شمانیوز
شما نیوز

احمدی نیاز: باید سمن‌ها و دولت توجه بیش‌تری به حفظ حقوق کودکان داشته باشند

یک وکیل دادگستری گفت: بهتر است که سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) در زمینه حقوق کودکان فعالیت بیش‌تری داشته و دولت نیز توجه و سرمایه‌گذاری بیش‌تری در زمینه حفظ حقوق کودکان داشته باشد.

یک وکیل دادگستری گفت: بهتر است که سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) در زمینه حقوق کودکان فعالیت بیش‌تری داشته و دولت نیز توجه و سرمایه‌گذاری بیش‌تری در زمینه حفظ حقوق کودکان داشته باشد.

حسین احمدی‌ نیاز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به روز جهانی کودک (16 مهرماه) گفت: جمهوری اسلامی ایران، کنوانسیون حقوق کودک را در زمینه حقوق کودک تصویب کرده و حسب ماده 9 قانون مدنی، این کنوانسیون در حکم قانون داخلی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد.

او ادامه داد: کنوانسیون حقوق کودک یک تکلیف را برای دولت در زمینه رعایت، حفظ و برقراری استانداردهای لازم برای کودکان در نظر گرفته است یعنی باید زمینه فراهم شدن زندگی سالم و محیط سالم برای کودکان در جامعه محیا شود که این تکلیف برعهده دولت است. البته ناگفته نماند که این کنوانسیون تکلیفی را هم برای شهروندان یا والدین به منظور فراهم کردن شرایط مناسب برای زیست بهتر کودکان در نظر گرفته است.

احمدی‌ نیاز با اشاره به این که متاسفانه در کشور ما، دولت و شهروندان استانداردهای لازم را در زمینه حقوق کودک به نحو مطلوب رعایت نمی‌کنند، گفت: متاسفانه می‌بینیم که هر از چند گاهی در فلان مهد کودک اتفاقات ناخوشایندی در زمینه بدرفتاری با کودکان رخ می‌دهد و من که وکالت بسیاری از کودکان را برعهده گرفته‌ام دیده‌ام که بسیاری از کودکان به علت بی‌دقتی والدین یا سوخته‌اند یا دچار بیماری‌های بد شده‌اند و یا در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی می‌بینیم که کودکان خردسال مواد مخدر استعمال می‌کنند یا کودکان در معرض اعتیاد قرار می‌گیرند و... این موضوعات یک وضعیت نامطلوب برای کودکان است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در حال حاضر به علت وضعیتی که در کشورمان از حیث آسیب‌های اجتماعی اعم از بیکاری، تورم و گرانی پیش آمده، بیش‌ترین مخرج مشترک تمام این آسیب‌ها متوجه کودکان است. به عنوان مثال بیکاری پدر خانواده بر روی رفتار او با کودکانش تاثیر می‌گذارد، در حالی که کودکان هیچ تاثیری در تورم، گرانی و بیکاری ندارند و نباید این معضلات تاثیری در رفتار ما با کودکان داشته باشد.

وی با اشاره به این که روز جهانی کودک (16 مهرماه) بهانه‌ای برای نکوداشت و تکریم کودکان است، گفت: نیاز است تا سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) در زمینه حقوق کودکان فعالیت بیش‌تری داشته باشند، هم‌چنین باید دولت سرمایه‌گذاری بیش‌تری در زمینه حفظ حقوق کودکان داشته باشد.

احمدی نیاز با اشاره به این که درست است که تصمیم برجام برای کشور بسیار خوب است، اما از یاد نبریم که آینده کشورمان در دستان کودکان است، گفت: باید بدانیم کودکی که دچار ناهنجاری‌های مختلف شده برایش سخت است که کشور را خوب مدیریت کند؛ بنابراین باید بتوانیم این فقدان را در شرایط مناسب و مطلوب برطرف کنیم و باید تکالیف مربوط به حفظ حقوق کودکان را به شهروندان و والدین یادآوری کنیم.

او تاکید کرد: بهتر بود که وزارت آموزش و پرورش در تمام مقاطع تحصیلی کودکان اعم از ابتدایی، راهنمایی و ... کنوانسیون حقوق کودک را چاپ می‌کرد و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌داد تا خود آن‌ها نیز به حقوق‌شان آگاه شوند.

احمدی نیاز یادآور شد: قوانینی مانند آیین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی رویکرد خوبی نسبت به کودکان دارند و نیاز است که کودکان از این گونه موارد آگاهی داشته باشند.

وی در پایان گفت: نباید این حجم از نحوه برخورد با کودکان در جامعه ایرانی وجود داشته باشد زیرا جامعه ما زیبنده این چنین رفتاری با کودکان نیست.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied