شمانیوز
شما نیوز

واکسن کرونا

علت فرار از واکسن کرونا چیست | عوارض ترس از واکسن کرونا

نتایج یک افکارسنجی آنلاین نشان می دهد: «ترس از عوارض واکسن» مهمترین عامل عدم تزریق واکسن یا واکسن گریزی برخی از افراد جامعه است.

علت فرار از واکسن کرونا چیست | عوارض ترس از واکسن کرونا

به گزارش شمانیوز: تمام واکسن‌های تأیید شده سازمان جهانی بهداشت نشان داده‌اند که در برابر بیماری شدید ناشی از کرونا بسیار اثرگذار هستند. بهترین واکسن کرونا برای شما واکسنی است که سریع‌تر به دست شما برسد. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که انتظار می‌رود واکسن‌کرونا تأیید شده های کنونی حداقل تا حدی حفاظت را در برابر انواع جدید ویروس کرونا فراهم کنند. واکسن کرونا معمولا در نوع ساختاری ساخته می‌شود، واکسن کرونا ساخته شده از واکسن کشته شده ویروس که کمترین عارضه را دارد و ایمنی کمتری دارد، نوع دیگر واکسن کرونا بخشی از بدن ویروس زنده است که عوارض بیشتری دارد اما ایمنی سازی بالای نیز دارد.

واکسن کرونا

مهمترین عامل واکسن گریزی چیست؟

نتایج یک افکارسنجی آنلاین نشان می دهد: «ترس از عوارض واکسن» مهمترین  عامل عدم تزریق واکسن یا واکسن گریزی برخی از افراد جامعه است. همچنین کمتر از نیمی از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که موفق به دریافت واکسن کرونا نشده‌اند.

واکسیناسیون در برابر کووید ۱۹ می تواند جلوی میزان مرگ و میرها و بستری شدن ناشی از این بیماری را بگیرد و افراد واکسن گریز می توانند تهدیدی علیه شهروندان باشند. مدتی است که برخی از شهروندان دست به اعتراضاتی علیه واکسیناسیون کرونا می‌زنند. از این رو موضوع واکسن گریزی  سوژه ای شد تا دفتر پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا موضوع نظرسنجی آنلاین هفته خود را به این موضوع اختصاص دهد . پرسش های این نظرسنجی در روزهای   ۵ تا ۱۳  آبان ماه سال جاری روی سایت ایرنا قرار گرفت و بالغ بر ۲۸  هزار نفر در این  نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.

در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا اعلام کنند چه عاملی باعث عدم تزریق واکسن یا واکسن گریزی از سوی برخی افراد جامعه شده است ؟ ۵۷.۸ درصد پاسخگویان «ترس از عوارض واکسن » را عامل عدم تزریق واکسن یا واکسن گریزی اعلام کردند . « شایعات و اطلاعات نادرست درباره واکسن کرونا » با ۲۷.۲ درصد ، «انتظار برای نوع دیگر واکسن » با ۷.۷ درصد و « اعتقادی به تزریق واکسن ندارند» با ۷.۳ درصد از دیگر عواملی است که از سوی پاسخگویان انتخاب شده است .

 همچنین نتایج این بررسی نشان داد؛ ۴۱.۱ درصد پاسخگویان هنوز موفق به دریافت واکسن نشده‌اند. ۴۳.۲ درصد پاسخگویان  هر دو دز واکسن خود را دریافت کرده و ۱۵.۷ درصد تنها دز اول واکسن خود را زده اند.

  در این نظرسنجی چهار پرسش ؛ ۱- چه میزان به تزریق واکسن برای جلوگیری از کرونا موافقید ؟ ۲- به نظر شما چه عاملی باعث عدم تزریق واکسن یا واکسن گریزی از سوی برخی افراد جامعه شده است ؟ ۳- به نظر شما برای تشویق واکسن گریزها به تزریق واکسن چه باید کرد؟ ۴- آیا تاکنون موفق به دریافت واکسن کرونا شده اید؟  مطرح شد.

بر اساس نتایج به دست آمده ؛ ۴۶.۱ درصد پاسخگویان « اصلا» موافق تزریق واکسن کرونا نیستند. ۲۲.۳ درصد نیز میزان موافقت با تزریق واکسن را «کم » اعلام کردند.  ۲۵ درصد با تزریق واکسن کرونا «زیاد» موافق هستند و ۶.۶ درصد نیز « تاحدی» با تزریق واکسن اعلام موافقت کردند.

 از مخاطبان خواسته شد نظرشان  را در مورد این که برای تشویق واکسن گریزها به تزریق واکسن  چه باید کرد، اعلام کنند؛ ۴۶.۷ درصد « آزاد گذاشتن فعالیت واکسن گریزها » را راه حلی برای تشویق قشر واکسن گریز می دانند. ۲۵.۶ درصد پاسخگویان معتقدند « اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی از طریق کارشناسان رسانه ها » می تواند راه حلی در این راستا باشد. ۲۲ درصد پاسخگویان راه تشویق واکسن گریزها را « ممنوع کردن ارایه خدمات عمومی به افراد واکسن گریز » می دانند و ۵.۷ درصد نیز به « جریمه نقدی افراد واکسن گریز » اشاره داشتند.

واکسن کرونا

توهم توطئه‌ای به نام واکسن‌گریزی

 واکسن موجب بروز بیماری اوتیسم در کودک می‌شود»، «با واکسن زدن جیب شرکتهای سازنده واکسن را پر می‌کنید»، «واکسن توطئه غرب است و ژن‌های ما را تغییر می‌دهد»

اینها بخشی از اظهارات عجیب کسانی است که این روزها در سطح جامعه به عنوان «واکسن گریز» شناخته می‌شوند. واکسن گریزان که برخی از آنها «واکسن‌ستیز» هم هستند عمده تئوری‌های خود را بر این مبنا ارائه می‌دهند که واکسن زدن کاری بیهوده است، نتیجه‌ای ندارد و فقط باعث سود بیشتر شرکتهای سازنده واکسن می‌شود. البته هم در ایران تمرکز بیشتر واکسن‌گریزان بر روی مسائل مذهبی است و تئوری‌هایی مثل بیمار کردن جمعیت مسلمان و شیعه از راه تزریق واکسن‌هایی که از غرب وارد می‌شود، گفته می‌شود.

 مشخص نیست واکسن‌گریزان چرا از بین همه مظاهر پزشکی مدرن دست روی واکسن گذاشته‌اند اما این دسته به شدت در حال تبلیغ این تفکر هستند که برای در امان ماندن فرزندانمان از آسیبهای واکسن، واکسیناسیون همگانی باید متوقف بشود. این تفکر در غرب تقریبا از دهه هفتاد میلادی با ظهور جنبش‌های هیپی و ضدفرهنگ که تفکر اصلی‌شان علم‌ستیزی بود شروع شد.

در ایران هم از ابتدا یعنی در سال 1208 که واکسن آبله به کشور وارد شد و تزریق همگانی آن به تصویب مجلس شورای ملی رسید بسیاری به این دلیل که واکسن از طرف فرنگی‌ها وارد کشور شده بود، آن را توطئه غرب برای ضربه زدن به ایرانی‌ها و از بین بردن نسل می‌دانستند.

اما در دهه‌های اخیر یک پزشک مشهور در حوزه طب اسلامی موضوع واکسن گریزی را یک بار دیگر مطرح و مردم را تشویق کرد تا برخلاف قوانین بهداشت و درمان کشور به کودکان خود واکسن نزنند و حتی در دوران بارداری هم از داروهای شیمیایی رایج برای رشد و تقویت جنین استفاده نکنند.

اما نکته جالب ماجرا اینجاست که تا به حال هیچکدام از این افراد نتوانسته‌اند دلیل محکم و قانع‌کننده‌ای برای ادعاهای خود بیاورند. در ایران اکثر مبلغان عدم تزریق واکسن به نوزادان و کودکان جملات خود را با گذاره تکراری «تحقیق کنید» شروع می‌کنند. این گذاره شاید اینطور نشان بدهد که این افراد قبلا تحقیقات مفصلی روی این ماجرا انجام داده‌اند اما واقعیت این است که ارجاعات محدود آنها به منابع غربی فقط یک سمت ماجرا را روایت می‌کند.

گرد آوری از فارس و بهداشت 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied