شمانیوز
شما نیوز

افخم :

جامعه جهانی باید توجه ویژ‌ه‌ای به یمن داشته باشد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه انتظار داریم جامعه جهانی توجه ویژ‌ه‌ای به بحران یمن داشته باشد، گفت: سفر رئیس جمهور چین به کشور در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): نشست خبری "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه امروز صبح 16 اردیبهشت ماه آغاز شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور موثر در منطقه و به عنوان کشوری که در بحث راهکار سیاسی و تامین حقوق مردم سوریه، همواره برای تعیین سرنوشت‌شان تأکید کرده است و در این گفت‌وگوها طرف مشورت است.
وی در ادامه افزود: تأکید می‌کنم که این مشورت‌ها در واقع دوجانبه است و به شکل اجلاس بین‌المللی نیست، بعضی از دوستان در این رابطه سوال کرده و دچار یک سوءتفاهمی شده بودند که این اجلاس بین‌المللی است، در واقع مشورت‌های دوجانبه‌ای است که دبیرکل با کشورهای موثر در بحث سوریه ترتیب داده است. طبعاً ایران هم طرف این مشورت‌ها قرار دارد.
افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به رغم جنایات عربستان سعودی در یمن و نقض گسترده حقوق بشر متاسفانه انفعال سازمان‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشر موجب استمرار و افزایش جنایات عربستان علیه ملت بی‌دفاع یمن شده.، دیدگاه و موضع وزارت امور خارجه در این مورد چیست؟ گفت: متاسفانه شاهد هستیم که چهل روز از تجاوز نظامی ائتلاف به یمن می‌گذرد و همچنین شاهد کشته و مجروح شدن مردم بی‌گناه یمن هستیم.
** انتظار داریم جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به بحران یمن به عمل بیاورد
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تأسیسات زیربنایی یمن در معرض نابودی قرار گرفته و ما از ابتدا این حملات و تجاوز نظامی را محکوم کردیم، تاکید کرد: انتظار داریم جامعه جهانی توجه ویژه‌ای را به عمل بیاورد و هم در جلوگیری از حملات، کشته شدن مردم بی‌گناه و فاجعه انسانی تلاش کنند.
وی با بیان اینکه هر روز یمن در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی است و متاسفانه محاصره یمن به دست کشورهای متجاوز موجب اعمال تضییقات و محدودیت‌های بسیار شدید در امور اولیه زندگی مردم یمن، برق، آب، نان، غذا، دارو شده است، گفت: ‌همه این موارد مباحثی است که امروز مردم یمن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و با کمبود بسیار شدید مواجه هستند.

**گفت‌وگوهای ایران با کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی برای رسیدگی به بحران یمن

افخم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو‌هایی با کشورهای مختلف، نهادهای بین‌المللی برای رسیدگی به این موضوع، برای پایان دادن به محاصره، ارسال کمک‌های انسان دوستانه را به طور جدی دنبال می‌کند و امیدوار هستیم که با اهتمام جدی عوامل موثر، این کار بتواند سریعاً انجام شود و کمک‌های اولیه به مردم یمن برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با نگارش توافق اظهار داشت: موضع ما بارها تکرار شده، ما مخالف هرگونه زیاده‌خواهی هستیم و در مقابل آن‌ها هم به طور جدی ایستادگی کرده و خواهیم کرد. این کاری است که تیم مذاکره کننده در طول دوره‌های مختلف مذاکرات در پشت میزهای مذاکره انجام داده است، البته اعلان و بهره‌برداری تبلیغاتی بحث دیگری است ولی از نظر ما آن چیزی که در نتیجه نهایی مذاکرات،‌ در متن توافق جامع درج می‌شود، تعیین کننده خواهد بود.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied