخشی از دیوارهای منازل برخی از بخش های استان هرمزگان خسارت وارد کرده است.

همچنین این زمین لرزه ها منجر به قطعی برق در شهر بندرعباس شده که بنا بر اعلام کارشناس شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان، تلاش برای وصل شدن برق این شهر ادامه دارد.

بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله ۶.۴ ریشتری امروز (یکشنبه) در فین هرمزگان ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه و در عمق ۱۵کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه نیز زلزله دیگری با قدرت ۶.۳ ریشتر این منطقه را لرزاند و پس از آن دو زلزله ۴ ریشتری در قلعه قاضی هرمزگان به وقوع پیوست که اولی در ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه و دومی در ساعت ۱۶ و ۲۲ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت شده است.

مردم فین هرمزگان پس از وقوع دو زلزله با قدرت بالای ۶ ریشتر شاهد پس لرزه ۳.۹ ریشتری در ساعت ۱۶و ۴۳ دقیقه نیز بودند که موجب افزایش اضطراب شهروندان این منطقه  از هرمزگان شده است.

زمین لرزه فارغان ۳.۴ ریشتر به ثبت رسیده است و قلعه قاضی نیز اخرین بار با زلزله ۴.۵ ریشتر و فین هم با قدرتی ۳.۵ ریشتری به لرزه در آمده است.

ساعت ۱۷ و ۵۴ دقیقه و هفت ثانیه نیز گزارش شد که زلزله ای با قدرت ۴ ریشتر جزیره قشم را به لرزه در آورده است.

دکتر علی بیت الهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زلزله امروز شمال بندر عباس، گفت: در ۴۷ کیلومتری شمال بندر عباس زلزله‌ای به بزرگای 6.4 رخ داده است که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کردم این زمینلرزه در کرمان نیز احساس شده است.

وی زمان این رخداد لرزه‌ای را در ساعت ۱۵ و ۲۸ دقیقه و ۴۸ ثانیه امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه  عنوان کرد و یادآور شد: هنوز اطلاعاتی از میزان خسارات این زلزله به دست ما نرسیده است، ولی اگر این زلزله در نزدیکی مراکز جمعیتی رخ داده باشد، با توجه به بافت مسکونی این مناطق که سازه‌های خشت و گلی و بنایی هستند، قطعا مخرب است.

بیت اللهی، به گسل‌های این منطقه اشاره کرد و افزود: در رابطه با گسل‌های مسبب این زلزله، احتمال داده می شود که منتهی الیه گسل‌های زاگرس است که در بالای تنگه هرمز واقع شده است، ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بندرعباس یک منطقه لرزه خیز است، گفت: به ویژه در شمال بندر عباس در جایی که جهت ساز و کار تکتونیکی تغییر می کند، بسیار لرزه خیز است. در این منطقه یک گره تکنونیکی واقع شده و زمینلرزه‌های زیادی در این منطقه ایجاد شده و از آن به عنوان یک زون لرزه ای یاد می شود.

منبع: ایسنا

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied