شمانیوز
شما نیوز

اخبار حوادث

واژگونی وحشتناک اتوبوس با تمام سرنشینان در اصفهان | جزئیات تکان دهنده

واژگونی اتوبوس در ابتدای حوزه استحفاظی اصفهان از سمت استان فارس ۹ مصدوم بر جای گذاشت.

واژگونی وحشتناک اتوبوس با تمام سرنشینان در اصفهان | جزئیات تکان دهنده

به گزارش شمانیوزواژگونی وحشتناک اتوبوس در روستای امین آباد شهرضا اتفاق افتاد. واژگونی وحشتناک اتوبوس در اصفهان 9 نفر  مصدوم شدند. واژگونی وحشتناک اتوبوس به علت بی توجهی به جلو و خواب آلودگی راننده بود. هر 9 نفرمصدوم شده ناشی از واژگونی وحشتناک اتوبوس به بیمارستان منتقل شدند اما حال یکی از آن‌ها وخیم است.

واژگونی اتوبوس در ابتدای حوزه استحفاظی اصفهان از سمت استان فارس ۹ مصدوم بر جای گذاشت. به رئیس پلیس راه استان اصفهان گفت: این اتوبوس صبح امروز از بندرعباس به سمت شهرکرد در حال حرکت بود که در محدوده روستای امین آباد شهرضا واژگون شد. مصدومان به بیمارستان شهرضا منتقل شدند و حال یکی از آن‌ها وخیم است.

واژگونی اتوبوس در محور شیراز_اصفهان ۹ مصدوم به جای گذاشت

غفور راستین با اعلام این خبر، اظهار کرد: ساعت ۴ صبح امروز (یکشنبه_۲۳ آبان ماه) واژگونی اتوبوس د رمحور شیراز -اصفهان، ۳ کیلومتری امین آباد شهرضا به اورژانس اصفهان اطلاع داده شد.

وی از مصدومیت ۹ مرد در این حادثه خبر داد و گفت:  یکی از مصدومان بدحال است اما سایر مصدومان وضعیت پایداری دارند.

راستین به اعزام ۴ آمبولانس اورژانس ۱۱۵ و۲ کد هلال به همراه تیم نجات به محل حادثه اشاره و خاطرنشان کرد: مصدومان این حادثه به بیمارستان امیرالمومنین(ع) شهرضا منتقل شدند.

واژگونی وحشتناک اتوبوس

اصلی‌ترین عوامل تصادف اتوبوس ها

بر اساس آمار و بررسی میزان عوامل تأثیرگذار در تصادف‌های ایران در سال ۹۳، ۵۲٪ انسان، ۳۰٪ مشکلات جاده‌ای و ۱۳٪ نقص فنی خودروها در تصادفات رانندگی نقش داشتند. بر اساس گزارش اداره راهور پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۹۳ نزدیک به ۱۵۶ هزار تصادف در جاده‌های کشور ثبت شده که ۵۴ هزار مورد تصادف که نزدیک به یک سوم کل تصادفات را تشکیل می‌دهد مربوط به عوامل ناشی از مشکلات مربوط به جاده‌ها و حدود ۸۱ هزار تصادف که نزدیک به نیمی از کل تصادفات جاده‌ای سال ۹۳ را شامل می‌شود ناشی از اشتباهات انسانی بود. 

 از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به عوامل انسانی از جمله مصرف مواد مخدر و روانگردان، سرعت زیاد، بی‌احتیاطی رانندگان و بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی (فرهنگ رانندگی) و عوامل فنی و محیطی از جمله خودروهای فرسوده، پایین بودن سطح ایمنی خودروها، کاستی‌ها در کنترل کیفی خودروهای موجود و کیفیت پایین وغیر استاندارد بودن جاده‌ها اشاره کرد.

می‌توان به چند علت اصلی تصادفات در ایران اشاره داشت:

علل انسانی: مصرف مخدرات، سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز، و…

بر اساس گزارش اداره راهور پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۹۳ حدود ۸۱ هزار تصادف که نزدیک به نیمی از کل تصادفات جاده‌ای سال ۹۳ را شامل می‌شود ناشی از اشتباهات انسانی بود.

کمبود فوریت‌های اضطراری: در ایران می‌توان گفت که آتش‌نشانان همیشه پس از سوختن انسان‌ها به محل حادثه رجوع می‌کنند. همچنین در میان اکثر جاده‌های ایران، آتش‌نشانی و اورژانسی وجود ندارد بلکه مراکز چنین فوریت‌هایی در شهرها هستند. همچنین می‌توان گفت که تقریباً تمامی مناطق ایران از آتش‌نشانی هوایی و اورژانس هوایی که می‌توانند بسیار سریع‌تر رجوع کنند، محروم هستند.

بی‌کیفیتی خودروها: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته، مقرر شده بود تا برای ارتقا و جوان‌سازی ناوگان صنعت حمل‌ونقل سنگین جاده‌ای و صرفه‌جویی سوخت با حمایت از صاحبان ناوگان سنگین، به خروج خودروهای فرسوده و جایگزینی با خودروهای با تکنولوژی بالاتر و نو اقدام شود.

براساس نوسازی ناوگان سنگین و نیمه‌سنگین که از اسفند ۱۳۹۶ به تصویب شورای اقتصاد رسید، قرار بود ۲۸ هزار دستگاه اتوبوس جایگزین شود، با این حال بسیاری از اتوبوس‌ها فرسوده همچنان در جاده‌ها در حال تردد هستند. همچنین در مواردی برخلاف قانون اتوبوس‌های مسافربری بعد از تصادف مجدداً به جاده‌های کشور بازمی‌گردند.

استاندارد نبودن جاده‌ها: برخی از جاده‌های بین‌راهی ایران چنان کسل‌کننده و مخروب هستند. همچنین جاده‌های پیچ‌درپیچ و شیب‌دار ایران موجب تصادف می‌شود. همچنین اکثر جاده‌های ایرانی دوبانده هستند و کوچکترین انحراف موجب برخورد خواهند شد.

ضعف قانون: براساس در صورتیکه راننده اتوبوس بر اثر مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی موجب تصادف و فوت یا جرح مسافرین شود، علاوه بر جریمه نقدی فقط تا شش ماه از رانندگی محروم خواهد بود و کلیه خسارات و دیه‌ها توسط بیمه پرداخت می‌شود. در صورتیکه در بسیاری کشورها قوانین بسیار سنگین تری در انتظار متخلفان است.

فهرست برخی از پرتلفات‌ترین تصادفات اتوبوس‌ها طی سال‌های اخیر

تصادف اتوبوس سربازان در جاده دهشیر به آباده.

تصادف اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان

تصادف اتوبوس تهران به شیراز (۸ بهمن ۱۳۹۸)

تصادف اتوبوس دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد (۴ دی ۱۳۹۷)

تصادف اتوبوس مسافربری سنندج-تهران (۲۰ تیر ۹۷)

تصادف اتوبوس ولوو در جاده اصفهان یزد (5 اسفند 1396)

واژگون شدن اتوبوس زائرین اربعین (۱۸ آبان ۱۳۹۵)

گرد آوری از مهر و ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied