شمانیوز
شما نیوز

بورس

وضعیت بورس امروز 25 آبان | بورس ریخت

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) با ریزش بیش از 7 هزار واحدی روبرو شد.

وضعیت بورس امروز 25 آبان | بورس ریخت

به گزارش خبرنگار شما نیوز: روز گذشته (دوشنبه 24 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با ریزش 26 هزار و 173 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 416 هزار و 342 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن بورس، نیز با ریزش 4 هزار و 113 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 348 هزار و 866 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است و آیا در روزهای آینده، اعتماد به بورس بر می گردد؟!
امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با ریزش 7 هزار و 716 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 408 هزار و 582 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن، نیز با ریزش 929 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 383 هزار و 946 واحدی قرار گرفت.
گفتنی است، نمادهای فارس، شپدیس، شستا، فولاد، پاکشو، فملی و پترول بیشترین تاثیر در افت شاخص امروز بازار سرمایه داشتند. همچنین،  بورس، شستا، کالا، انرژی 3، برکت، فسبزوار، وبملت پُر تراکنش ترین نمادهای امروز بازار سهام بودند.
لازم به ذکر است، ارزش معاملات امروز بازار سهام 40 هزار و 434 میلیارد تومان بود و ارزش کل بازار به 56 هزار و 289 میلیارد و 141 میلیون تومان رسید.
گفتنی است، در پایان معاملات امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) شاخص کل فرابورس با افت 34 واحدی به عدد 20 هزار و 252 واحدی رسید و نمادهای زاگرس، بپاس، هرمز، سمگا، وهور، مارون و کوثر بیشترین تاثیر در افت شاخص فرابورس داشتند. همچنین، فرابورس، وهامون، توسن، فجهان، مدیریت، گدنا و کرمان پُر تراکنش ترین نمادهای امروز بازار فرابورس بودند.

زنگ خطر بیخ گوش سهام مهم بورس

«ابراهیم سماوی» کارشناس بازار سرمایه، گفت: زمستان هر سال با توجه به برودت هوا و سرما گروه‌های سیمان، پتروشیمی و فلزات با تهدید کاهش مقدار تولید مواجه‌ هستند.
وی ادامه داد: امسال این اتفاق برای سیمانی‌ها زودتر از موعد اتفاق افتاده است. قطع گاز در زمستان برای شرکت‌های سیمانی به معنی عدم استفاده از ظرفیت‌های تولید و کاهش آن، کاهش سود و در نهایت به صدا درآمدن زنگ خطر برای سهامداران سیمانی است.
سماوی عنوان کرد: علاوه بر سیمانی‌ها، قطع گاز نمادهای پتروشیمی که از گاز معمولی و ترش استفاده می‌کنند را نیز به خطر می‌اندازد.
این کارشناس اظهار کرد: به سهامداران توصیه می‌کنم همواره به سراغ آن دسته از شرکت‌های سیمانی بروند که میزان تولید خوبی داشته و در فصول مختلف سال با مشکل تامین انرژی مواجه نیستند.

دلیل بی اعتمادی سهامداران به بورس 

«محمد خبری زاد» کارشناس بازار سرمایه، گفت: شوکی که اواخر هفته گذشته با انتشار خبر لغو آزادسازی قیمت خودرو به بازار وارد شد نااطمینانی ایجاد کرد. مردم نسبت به سیاست‌گذاری‌های دولت و بازار سرمایه بی‌اعتماد شدند.
وی ادامه داد: احساس می‌کنم اخباری که دیروز در خصوص قیمت‌گذاری خودرو منتشر شد برای آرام کردن جو بازار است. اما سرمایه‌گذاران مجددا به این راحتی اعتماد نمی‌کنند.
خبری‌زاد گفت: همچنان شاهد درجا زدن نرخ دلار نیما هستیم. نرخ دلار در بازار آزاد به ۲۹ هزار تومان رسیده، اما نرخ دلار نیما همچنان ۲۳ هزار تومان است. این اختلاف از جیب سهامداران شرکت‌های صادرات‌ محور به جیب واردات‌چی‌ها می‌رود. در این میان هیچ سودی به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.
وی به عرضه اوراق دولتی اشاره و تصریح کرد: این هفته اطلاعیه عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی منتشر شد. خریداران معمولا بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.
خبری‌زاد افزود: این صندوق‌ها اگر اجباری به خرید اوراق نداشته باشند، بخشی از دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. انتشار اوراق باعث تزلزل در بازار شده و بخش زیادی از نقدینگی موجود را می‌بلعد. دولت می‌تواند به جای عرضه اوراق سهامی که به آن نیاز ندارد را در بازار عرضه کند.
این کارشناس بازار سهام خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت‌ها در سطوح ارزندگی بسیار خوبی هستند. دولت با روشی عاقلانه‌تر و کمتر پوپولیستی می‌تواند بازار سرمایه را سر و سامان دهد و در کنار آن خودش هم سود ببرد.
وی نسبت به فرار سرمایه از بورس هشدار داد و گفت: سرمایه که بترسد فرار می‌کند و به سمت بازار‌های دیگر می‌رود. مردم در ادامه چنین روند نا اطمینانی سرمایه خود را به دارایی فیزیکی امن تبدیل می‌کنند.
گزارش: اختصاصی شما نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied