شمانیوز
شما نیوز

ضرورت آموزش روستاییان گیلانی برای میزبانی از گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: ارایه خدمات آموزشی به روستاییان برای میزبانی از گردشگران یک الزام فرهنگی است و گردشگری روستایی در سایه تعاملات افراد بومی و مسئولان تحقق می‌یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: ارایه خدمات آموزشی به روستاییان برای میزبانی از گردشگران یک الزام فرهنگی است و گردشگری روستایی در سایه تعاملات افراد بومی و مسئولان تحقق می‌یابد.

رضا علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گیلان، با بیان اینکه گردشگری فرهنگی در گیلان طی دهه‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است، افزود: تاریخ کهن، فرهنگ غنی و آداب و رسوم متنوع در استان در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، اختصاص تسهیلات مناسب، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی می‌تواند موجبات افزایش ورود گردشگر را فراهم آورد.

علیزاده با تأکید بر ضرورت بوم‌شناسی فرهنگی استان اضافه کرد: معماری بومی گیلان دارای منابع غنی از گذشتگان است، بنابراین تحلیل این آثار، دستیابی به اصالت و فرهنگ را برایمان مهیا می‌کند.

این مسئول، استفاده مثبت و هوشمندانه از معماری بومی و روستایی را به‌عنوان گنجینه‌ای ارزشمند، مهم تلقی کرد و افزود: معماری بومی همراه و همزاد با طبیعت است. هر کدام از سازه‌های روستایی کارکرد اقتصادی ویژه‌ای داشته و این موضوع در تأمین معیشت زندگی روستایی نقش تأثیرگذاری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بیان کرد: امروز با ایجاد تغییرات ناشی از رشد شهرگرایی، سکونت‌گاه‌های روستایی نقش‌ مهم‌تری را برعهده دارند. امروزه میراث روستایی با گردشگری پیوندی ناگسستنی خورده است. رشد شهرگرایی و نبود نشانه‌های هویتی اصیل فرهنگی و در کنار آن، بی‌توجهی به حداقل نیازمندی‌های محیط ‌زیست انسانی در زندگی شهری باعث شده شهرنشینان با میراث روستایی رابطه برقرار کنند.

وی ادامه داد: تجربه زندگی در روستا سبب آشنایی شهرنشینان با فرهنگ، تاریخ، مذهب و اعتقادها، طبیعت و صنایع‌دستی این روستاها می‌شود. شهرنشینان با ارتباط متقابل از فرهنگ و مردم بومی اثر پذیرفته و بر فضای جامعه محلی نیز اثر می‌گذارند.

علیزاده به تأمین نیازهای اسکان، تغذیه، خرید کالا و لوازم ضروری، سوغات و صنایع‌دستی گردشگران توسط روستائیان بومی اشاره کرد و گفت: این مساله باعث تعامل فرهنگی و ایجاد تحرک اقتصادی در جامعه روستایی می‌شود. حضور گردشگران باعث ایجاد شغل و درآمدزایی در روستاها می‌شود. گردشگران در تأمین نیازهای اقتصادی روستائیان مؤثر هستند و این امر باعث کاهش روند مهاجرت از روستاها به شهرها خواهد شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied