شمانیوز
شما نیوز

آخرین اخبار از شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری دادگاه بابک زنجانی در 11 مهر امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به حادثه به قتل رسیدن یک پزشک در اردبیل گفت: این مسئله‌ای بود که باعث تاسف همه شد که یک پزشک متخصص با ضربات چاقو به قتل رسید، اما قبل از اینکه این موضوع مورد بررسی قرار گیرد برخی از افراد اظهارنظرهایی کردند که مشخص شد این موضوع ربطی به بیمار و پزشک نداشت و تنها یک مسئله شخصی بود، در حالیکه اینگونه اظهارنظرها به شدت به ضرر جامعه پزشکی و همینطور به ضرر مقتول تمام شد.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین با اشاره به حادثه ممسنی افزود: در مورد موضوع ممسنی هم پزشکی که در نظام پزشکی مسئولیتی دارد در مصاحبه با رادیو ایران مطالبی را گفت که ابتدا خود بنده گفتم اشتباه شده و نوار این مصاحبه تهیه شد که مطلب آن به شرح زیر است: "خبرنگار: سلام به پیک نیم‌روزی خوش آمدید، نظر شما در مورد این اتفاق چه بوده و اصل ماجرا چیست؟ پاسخ پزشک: در آنجا اتفاقی افتاد، در واقع یک خانم دکتری مشغول ویزیت مریضش بوده و معلوم شد که قاضی است، آنجا ایستاده بود و به وی امر می‌کند که بیا مریض مرا ببین، او هم می‌گوید مشغول هستم که متاسفانه مورد غضب قرار می‌گیرد و ماموری که همراه ایشان بود به خانم حمله می‌کنند و شلاق می‌زنند."

اژه‌ای در این مورد ادامه داد: 6 مورد از این اظهارات خلاف واقع است و مطمئن هستم که این پزشک براساس اطلاعات غلطی که به وی رسیده، این حرفها را در مصاحبه با این رادیو زده است.

دادگاه بابک زنجانی یازدهم مهر برگزار می‌شود

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برگزاری دادگاه بابک زنجانی اظهار داشت: اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی برای تاریخ 11 مهر تعیین شده است که وکلای وی و همچنین وکلای شاکی پرونده را مطالعه کرده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به موضوع خالی بودن حساب‌های میلیاردر نفتی در بسیاری از کشورها گفت: در مورد اینکه وجوهی را که بابک زنجانی دریافت کرده و موارد آنرا صرف محموله‌های نفتی کرده و پول‌های آنرا برنگردانده است و همچنین چون متهم آن صداقت لازم را طبق نظر بازپرس پرونده نداشته است، هنوز مشخص نیست آن پول‌ها به کجا منتقل شده است.

وی در ادامه افزود: همچنین در رابطه با بررسی حساب‌های بابک زنجانی در خارج از کشور هیئت‌هایی تعیین و مشخص شد که در حساب‌های بابک زنجانی در خارج از کشور وجهی وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: دستگاههای امنیتی و وزارت اطلاعات مشغول ردیابی پول‌های بابک زنجانی در سایر کشورها هستند.

اژه‌ای با اشاره به نامه اخیر بابک زنجانی به نمایندگان مجلس هم گفت: زنجانی اخیرا نامه‌ای به نمایندگان نوشته و در آن مدعی شده که هیچگونه تقصیری در رابطه با فروش محموله‌های نفتی ندارد.

وی همچنین در رابطه با سایر متهمان پرونده میلیاردر نفتی گفت: در حال حاضر پیرامون این پرونده برای سه نفر کیفرخواست صادر شده است.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین با اشاره به پرونده حادثه شیراز در تعرض به علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اولین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده فردا 13 مرداد برگزار می‌شود.

اژه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش درباره عفو محکومان جرائم ضدامنیتی افزود: 20 نفر از محکومین جرایم ضد امنیتی در روز عید سعید فطر مشمول عفو قرار گرفته‌اند که 16 نفر از آنها آزاد شده و مجازات 4 نفر نیز تقلیل پیدا کرد.

بازداشت 3 نفر در ارتباط با آتش‌سوزی هتل هرمز بندرعباس

وی همچنین با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در بندرعباس گفت: طی رزهای اخیر دو آتش‌سوزی در مجتمع ستاره جنوب در تاریخ 8 مرداد و دیگری در هتل هرمز در تاریخ 9 مرداد اتفاق افتاد که براساس تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که آتش‌سوزی مجتمع ستاره جنوب عمدی نبوده، اما آتش‌سوزی در هتل هرمز عمدی بوده که دو نفر از عاملان این حادثه روز اول بازداشت و یک نفر هم که متواری شده بود، شناسایی و دستگیر شد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به پرونده سیگار مارلبرو گفت: این پرونده منجر به صدور کیفرخواست شده که برای 7 نفر قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارائه شده است.

اژه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برگزاری جلسات مسئولان عالی قوه قضائیه اظهار کرد: جلسه مسئولان عالی قضایی چهارشنبه‌ها برگزار می‌شد که به روز دوشنبه تغییر یافت، البته روزهای برگزاری این جلسه تغییر خواهد کرد که به احتمال زیاد این جلسه روز یکشنبه و به احتمال کمتر روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری به شعبه بازرسی رفته و در مرحله دادسراست

سخنگوی دستگاه قضا در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر موضوع شکایت محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و جزئیات موارد اتهامی این پرونده گفت: در حال حاضر شکایت مذکور ثبت شده و به شعبه بازرسی رفته و در مراحل دادسرا قرار دارد.

اژه ای گفت: در شرایط فعلی، بنده برای بازگو کردن جزئیات موارد اتهامی این پرونده معذوریت دارم، چرا که ممکن است موارد اتهامی طی رسیدگی تغییر کند.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر علت روند کُند بررسی پرونده احمدی‌نژاد در محاکم قضایی گفت: هر موضوعی بستگی به ماهیت آن دارد و گاهی اوقات یک موضوع و پرونده زمان بیشتر و یا کمتری را طلب می‌کند، اما در عین حال من هم این موضوع را نفی نمی‌کنم که باید موضوع زمان در این پرونده لحاظ شود و هرچه سریعتر این پرونده بررسی شود.

مهدی هاشمی مطلقا قرار نیست در پرونده کرسنت به قوه قضائیه کمک کند

وی همچنین با اشاره به مراحل اجرای حکم مهدی هاشمی پس از 45 روز از نهایی شدن آن تاکید کرد: این پرونده در حال حاضر حکمش قطعی شده و از مرحله تجدیدنظر به دادگاه بدوی و پس از آن به اجرای احکام رفته تا اجرا شود.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با طرح برخی حواشی درباره کمک مهدی هاشمی به دستگاه قضایی در رابطه با پرونده کرسنت گفت: مهدی هاشمی مطلقا قرار نیست در پرونده کرسنت به قوه قضائیه کمک کند و این موضوعات قطعا موضوعات حاشیه‌ای است.

اژه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه در برخورد با برخی سایت‌های بدون هویت چه اقداماتی انجام خواهد داد، گفت: اگر مواردی از اخاذی در محتوای سایت‌های بدون هویت و بدون مجوز دیده شود، قوه قضائیه به این موارد رسیدگی خواهد کرد.

وی در رابطه با علت عدم حضور وزیر کار و همچنین رئیس سازمان تامین اجتماعی در آخرین جلسه دادگاه سعید مرتضوی گفت: اینطور نیست که هرکسی را که متهم احضار کرد آن فرد به دادگاه دعوت شود و این موضوع بستگی به نظر ریاست دادگاه دارد، اما اگر حضور اشخاصی در پرونده، تعیین کننده و سرنوشت‌ساز باشد ضروری است دادگاه اقدام به دعوت برخی افراد کند که البته همه موارد و اقدامات بستگی به تشخیص قاضی دارد.

اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا وجود افرادی موسوم به بابک زنجانی‌های دوم و سوم مورد تائید قرار گرفته یا خیر، گفت: بنده خبری را در خصوص افرادی موسوم به بابک زنجانی دوم و سوم نشنیده‌ام، چرا که تابحال پرونده‌ای در این خصوص در محاکم قضایی تشکیل نشده است.

وی در ادامه گفت: ما اگر مسائلی رامطرح می‌کنیم باید پاسخگوی ادعایمان باشیم، چرا که هرکسی که ادعا می‌کند، باید بداند تبعات اجتماعی را بدنبال خود می‌کشاند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: در موضوع مذکور یک عده از افراد آمدند و ادعایی کردند و بازرسی کل کشور به آنها نامه‌ای ارسال کرد و طبق آن گفته شد که ادعای مدعیان باید شفاف شود و اگر ادعای آنها درست نباشد، قطعا تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

اژه‌ای در ادامه این نشست خبری و در رابطه با برخی ساخت و سازهای غیرمجاز و آمارهای بالا در این رابطه از سوی رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: دولت، مجلس و قوه قضائیه مدتهاست نسبت به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز حساس شده و موارد کثیری در این رابطه را رسانه‌ای کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد معطوف به مجوز برخی دستگاه‌ها و برخی اشخاص می‌شود که این موارد باید در دولت و در نظام حل شود؛ مثلا مشخص شود که آیا شورای شهر و یا شورای روستا حق صدور تغییر کاربری یک زمین را دارد و یا نه؟

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: بنده مکررا طی جلسات گذشته تاکید داشته‌ام که منابع طبیعی با دستگاههایی نظیر شهرداری‌ها و برخی سازمان‌های مرتبط با موضوع مذکور اختلاف نظر دارند که در این رابطه، وزارت کشور مسئول رسیدگی به این اختلافات و همچنین رسیدگی به کل موضوع شده است.

44 درصد از ورودی‌های زندانها مربوط به جرائم حوزه موادمخدر است

اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضا مبنی بر رفع مشکلات زندانها گفت: یکی از موضوعاتی که دستگاه قضا همواره بر آن تاکید داشته، مسئله زندانهاست چرا که این دستگاه بدون کمک مجلس و دولت نمی‌تواند کارها را آنطور که هست پیش ببرد.

وی تصریح کرد: بیش از 44 درصد از ورودی‌های زندانها مربوط به جرائم حوزه موادمخدر است، لذا چندین سال است که مقرر شده اردوگاه‌هایی برای مجرمین موادمخدر ساخته شود، ولی این اتفاق نیفتاده است. اما اگر دولت با وجود مشکلاتی که دارد کمک کند، مطمئنا بخش قابل توجهی از زندانها به این اردوگاه‌ها منتقل خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در رابطه با موضوع اشتغال زندانیان در زندان‌ها نیز بیان داشت: در رابطه با اشتغال زندانیان در زندانها گفتگوهایی با بخش خصوصی انجام شده تا از این طریق بخش قابل توجهی از زندانیان با اشتغال، هزینه‌های خود را تامین کرده و از هزینه‌های زندان بکاهند که تمامی این موارد بستگی به بودجه‌های تخصیص داده شده می‌شود.

اژه‌ای درباره موضوع بهداشت و درمان زندانیان در زندانها نیز گفت: موضوع بهداشت در زندانها یکی از موضوعات قابل توجه است و ما خواستار آن هستیم که وزارت بهداشت در این رابطه با قوه قضائیه همکاری کند.

وی افزود: بدون شک بهداشت زندان و زندانی یکی از موارد مهم بوده که اگر به آن رسیدگی نشود، ممکن است این مشکلات مضاعف شود.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه بیان داشت: انصافا وزارت بهداشت تا به حال همکاری‌های خوبی را در رابطه با بهداشت زندانها با قوه قضائیه داشته است، اما هنوز مواردی همچنان بر زمین مانده است.

بازداشت مشایی کذب است

اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت اسفندیار رحیم مشائی گفت: بازداشت رحیم مشائی کذب محض است، وی نه بازداشت و نه احضار شده است.

وی با اشاره به پرونده فساد 3000 میلیاردی هم گفت: بخشی از این پرونده مختومه شده است نه کل آن، چرا که اینگونه پرونده‌ها را نمی‌توان یکجا به دادگاه فرستاد، آن موقع قاضی سراج قاضی پرونده بود و قرار بود محاکمه کند اما سمتش تغییر کرد و قاضی دیگری جایگزین ایشان شد، چون آن قاضی هم به عنوان دادرس فعالیت می‌کرد منتقل شد و حالا پرونده در اختیار قاضی دیگری قرار گرفته است.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد دستگیری سردار احمدی‌مقدم و پسرش اظهار کرد: دستگیری احمدی‌مقدم و پسرش کذب محض است و پرونده مربوط به تعاونی ناجا می‌باشد که در حال بررسی است.

نمایندگان مجلس حق ورود به مسائل قضایی را ندارند

وی همچنین در مورد دیدار برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بابک زنجانی گفت: هر درخواست قانونی‌ای که نمایندگان داشته باشند پذیرفته می‌شود، اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق ورود به مسائل قضائی را ندارند و چنانچه نماینده‌ای بخواهد با وی ملاقات کند، اجازه این کار به وی داده نمی‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال دیگری درباره ارسال پیامک‌های منفعت‌طلبانه از اپراتورها به مردم گفت: در خصوص مسائل فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی و همچنین کارگروهی تحت عنوان مصادیق مجرمانه وجود دارد که 6 وزارتخانه عضو آن هستند که این کارگروه وظایفی برعهده دارد اما هیچکدام از اینها نافی اختیارات قوه قضائیه نیستند.

اژه‌ای در مورد معضل کاسبان پساتحریم هم که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: این مسئله برنامه‌ای است که دولت باید وجوه آن را مشخص کند چرا که قوه قضائیه در جایی وارد می‌شود که جرم و کار خلاف قانونی واقع شده باشد.

تکذیب دستگیری علی سعیدلو/ رحیمی به خارج از کشور سفر نکرده

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در مورد دستگیری علی سعیدلو معاون احمدی نژاد هم گفت: خبر دستگیری سعیدلو کذب محض است.

اژه‌ای در مورد آزادی حمید بقائی هم تصریح کرد: بنده چنین چیزی را نشنیده‌ام و آزادی وی بستگی به نظر بازپرس دارد.

وی در مورد سفر محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور سابق به خارج از کشور هم ادامه داد: این خبر کذب محض است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلفات شرکت‌های بیمه‌ای گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده است.

اژه‌ای به هزینه تبلیغات انتخابات که یکی از خبرنگاران درباره آن سوال کرد هم افزود: افرادی که در هر نوع انتخاباتی پول خرج می‌کنند هزینه‌هایشان باید ساماندهی شود، سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است که اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزینه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی بالا است، گفت: هرکسی که این پولها را خرج می‌کند قطعا پول خودش نیست.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده موسسه میزان خاطرنشان کرد: مجرمین این پرونده از مدیران قوه قضائیه نبوده‌اند ولی براساس بررسی‌های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و بانک مرکزی، برخی از دست‌اندرکاران آن بازداشت شده‌اند.

اژه‌ای در مورد اکران فیلم‌ " قصه‌ها" در داخل کشور هم گفت: در مسائل فرهنگی باید دقت بیشتری داشته باشیم، چرا که اساس انقلاب ما فرهنگی است و امیدوارم متولیان این امر توجه لازم را داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به پرونده‌های بورسیه گفت: درباره این مسئله، از طرف افرادی که احساس می‌کنند برایشان از لحاظ حیثیتی مشکلی پیش آمده شکایتی به دادگستری نشده است و تنها یک نامه‌ای را به بنده نوشته بودند که به دادستان ارجاع دادم و دادستان نیز به مجمع مربوطه خودشان ارجاع دادند، اما شاکی خصوصی‌ای در این زمینه هنوز وجود ندارد.

رای پرونده کهریزک طی 7-8 روز آینده صادر می‌شود

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره صدور رای پرونده کهریزک خاطرنشان کرد: طی 7-8 روز آینده رای این پرونده صادر خواهد شد.

اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبرهایی شنیده شده که تعداد دکل‌های گمشده به 3 الی 4 دکل رسیده است، تصریح کرد: خیر، تنها یک دکل گمشده وجود دارد.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره تایید حکم پرونده جعفری‌تبار در دادسرای ویژه روحانیت گفت: دادگاه تشکیل شده است، اما از جزئیات آن خبر ندارم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied