به گزارش شمانیوز: اگرچه نوشابههای رژیمی فاقد قند هستند و خطر پوسیدگی ناشی از شکر را کاهش میدهند، اما این نوشیدنیها حاوی اسیدهایی مانند اسید فسفریک و اسید سیتریک هستند. این ترکیبات اسیدی میتوانند به مرور زمان باعث فرسایش مینای دندان شوند و مقاومت دندانها را در برابر عوامل آسیبزا کاهش دهند.
متخصصان معتقدند قرار گرفتن مداوم دندانها در معرض نوشیدنیهای اسیدی، احتمال حساسیت دندانی، تغییر رنگ دندان و حتی افزایش خطر پوسیدگی را در بلندمدت افزایش میدهد.
تفاوت نوشابه معمولی و نوشابه رژیمی برای دندان
نوشابههای معمولی به دلیل داشتن مقادیر بالای قند، علاوه بر فرسایش اسیدی، زمینه رشد باکتریهای مولد پوسیدگی را نیز فراهم میکنند. در مقابل، نوشابه رژیمی فاقد قند است اما همچنان خاصیت اسیدی بالایی دارد. به همین دلیل، هر دو نوع نوشابه میتوانند برای سلامت دندان مضر باشند؛ هرچند مکانیسم آسیب آنها متفاوت است.
چگونه آسیب نوشابه رژیمی به دندان را کاهش دهیم؟
کارشناسان برای کاهش اثرات منفی نوشابههای رژیمی بر دندانها چند توصیه مهم ارائه میکنند:
- مصرف نوشابه را به حداقل برسانید.
- از نی برای نوشیدن استفاده کنید تا تماس نوشیدنی با دندانها کمتر شود.
- پس از مصرف نوشابه، دهان خود را با آب بشویید.
- بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه مسواک نزنید و حداقل 30 دقیقه صبر کنید.
- معاینات دورهای دندانپزشکی را جدی بگیرید.
نوشابه رژیمی؛ بدون قند اما نه بدون خطر
متخصصان تأکید میکنند که «بدون قند» بودن یک نوشیدنی به معنای بیضرر بودن آن برای دندانها نیست. نوشابههای رژیمی اگرچه کالری و قند کمتری دارند، اما به دلیل اسیدی بودن میتوانند سلامت مینای دندان را تهدید کنند. بنابراین مصرف متعادل و رعایت نکات بهداشتی بهترین راه برای کاهش آسیبهای احتمالی این نوشیدنیها است
.gif)


0 دیدگاه