شمانیوز
شما نیوز

بلک فرایدی | جمعه سیاه

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چه روزی است؟

بلک فرایدی (جمعه سیاه) روزی مخصوص فرهنگ آمریکایی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر، تحت‌ تأثیر جهانی‌‌سازی و تجارت الکترونیک قرار گرفته است.

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چه روزی است؟

به گزار شمانیوز: بلک فرایدی یا جمعه سیاه هرساله به یک روز پس از تاریخ جشن شکرگزاری در ایالات متحده گفته می‌شود. جشن شکرگزاری یا روز شکرگزاری خود جشن و تعطیلاتی رسمی در ایالات متحده است که در آخرین پنجشنبه‌ی ماه نوامبر برگزار می‌شود؛ درنتیجه، تاریخ بلک فرایدی یا روز شکرگزاری هرسال با سال قبل تفاوت دارد. به‌عنوان مثال، تاریخ روز شکرگزاری در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، به‌ترتیب ۲۹، ۲۷، ۲۶ و ۲۵ نوامبر است. تاریخ بلک فرایدی ۲۰۲۱ در ایران، جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ خواهد بود.

اولین روز پس از جشن شکرگزاری، در فرهنگ آمریکایی به‌عنوان روز شروع فصل خرید کریسمس شناخته می‌شود. این فرهنگ از سال ۱۹۵۲ شروع شد؛ اما استفاده از نام بلک فرایدی برای روز مذکور از دهه‌های اخیر به‌شهرت رسید. در روز جمعه سیاه، بسیاری از فروشگاه‌ها در سرتاسر ایالات متحده محصولات و کالاهای خود را با تخفیف‌های بسیار زیاد می‌فروشند و زودتر از روزهای عادی فروشگاه را باز می‌کنند و حتی برخی اوقات، فروشگاه‌ها از ساعت‌های پایانی روز شکرگزاری آماده‌ی خدمت‌رسانی به مشتریان هستند. همین فرایندها و تمایل شدید مردم به خرید در بلک فرایدی باعث شد برخی از ایالت‌های آمریکا همچون کالیفرنیا، روز پس از شکرگزاری را هم به فهرست تعطیلات رسمی خود اضافه کنند.

تاریخچه‌ی بلک فرایدی

سابقه‌ی جمعه سیاه یا به تعریفی بزرگ‌ترین روز حراج در دنیا، به قرن بیستم بازمی‌گردد؛ ولی اصطلاح Black Friday به قرن نوزدهم می‌رسد. کلمه‌ی «سیاه» در اغلب فرهنگ‌ها برای شرح مصیبت و بلا استفاده می‌شود. در فرهنگ آمریکایی نیز، این اصطلاح برای روزهایی استفاده می‌شود که مصیبت‌های عمومی رخ داده بودند. اولین ‌بار در سال ۱۸۶۹، اصطلاح جمعه سیاه برای روزی به‌کار رفت که بازار طلا در ایالات متحده به‌‌دلیل سوءاستفاده‌ی چند معامله‌گر، با نگرانی و ترس شدید سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد.

اولین‌باری که اصطلاح بلک فرایدی برای روز پس از جشن شکرگزاری به‌کار رفت، در مقاله‌ای در سال ۱۹۵۱ و ژورنال Factpry Management and Maintenance بود. همین ژورنال مجددا اصطلاح را در نوامبر ۱۹۵۲ به‌کار برد و این‌بار هم اصطلاح جمعه سیاه ربطی به خرید و حراج نداشت. درواقع، تعداد زیادی از کارگران در آن سال‌ها، به بهانه‌ی بیماری از رفتن به کارخانه پس از یک روز تعطیل رسمی امتناع می‌کردند. آن‌ها با این کار، تعطیلی چهارروزه برای خود مهیا می‌کردند. در همان دوران، اصطلاح جمعه سیاه را پلیس فیلادلفیا و راچستر هم استفاده کرد. ترافیکی که با شروع فصل خرید کریسمس در خیابان‌ها ایجاد می‌شد، حکم مصیبت را برای نیروی پلیس داشت که به استفاده از اصطلاح جمعه سیاه و شنبه سیاه منجر شد. پس از مدتی که مدیریت ترافیک آسان‌تر شد، کارشناسان روابط‌عمومی اصطلاح‌هایی همچون Big Friday و Big Saturday را برای روزها پیشنهاد کردند که البته با استقبال چندانی مواجه نشد.

اصطلاح بلک فرایدی اولین‌بار در قرن نوزدهم در ایالات متحده آمریکا استفاده شد

 

تاریخ دقیق روز جمعه سیاه ( بلک فرایدی)در تقویم سال ۱۴۰۰

تاریخ روز جمعه سیاه سال ۱۴۰۰ در تقویم شمسی برابر است با:

جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰(۱۴۰۰/۰۹/۰۵)

تاریخ روز جمعه سیاه سال ۱۴۰۰ در تقویم میلادی برابر است با:

(۲۰۲۱/۱۱/۲۶) | Friday 26 November 2021

تاریخ روز جمعه سیاه سال ۱۴۰۰ در تقویم قمری برابر است با:

الجمعه، ۲۰ ربیع الثانی ۱۴۴۳ (۱۴۴۳/۰۴/۲۰)

ساعت شروع بلک فرایدی

در خیلی از کشورها بخاطر استقبال خوب مردم برخی فروشگاه ها از شب پنجشنبه حراج خودشان را شروع و تا شب جمعه ادامه خواهد داشت

روز جمعه سیاه یا بلک فرایدی در ایران

در ایران نیز چند سالی است که خیلی از فروشگاه های آنلاین و حضوری روی بیشتر محصولاتشان تخفیف های ۵۰% میذارند که با این کار رقابت فروشگاه‌ها باعث واقعی بودن بیشتر تخفیف‌ها شده ‌است و حتی برخی چند روز و یا هفته زودتر با تبلیغات و فرستادن ایمیل به مشتریانشان از برای حراج های جمعه سیاه خودشان تبلیغ می کنند

روز بلک فرایدی در دیگر کشورها

اصلی ترین کشور بلک فرایدی در آمریکا است، همچنین کشورهای دیگری مثل بریتانیا، روسیه، فرانسه، کانادا، هلند، چین و کشورهای مسلمان نیز در این روز خیلی از فروشگاه ها محصولات خودشان را با تخفیفات خوب به فروش می رسانند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied